<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ekspert mener ny hastelov kan hjelpe Norwegian

    Publisert 24. apr. 2020 kl. 08.39
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 324 ord
    UTFORDRINGER: For Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian. Foto: Iván Kverme

    Stortinget vil vedta en ny lov om konkursbeskyttelse i dag - fredag. Den vil etter alle solemerker tre i kraft innen kort tid. Det kan komme godt med for kriserammede Norwegian, sier Håvard Wiker i Ro Sommernes til NRK.

    – Ja, de vil kunne hjelpe Norwegian. Jeg kjenner ikke Norwegian spesielt, men muligheten for å konvertere gjeld til egenkapital og fjerningen av minimumsdividenden vil kunne hjelpe Norwegian hvis det kommer dit, sier Wiker.

    Ifølge NRK har minst 65 amerikanske flyselskap benyttet seg av reglene om konkursbeskyttelse i USA, som ligner på de Norge nå vil vedta lov om. 

    Norwegians kriseplan er å gjøre om obligasjonsgjeld til nye aksjer, og er for tiden i forhandlinger med kreditorer. Det vil styrke egenkapitalen. 

    Selskapet har måtte avlyse de fleste rutene, mange av flyene står på bakken og mesteparten av de ansatte er permittert.

    Tidligere i uken ble kabin- og pilotselskapene i Danmark og Sverige begjært konkurs.

    – Vi tøyer strikken så langt vi kan for å stå ut krisen lengst mulig, sa konsernsjef Jacob Schram.

    – Ingen vet hvor lenge denne krisen vil vare. Derfor må vi gjøre alt som er i vår makt for å holde ut så lenge som mulig, sa Schram.

    Norwegian har fridd til danske myndigheter om å få samme støtte som SAS i Norden, uten å bli hørt foreløpig. SAS har fått støtte i Sverige, Danmark og Norge. Den norske regjeringen har lagt opp til en krisepakke på 3 milliarder kroner til Norwegian, men med visse betingelser:

    • I transje 1 har Norwegian fått tilgang på 300 millioner kroner.
    • I transje 2 venter 1,2 milliarder kroner, men det avhenger av at Norwegians lånegivere utsetter forfall i flere måneder.
    • I transje 3 er det 1,5 milliarder kroner. Det forutsetter at flyselskapet har en egenkapitalgrad på åtte prosent eller mer. Ved årsskiftet var denne på 4,8 prosent. Norwegian opplyser at deres plan er en egenkapitalgrad på langt høyere enn åtte prosent.