<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ratefesten tar helt av - Hafnia øyner opprykk

Produkttankmarkedet er i nirvana. Den tilstanden benytter Hafnia Tankers til å søke om opprykk fra Oslo Axess til Oslo Børs.

    Publisert 23. apr. 2020 kl. 16.26
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 205 ord
    PÅ KONTRAKT: Den 2019-bygde LR2-tankeren «BW Galatea» er leid ut i ett år til Clearleake for 33.000 dollar pr. dagen. Foto: Hafnia Tankers.

    Tirsdag skrev Finansavisen at produkttakratene hadde sprengt alle tidligere rekorder.

    Da var LR2-ratene oppe i 88.100 dollar, mens LR1-skipene og MR-skipene seilte inn henholdsvis 64.000 dollar og 34.400 dollar pr. dag.

    Det er kun peanøtter etter bevegelsene de siste dagene.

    LR1-skipene oppnår nå 155.300 dollar pr. dag, LR1-skipene 107.200 dollar og MR-skipene 73.000 dollar pr. dag, sistnevnte etter et hopp på 51 prosent over natten, ifølge Clarksons Platou.

    Meglerhuset begrunner rateeksplosjonen slik:

    – Betydelige forsinkelser ved havner over over hele verden kombinert med flytende lagring har strammet til fartøykapasiteten og er bakgrunnen for rekordratene.

    Vil rykke opp

    Ifølge meglerhuset kan MR-tankere nå oppnå et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på 2,6 millioner dollar for en rundreise, noe som tilsvarer 9 prosent av verdien for et fem år gammelt skip.

    For LR2-tankere er det tilsvarende tallet 9 millioner dollar pr. tur. Det tilsvarer en femtedel av verdien av et fem år gammelt skip.

    Om ikke markedet er i nirvana nå, er det ikke langt ifra, og den tilstanden ønsker altså Hafnia å utnytte til å få opprykk. Søknaden om å bli overført fra Oslo Axess til Oslo Børs ble sendt torsdag.

    På én uke er rederies aksje opp nesten 40 prosent. Torsdag ettermiddag var markedsverdien 8,4 milliarder kroner.