Kleskjeder i USA har redusert prisen på klær med opptil 12 prosent – fire ganger så mye som normalt, ifølge en rapport som har analysert 100 millioner produkter på nettet.
Bakgrunnen for det store prisfallet skal være at sesongen for kleskolleksjonene begynner å gå mot slutten, og at butikkene ikke vil bli sittende igjen med stort utgått varelager.
I Norge kan det gå mot samme utfall.
Markant salgsfall
Mens daglivarebutikkene går bedre enn noen gang før viser SSBs tall for detaljhandelen i «Annen butikkhandel» annualisert en nedgang på 19 prosent i mars.
Stadig flere nettbutikker operer nå med «Outlets», der varer selges til høyt rabatterte priser.
– Varene opplever nå en rabatt som tilsvarer Black Friday og Cyber Monday, sies det i en rapport levert av Adobe Digital Economy Index.
Vivek Pandya, sjefanalytiker i ADEI, sier at dette er en unormal trend.
– Hvis du trenger nye klær er nå det beste tidspunktet å handle på, sier hun.