<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skal på børs for 6 mrd.

Videokonferanseselskapet Pexip vil på børs før sommeren. Med enorm inntektsvekst håpes det på en dobling av verdien til 6 milliarder.

    Publisert 5. apr. 2020 kl. 21.01
    Oppdatert 2. juli 2020 klokken 14.01
    Lesetid: 5 minutter
    Artikkellengde er 1180 ord
    MOT BØRS: Styreleder i Pexip Michel Sagen (nr. tre f.v. i midterste rad) og konsernsjef Odd Sverre Østlie (t.h. i midterste rad) opplever kraftig vekst og høy interesse fra investorer. Foto: Skjermbilde: Henrik Charlesen

    Pexip har alliert seg med ABG Sundal Collier, Carnegie og Pareto for en mulig børsnotering før sommeren.

    Mens alle verdens børser skjelver og store, tunge selskaper har falt både 20, 30 og 40 prosent de seneste ukene, har videokonferanseselskapet Pexip sett kundemassen øke kraftig. Samtidig er det høy interesse rundt selskaper som Zoom Video Communications, som har nesten doblet seg i verdi siden årsskiftet.

    Vi følte at vi hadde skapt en internasjonal vekstmaskin før covid-19-utbruddet kom, med 15 prosent av selskapene på Fortune 500-listen som kunder og to tredjedeler av de 20 største noterte selskapene på Oslo Børs
    Odd Sverre Østlie, Pexip

    – Vi ser et fantastisk moment på virksomheten og første kvartal ga oss et sterkt resultat. Samtidig er vi avhengig av et velfungerende kapitalmarked der ute for at vi skal ta selskapet på børs, sier Michel Sagen, styreleder i Pexip.

    – Pexip er i en posisjon der selskapet er nesten uten gjeld og vokser på egen kontantstrøm. Vi registrerer også den positive utviklingen på andre sammenlignbare selskaper, inkludert Zoom, og akter å gjennomføre en emisjon før sommeren, fortsetter Sagen.

    50 prosent vekst

    Høsten 2018 slo Pexip seg sammen med Videxio i en fusjon verdt hele 3 milliarder kroner. De tidligere Tandberg-kollegene hadde slått seg opp med hvert sitt videokonferansekonsept. I dag er Sagen styreleder i Pexip på heltid.

    – Vi hadde en veldig bra fart inn i første kvartal og har sett en vekst på 50 prosent år mot år, sier Odd Sverre Østlie, konsernsjef i Pexip.

    Da Pexip avsluttet 2019, rapporterte selskapet en omsetning på 370 millioner kroner og en EBITDA-margin på 21 prosent. Samtidig viste verdien av Pexips inngåtte kontrakter en fart som tilsvarer en årsomsetning på 47 millioner dollar, eller over 490 millioner kroner på dagens dollarkurs.

    Tre måneder senere viser abonnementssalget, som utgjør 97 prosent av omsetningen i selskapet, at 12 måneders omsetning har steget til 57 millioner dollar.

    STYRER MOT BØRS: konsernsjef Odd Steinar Østlie (t.v.) og styreleder Michel Sagen vil ikke røpe hvilken pris de jobber med på selskapet før en eventuell børsnotering. Foto: Pexip

    – Vi følte at vi hadde skapt en internasjonal vekstmaskin før covid-19-utbruddet kom, med 15 prosent av selskapene på Fortune 500-listen som kunder og to tredjedeler av de 20 største noterte selskapene på Oslo Børs, sier Østlie.

    – Vi synes ikke det er en hyggelig situasjon å være i, da føles det bra at vi kan hjelpe til slik at virksomheter kan ha produktive møter eller at vi kan levere tjenester som støtter helsevesenet, sier Sagen.

    Armer og ben

    Valutautviklingen slår også gunstig ut for det norske teknologiselskapet. Godt over 70 prosent av inntektene er i dollar og en del er euro- og pundbasert, mens en tredjedel av kostnadene er henholdsvis kroner og dollar.

    – Hvordan har organisasjonen taklet pågangen de seneste ukene?

    – Vi opplever at det har gått greit, selv om det også har vært noen skjær i sjøen, sier Østlie, og utdyper:

    – Det har vært en periode med dramatisk kapasitetsutvikling, der trafikken i løpet av kort tid lå syv ganger høyere enn tidligere topper. Vi har prioritert oppetid og kvalitet på tjenestene hos eksisterende kunder og jeg har inntrykk av at partnere og kunder er veldig fornøyde.

    Pexip-teamet har jobbet nærmest døgnet rundt de seneste ukene, ifølge styrelederen.

    – Våre ansatte er blant de fremste på videokonferanseteknologi i verden og de sørger for at vi hele tiden er i forkant. Men selv om vi benytter moderne teknologi, har det vært noe armer og ben, sier Sagen.

