Oslo og Viken enige om finansiering av Fornebubanen
Oslo kommune og Viken fylkeskommune er enige om finansiering av Fornebubanen, men venter fortsatt på regjeringen.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F57424823.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3De1e4dad976bb7c07b1d9f34daf80331059ae66bf7a6d007b5714722252525f5d)
– Nå mangler det bare at samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) skriver under på sin del av avtalen, som innebærer at regjeringen følger opp sitt tidligere løfte om å finansiere 50 prosent av banen, sier samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) til VG.
Videre blir det bevilgninger til E16 Sandvika-Wøyen for ferdigstillelse av prosjektet i 2021, og til planlegging av riksvei 4 Kjul – Rotnes. Samlet plan for trikk i Oslo får midler til fullføring og innkjøp av nye trikker, og det blir penger til oppgradering og vedlikehold av T-banenettet, heter det i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Spørsmålet om finansiering av Fornebubanen i Oslo og Bærum har vært betent i flere måneder. Regjeringen kobler statens andel av prosjektet til godkjennelse av ny E18 gjennom Bærum kommune, et prosjekt byrådet i Oslo er motstander av.