Kundevekst ga solid resultat for Itera
God kundevekst i første kvartal ga resultatvekst på 13 prosent.

IT-selskapet Itera leverte et solid resultat i første kvartal med en vekst på 13 prosent og økning i EBIT-marginen på 2,2 prosent, melder selskapet i kvartalsrapporten.
Veksten er hovedsakelig drevet av økning i nye kunder som stod for 12 prosent av periodens driftsinntekter.
I tillegg økte veksten i konsernets digitale kjernevirksomhet med 15 prosent fra 114,5 millioner kroner til 131,6 millioner kroner.
- Itera avsluttet første kvartal med et tilfredsstillende aktivitetsnivå. En årsak er at vår eksponering i de mest alvorlig rammede sektorene er begrenset, og at vår rolle i disse sektorene er knyttet til kjernesystemer og strategiske digitaliseringsprosjekter som skal forsterke kundens konkurransedyktighet. Dette er oppdrag med lav sannsynlighet for nedskalering eller avslutning, sier Arne Mjøs, konsernsjef i Itera.
De 30 største kundene til selskapet utgjorde 77 prosent av konsernets omsetning, som er på samme nivå som i første kvartal 2020.
Orkla
(Mill. kr) | 1. kv./20 | 1. kv./19 |
Driftsinntekter | 11.507 | 10.176 |
Driftsresultat | 978 | 901 |
Resultat før skatt | 1.152 | 990 |
Resultat etter skatt | 932 | 760 |