FCA til bunns
Salget av Fiat, Alfa Romeo og Jeep har falt dramatisk de siste ti årene, og med 66 registrerte biler så langt i år betyr det at bunnen er nådd.
– Bilbransjen har fått et dobbelt slag under coronakrisen, både fordi bil er en stor investering og fordi den er utsatt for valutasvingninger. Dette vil nok være utfordrende i lang tid, men vi opplever at kundene er på vei tilbake og at etterspørselen etter våre elektriske biler er god, sier produkt- og pr-sjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge.
Med en elbilandel på 94,1 prosent tror han Hyundai med sine fornuftige prisede elbiler har en fordel når kundene tenker totaløkonomi. Nedgangen for Hyundai på 9,4 prosent i mai er da også betydelig lavere enn for totalmarkedet.
Vi har lært veldig mye og veldig raskt gjennom månedene vi nå har vært gjennomKjetil Myhre, Mercedes-Benz
– Det er for tidlig å gi et godt estimat på totalmarkedet i år, men vi tror på en nedgang på rundt 20 prosent ned mot 110.000 personbiler, anslår han.
Tre tøffe måneder
De opprinnelige prognosene til bilorganisasjoner, banker og bilimportører antydet at 2020 skulle bli det tiende året på rad med rundt 150.000 registrerte personbiler. Januar og februar startet lovende med en nedgang på kun 1 prosent sammenlignet med fjoråret, men så kom coronaviruset.
12. mars stengte regjeringen ned landet og bilsalget falt som en sten. En nedgang i registreringene på 32,2 prosent i mars, ble etterfulgt av 34 prosent i april, før maitallene så langt ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) pr. 24. mai viser en nedgang på hele 45,8 prosent. (NB! Tallene i tabellen er pr. 17. mai)
Bilimportørenes Landsforening (BIL), Norges Bilbransjeforbund (NBF), DNB og flere bilforhandlere har fortløpende nedjustert prognosene i takt med salgstallene, og konsensus ligger nå på et forventet bilsalg i år på rundt 100.000 personbiler.
Stor usikkerhet
Konserndirektør Kjetil Myhre hos Mercedes-Benz er litt mer optimistisk.
– Vi har også nedjustert våre prognoser fra 150.000 og opererer ut fra en forventning om 120.000 personbiler i år. Samtidig er det viktig å nevne at vi ser stor usikkerhet knyttet til dette tallet, presiserer han.
For egen del har Mercedes-Benz ifølge Myhre god tilgang på elbilen EQC og de står foran viktige lanseringer av en rekke nye ladbare hybrider med lengre rekkevidde. Med nesten en dobling av salget så langt i år, er de blant vinnerne i markedet.
– Usikkerheten krever at vi som organisasjon sammen med våre forhandlere evner å tilpasse oss raskt. Vi har lært veldig mye og veldig raskt gjennom månedene vi nå har vært gjennom. Vi har imidlertid sett en positiv utvikling i interesse og ordreinngang etter lock down 12. mars, noe som betyr at vi har tatt tilbake permitterte på importsiden, sier han.
Den nye normalen
Hos BMW er de litt mer nøkterne og tar som kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby sier «sin del av kaka».
– Krisen er langt fra over, men vi ser stadig positive tegn, som styrket krone, et godt bruktbilmarked og svært god pågang på servicemarkedet. Utfordringen er nå å få biler produsert innenfor normal leveringstid før vi er tilbake til normalen, eller det som blir den nye normalen, poengterer han.
Store utslag
Både den store nedgangen og lanseringen av enkeltmodeller med ledning gir store utslag på statistikken. Størst er nedgangen for Tesla på hele 82 prosent, men det skyldes at de registrerte over 5.000 Model 3 bare i mars i fjor. Ellers er Mitsubishi, Ford, Suzuki og Mazda merkene på topp 20-listen med en nedgang på over 40 prosent så langt i år.
Lenger ned på listen er utslagene gjerne større, noe Jaguar, Honda, Dacia og Alfa Romeo bekrefter, med en nedgang på mellom 55 og 79 prosent.
Noen lyspunkter er det også, hvor leveringene av Audis e-tron er kommet skikkelig i gang. 4.890 slike biler så langt i år står for 93 prosent av Audi-salget og gir en total økning på 149,5 prosent sammenlignet med fjoråret.
Elbilene Citigo, EQC, e-208 og Zoe fra henholdsvis Skoda, Mercedes-Benz, Peugeot og Renault gir disse fire merkene en økning i salget også.
Ledning viktigere
Størst vekst har likevel Porsche, som med elbilen Taycan nesten har femdoblet salget til 466 biler så langt i år. Nå er riktignok salget av deres øvrige modeller også opp 37 prosent til 174 biler, med plugg-inn versjonen av Cayenne klart på topp.
Samtidig er Seats 440 biler nesten en tredobling takket være elbilen Mii, mens DS mer enn firedobler salget med sin elbil DS3 og plugg-inn hybrid DS7. MG gjør samtidig et comeback med elbilen ZS, mens Jaguar mister mye av sitt momentum etter at elbilen I-Pace var en kjempesuksess i fjor.
Så langt i år er da også elbilandelen på 49,9 prosent, mens plugg-inn hybridene står for 19,6 prosent. Tar vi med hovedsakelig Toyotas hybridbiler på 9,6 prosent, er det bare 9,8 og 11,1 prosent igjen til bensin og dieselbilene respektive.
Ford, Mazda, Citroën og Honda er blant merkene som venter på sine ladbare biler, og da er det lite hjelp å få i et coronatungt marked.
Personbilsalget
Merke Antall Endring i mai Endring hittil i år
1. Volkswagen 5.493 −37,9 −27,1
2. Audi 5.275 0,9 149,5
3. Toyota 3.716 −70,4 −28,0
4. BMW 3.257 −15,7 −22,1
5. Volvo 2.608 −58,9 −32,6
6. Hyundai 2.548 −9,4 −19,5
7. Skoda 2.455 −51,3 4,6
8. Mercedes-Benz 2.361 131,8 87,1
9. Nissan 2.321 −12,7 −21,0
10. Peugeot 1.615 18,3 3,5
11. Tesla 1.497 −96,8 −82
12. Kia 1.483 −65,2 −10,8
13. Mitsubishi 1.347 −42,7 −41,8
14. Renault 1.309 −42 11,4
15. Ford 785 −44,2 −47,2
16. Opel 778 25,0 −1,4
17. Suzuki 628 −65,0 −42,2
18. Mazda 529 −42,1 −44,8
19. Porsche 466 147,4 266,9
20. Seat 440 −78,6 182,1
21. MG 423
22. MINI 373 −72,5 −4,8
23. Jaguar 370 −89,3 −77,5
24. Citroen 342 −74,6 −44,3
25. Subaru 317 −39,1 37,2
26. Lexus 227 −63,2 −26,8
27. DS 216 475 350
28. Honda 85 −86,7 −78,5
29. Land Rover 70 −62,5 −46,2
30. Smart 39 −80 −11,4
Øvrige 120
Totalt 43.493 −42,3 −22,6
Drivstoffordeling Antall
Elektrisitet 21.703
Plugin Hybrid 8.537
Diesel 4.819
Bensin 4.277
Hybrid 4.155
Hydrogen 1
Gass 1
Kilde: OFV pr. 17. mai 2020