<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kundevekst ga solid resultat for Itera

God kundevekst i første kvartal ga resultatvekst på 13 prosent. 

Publisert 5. mai 2020
Oppdatert 5. mai 2020
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
+ mer
lead
Administrerende direktør i Itera, Arne Mjøs.  Foto: Junge, Heiko
Administrerende direktør i Itera, Arne Mjøs.  Foto: Junge, Heiko

IT-selskapet Itera leverte et solid resultat i første kvartal med en vekst på 13 prosent og økning i EBIT-marginen på 2,2 prosent, melder selskapet i kvartalsrapporten. 

Veksten er hovedsakelig drevet av økning i nye kunder som stod for 12 prosent av periodens driftsinntekter.

I tillegg økte veksten i konsernets digitale kjernevirksomhet med 15 prosent fra 114,5 millioner kroner til 131,6 millioner kroner. 

- Itera avsluttet første kvartal med et tilfredsstillende aktivitetsnivå. En årsak er at vår eksponering i de mest alvorlig rammede sektorene er begrenset, og at vår rolle i disse sektorene er knyttet til kjernesystemer og strategiske digitaliseringsprosjekter som skal forsterke kundens konkurransedyktighet. Dette er oppdrag med lav sannsynlighet for nedskalering eller avslutning, sier Arne Mjøs, konsernsjef i Itera. 

De 30 største kundene til selskapet utgjorde 77 prosent av konsernets omsetning, som er på samme nivå som i første kvartal 2020. 

Orkla

(Mill. kr) 1. kv./20 1. kv./19
Driftsinntekter 11.507 10.176
Driftsresultat 978 901
Resultat før skatt 1.152 990
Resultat etter skatt 932 760