Etter stengetider på Wall Street torsdag, kom Nike med sine tall for 4. kvartal (selskapet har avvikende regnskapsår).
Katastrofetall
Resultatet pr. aksje endte på minus 0,51 dollar, en nedgang fra 0,63 dollar året før. Det var ventet et resultat pr. aksje på 0,05 dollar, ifølge Barron's.
Omsetningen kom inn på 6,31 milliarder dollar, noe som tilsvarer et fall på 38 prosent fra året før. Det var ventet en omsetning på 7,29 milliarder dollar, ifølge Barron's.
Likevel er det et lyspunkt i tallene. De digitale salgsinntektene steg med 75 prosent i kvartalet, og stod for omtrent 30 prosent av den totale omsetningen.
Optimistisk finansdirektør
«Når fysisk detaljhandel gjenåpnes, fortsetter Nike sine sterke digitale trender, noe som vitner om styrken til vårt merke og investeringene vi har gjort for å løfte digitale forbrukeropplevelser», skriver finansdirektør i Nike, Matt Friend.
I forkant av kvartalstallene gjentok analytiker Jim Duffy, kjøpsanbefalingen på Nike-aksjen, samtidig som han har et kursmål på 110 dollar.
Duffy pekte på at dagens kvartalstall kom til å få frem det tøffeste selskapet har gått gjennom i løpet av corona-pandemien.
I etterhandelen faller aksjen 3,4 prosent. De sistre tre månedene har aksjen lagt på seg 20,3 prosent.