<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Anbefaler salg av to lakseaksjer

Logistikkutfordringer og kraftig bortfall av etterspørsel i kjølvannet av Covid-19, får analytiker Kolbjørn Giskeødegård i Nordea Markets til å ta grep.

Publisert 3. apr. 2020
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 237 ord

– I utgangspunktet har det dramatisk effekt, sier analytiker Kolbjørn Giskeødegård i Nordea Markets, på spørmål om hvordan corona påvirker laksesektoren. 

– Globalt anslår vi at rundt 35-40 prosent all laksen selges i andre kanaler enn dagligvare og supermarked, det såkalte horeca-segmentet. I Veldig store deler av verden er det segmentet nede; restauranter og hoteller er stengt, reisevirksomhet har opphørt, det samme med cateringvirksomhet, sier Giskeødegård til Finansavisen fredag.

– Vi ser en fundamental ubalanse i markedet. Både med logistikkutfordringer, særlig på flyfrakt, men først og fremst at man får en såpass bratt og brå nedgang i etterspørsel fra et så viktig segment som horeca.

Han var torsdag ute med en ny sektorrapport hvor han blant annet nedgraderer store deler av lakseaksjene de har dekning på.

Vi har mange navn på hold, to-tre på selg og ingen kjøpsanbefalinger lengre, sier Giskeødegård, som han mener reflekterer usikkerheten det er i markedet akkurat nå.

– De selskapene som er best rustet (journ.anm: til å tåle Covid-19 situasjonen) er de som har et bredt set-up, egen videreforedling, hvor de kan produsere frossen eller ferske porsjoner, og ta fisk ut av spotmarkedet, sier Giskeødegård, og mener det er en styrke gitt dagens situasjon.

– De selskapene som ikke har videreforedling av betydning, og som er mye mer avhengig av spotmarkedet, de er mer sårbare.

Han peker på at de har nedgradert Grieg Seafood og Norway Royal Salmon nettopp på grunn av dette. 

Se hele intervjuet i videoen øverst i artikkelen.