    Før coronakrisen dreide videokonferanseselskapenes viktigste salgsargumenter seg om miljøhensyn samt at det støttet et arbeidsliv i endring med organisasjoner som jobber fleksibelt og distribuert. Styrelederen tror coronakrisen vil påvirke videokonferansemarkedet på sikt.

    – Det er nok ikke så mange som kommer tilbake på kontoret og sier at video ikke er noe for oss. Når teknologien fungerer på en trygg og sikker måte, føler vi oss godt posisjonert, sier Sagen.

    Verdt minst 6 mrd.?

    Dersom kapitalmarkedet tillater det, vil Pexip hente inn et betydelig beløp fra institusjonelle investorer. Målet er at selskapet skal ha kontrakter verdt en årlig omsetning på minst 300 millioner dollar innen 2025.

    – Vi har en investeringsplan over hvordan vi skal investere. Det handler om produktforbedringer, å bygge et sterkere merkenavn globalt og ta en del markedsmuligheter på andre felt enn kunnskapsarbeidere, det vil si innenfor helse, finans og kundeservice, samt gjøre produktforbedringer, sier Sagen.

    Ifølge styrelederen opplever selskapet en betydelig interesse fra aksjemarkedet og har videomøter med potensielle investorer fra Norden, Storbritannia og USA som ser på sektoren med høy interesse som følge av coronautbruddet.

    – Det er investorer som ser hva vi har klart å bygge, og som ser at vi har en teknologi med unike egenskaper og et sterkt miljø av ingeniører, sier Sagen.

    Konsernsjefen sier Pexip på ingen måte er avhengig av å hente kapital.

    – Vi klarer oss helt fint selv og vi er på god vei mot å skape et nytt, norsk teknologieventyr, sier Østlie.

    Hverken styrelederen eller Østlie vil si noe om hvilken verdsettelse selskapet nå jobber med, men i markedet prises sammenlignbare selskaper til mellom 10 og 35 på årlige repeterende inntekter (ARR).

    Legger man tallene fra første kvartal til grunn, betyr det en børsverdi for Pexip på minst 6 milliarder kroner.

    Det er i så fall gode nyheter for investorene, der Skagen-gründer Tor Dagfinn Veen er selskapets største aksjonær med 18,6 prosent via hans eierandeler i Stavanger Venture samt selskapene T.D. Veen og Veen Eiendom. 

    STØRSTE PEXIP-AKSJONÆR: Tor Dagfinn Veen eier 18,6 prosent av aksjene. Foto: Eivind Yggeseth

    Nest største aksjonær er Per Kåre Haug Kogstad med 6,3 prosent av aksjene, mens de fire gründerne kontrollerer hver mellom 2,5 og 2,7 prosent av Pexip-aksjene.

    Største aksjonærer i Pexip

     
    # Aksjonær Eierandel (%)
    1 Stavanger Venture 10,00 %
    2 Bjøberg Eiendom 6,30 %
    3 Tamore Ltd. 6,30 %
    4 T.D. Veen 5,40 %
    5 Plataa Venture 3,60 %
    6 Veen Eiendom 3,20 %
    7 Xfile 3,00 %
    8 Synesi 2,80 %
    9 Tom-Erik Lia (gründer) 2,70 %
    10 Michel Sagen (gründer) 2,70 %
    11 Håkon Dahle (gründer) 2,50 %
    12 Giles Chambelin (gründer) 2,50 %
    13 Pebriga 2,30 %
    14 Sirius 2,20 %
    15 Sandnes Investering 1,90 %

    Zoom-kritikk

    I USA har Zoom fått massiv kritikk for deres håndtering av personvern og store sikkerhetshull. Det har blant annet ført til at flere store virksomheter forbyr ansatte å bruke tjenesten.

    – Vi tar sikkerhet og personvernet på største alvor og følger selvsagt GDPR (EUs personvernlov, jour. anm.), sier Østlie.

    Pexip selger sin teknologi både som abonnementstjeneste og som programvare som kundene selv kan operere fra plattformer som Microsofts Azure eller Amazon Web Services. Det har gjort selskapet etterspurt blant IT-direktører og ledere som er opptatt av sikkerhet og løsninger som kan integreres i IT-miljøet på en god måte.

    – For de virksomhetene som ønsker full kontroll over løsningen kan de selv kjøpe programvaren og rulle den ut på egen plattform.

    Selskapet anslår at det er rundt to tredjedeler av salget som er rent programvaresalg, mens den siste tredjedelen velger skyabonnement.

    Østlie og Sagen mener noe av det som skiller Pexip fra konkurrentene er brukervennlighet. Det betyr for eksempel at det er en åpen og trygg plattform som fungerer uavhengig av hvilke enheter deltagerne benytter.

    Selskapet har i tillegg brukt mye ressurser på å utvikle teknologi med kunstig intelligens som analyserer innkommende videostrømmer og som kan tilpasse bildene på en smart måte.

    – Vi tok et arkitekturvalg for åtte år siden som gjør det mulig å analysere videostrømmene, på en bedre og annerledes måte enn våre konkurrenter, sier Sagen.