<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Reiseselskap merker coronaviruset – resultatkollaps i 1. kvartal

Aksjen stiger i etterhandelen.

Publisert 20. mai 2020 kl. 22.28
Oppdatert 20. mai 2020 klokken 22.47
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 146 ord
SMITTET AV CORONA: Expedia merker coronaviruset og opplevde et kraftig fall i inntjeningen i 1. kvartal. Foto: NTB Scanpix

Reiseselskapet Expedia Group kom med tall for 1. kvartal onsdag kveld. Varemerker som blant annet Expedia.com, Hotels.com og Trivago inngår i et amerikanske reiseteknologiselskapet. 

Resultatet per aksje endte på minus 9,24 dollar per aksje, mot minus 0,69 dollar året før.

Omsetningen kom inn på 2,21 milliarder dollar, en nedgang på 15 prosent fra 2,61 milliarder dollar året før.

«Som alle reiseselskaper har Expedia hatt en betydelig reduksjon i virksomheten siden utbruddet av coronaviruset. Heldigvis var i et skritt foran og implementerte kostnadsbesparelser tidligere i år», sa konsernsjef i Expedia, Peter Kern.

Peter Kern gikk inn i rollen som konsernsjef i slutten av desember 2019, da tidligere konsernsjef Mark Okerstrom og finansdirektør Alan Pickerill i Expedia trakk seg med umiddelbar virkning. Bakgrunnen var at de var uenige med styret om hvilken retning selskapet skulle ta fremover.

Aksjen stiger 2,5 prosent til 81,6 dollar i etterhandelen, mens den stengte opp 4,2 prosent onsdag.