– Av dem som var misfornøyd, endte 35 prosent opp med å klage. Klagen går vanligvis til megler eller et forsikringsselskap. Rundt halvparten av klagerne fikk helt eller delvis medhold, sier Alexander Schjøll i en pressemelding.
Han har sammen med Christian B.H. Thorjussen utarbeidet rapporten, som bygger på en spørreundersøkelse gjort over tre år, for Barne- og familiedepartementet.
Feil i det elektriske anlegget, byggefeil og feil i VVS-systemet er de vanligste grunnene til at kjøpere klager.
– Manglende kunnskap om boligen hos kjøper er den viktigste grunnen til at man klager, sier Schjøll.
Kunnskapsmangelen bygger på forvirring om hva «solgt som den er» betyr. For at kjøper skal kunne klage på skjulte feil eller mangler, må verdien av feilene overstige 5–6 prosent av kjøpesummen. Kun 13 prosent av respondentene i undersøkelsen visste dette.
Formuleringen «solgt som den er» er tatt bort fra den nye avhendingsloven.
– Uansett hva lovteksten sier, bør kjøpere og selgere få bedre opplæring. Bedre kunnskap vil trolig dempe konfliktnivået, sier Schjøll.
(©NTB)