<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Én av fire vurderer å selge selv, men to prosent gjør det

– Vi trodde at flere kom til å selge boligen selv, i takt med digitaliseringen, sier eiendomssjef i Finn, Jørgen Hellestveit. 

    Publisert 18. juni 2020 kl. 20.45
    Oppdatert 20. juni 2020 klokken 11.43
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 885 ord
    SOLGTE SELV: Maria Sunniva Kalvø (29) solgte leiligheten sin på egenhånd og fikk prisantydningen hun ba om. Foto: Håkon Løtveit

    – Jeg sparte 65.000 kroner på å selge selv. Jeg hadde flere eiendomsmeglere på befaring, men jeg ønsket å ta meg av det, og jeg angrer ikke, sier 29 år gamle Maria Sunniva Kalvø som nylig solgte boligen på Grünerløkka i Oslo.

    Hun lagde boligannonsen selv, holdt visninger og håndterte budrunden som endte på prisantydningen, 3,1 millioner kroner.

    Salg av egen bolig er knyttet til store verdier, de alternative ordningene må ha tillit for å fungere.
    Mari O. Mamre, stipendiat i boligmarkedsøkonomi, NMBU.

    – Visningene gikk fint, flere trodde jeg var en eiendomsmegler. Det var likevel litt rart å skryte opp leiligheten for å få folk til å by. Jeg konkurrerte også med en faktisk eiendomsmegler som solgte en tilsvarende leilighet ved siden av, men i etasjen over, og omgjort til en toroms. Den lå ute til 3.390, mens min lå ute til 3,1. Jeg fikk prisantydning, mens den andre gikk for 3.150. Jeg følte det var en konkurranse som jeg vant, sier Kalvø.

    To prosent i fem år  

    I en fersk eiendomsundersøkelse utført av YouGov for Schibsted svarer 24 prosent av respondentene at de har vurdert å selge boligen sin selv og halvparten av de mellom 20 og 34 år svarer det samme.

    OVERRASKET: Produktdirektør i Finn Eiendom, Jørgen Hellestveit. Foto: Caroline Roka/Finn.no

    Et representativt utvalg over 20 år som har solgt bolig de seneste to årene er målgruppen i undersøkelsen og den står ikke stil med det folk faktisk velger å gjøre. 

    – Det er cirka 2 prosent av annonsørene på Finn som selger selv, uten megler, og denne andelen er uforandret de siste fem årene, sier Jørgen Hellestveit, produktdirektør i Finn Eiendom. 

    De ligger ca. 42.000 boliger ute til salgs på Finn og av disse selges 950 uten megler. 

    Overraskende lite 

    – Vi har trodd lenge at digitaliseringen vil gjøre at stadig flere vil selge selv, men det vi har sett til nå er at tjenester som Propr tar over volumet til de som uansett ville solgt privat, mens bruken av eiendomsmeglere er stabil. I andre land er andelen av de som selger selv høyere, sier Hellestveit. 

     – Hvorfor tror du det er slik? 

    – Det er relativt rimelig å selge boligen sin i Norge sammenlignet med andre land. Cirka 2 prosent av salgssummen går til meglere i Norge mot for eksempel 6 prosent i USA. Jeg er likevel overasket over at ikke flere velger å selge selv, vi tror hybridtjenester kommer til å bli en større trend fremover, sier Hellestveit. 

    Flokkdyr 

    Stipendiat i boligmarkedsøkonomi, Mari O. Mamre, ved NMBU, tror i likhet med Hellestveit at det vil komme et taktskifte, men at alt handler om tillit. 

    MANGLER TILLIT: Mari O Mamre, stipendiat i boligmarkedsøkonomi Mari O. Mamre ved NMBU.

    – Det er mye som tyder på at det kommer et skifte. Jeg er overrasket over at det går så tregt. Viljen er der, men salg av egen bolig er knyttet til store verdier, de alternative ordningene må ha tillit for å fungere, sier Mamre. 

    – Hvorfor har de ikke det idag? 

    – Det er vanskelig å si. Airbnb klarte å få folk til å leie ut sitt eget hjem ved å ha gode forsikringsordninger. Vi er jo flokkdyr, så det at få bruker tjenestene er skremmende i seg selv. 

    – Jeg tror imidlertid det er spørsmål om tid før vi ser en økning. Prisen på en eiendomsmegler kan bli lavere og vi ser allerede at flere av meglerkjedene har hybride løsninger hvor selgeren kan gjøre mer selv, fortsetter Mamre. 

    I minus 

    Etterspørselen etter å selge selv har vært lav og resultatene svake for de få tjenestene som eksisterer. Propr er den mest kjente og største aktøren, de har siden starten i 2016 levert et samlet underskudd på 56,5 millioner kroner, men resultatene har blitt gradvis bedre, det vil si tapene er blitt redusert.  

    MINDRE TAP: Kjetil Eriksson, daglig leder i Propr.no. Foto: Kimberly Hero

    – Driftsinntektene i fjor endte på knappe 15 millioner kroner, som er betydelig opp fra 8,8 millioner kroner året før. I fjor endte driftsresultatet på minus 1,4 millioner kroner, sammenlignet med minus 14,4 millioner kroner året før, sier daglig leder Kjetil Eriksson. 

    Totalt har Propr hatt 3.075 oppdrag siden starten for fire år siden. 

    – Vi begynner å få godt fotfeste og oppmerksomhet. Vi er i ferd med å penetrere et marked ingen har klart før oss, forsetter han. 

    – Fleste driver med tap 

    Selgboligselv.no er blant dem som har tilbudt tjenesten lengst i Norge, med en fartstid på over 17 år. Det er Advokatoppgjør AS som står bak tilbudet og daglig leder sier markedet er svært vanskelig å operere i. 

    VANSKELIG MARKED: Daglig leder i AdvokatOppgjør AS som driver selgboligselv.no, Tom H. Glosimot. Foto: NTB SCANPIX

    – Konkurransen i markedet er meget sterk. Noen konkurrenter tar seg råd til å tape opp i mot 30 millioner i året. Andre tillater seg å jobbe gratis eller med svært lav lønn for at selskapene skal overleve, sier Tom H. Glosimot.

    I fjor leverte han et underskudd på 271.000 kroner.

    Tilbake på Grünerløkka erkjenner Maria Sunniva Kalvø at boligsalg ikke er for alle. 

    – Å selge selv er kanskje ikke for alle, men jeg tror de fleste som setter seg inn i ting og legger litt tid i det, får det til. Selv jobber jeg i en markedsavdeling og det hjelper jo litt på, sier Kalvø. 

    SPARTE 65.000: – Jeg vil selge på egen hånd igjen, jeg har lært mye av å gjøre dette for første gang, sier fersk boligselger Maria Sunniva Kalvø. Foto: Håkon Løtveit