<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Salgssvikt for bayersk bilgigant

Salget ned over 20 prosent. 

Publisert 6. apr. 2020 kl. 09.29
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 156 ord
NY LOGO: BMW har lansert ny logo, men den hjelper ikke nybilsalget. Foto: BMW

Bayerische Motoren Werke (BMW) uttaler mandag i en melding at salget for det tyske bilkonsernet har rast med 20,6 prosent til 477.111 kjøretøyer i første kvartal. Salget er sterkt negativt påvirket av viruskrisen og stengte forhandlere. 

Det er i tråd med IFOs dystre spådom for eksporten i tysk bilindustri som ble lagt frem mandag. 

Begynnelsen av året ga salgsvekst for bilkonsernet, men februar ble starten på en betydelig nedgang. Da raste salget i Kina og i mars ble markedene i Europa og USA kraftig svekket. 

Selskapet opplyser at rundt 80 prosent av utsalgsstedene i Europa og 70 prosent i USA er midlertidig stengt.

Salget i Kina falt med 30,9 prosent i januar til mars, samt 18,3 prosent i Europa og 17,4 prosent i USA over den samme perioden. 

Aksjen er opp 6 prosent mandag, men ned 35 prosent så langt i år.