<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
ALLE KLUTER TIL: Autoglym UHD – Ultra High Definition ceramic coating er et sett som inneholder det du behøver for å komme i gang med lakkbehandlingen. Settet koster om lag 1.100 kroner, som er betydelig mer enn vanlig voks, men så skal også en keramisk coating vare lengre.  Foto: Håkon Sæbø

Slik gjør du det selv

Å beskytte bilen er en god investering, men hvorfor overlate det til proffene når du kan gjøre jobben selv?

Publisert 5. aug. 2020 kl. 12.44
Oppdatert 5. aug. 2020 klokken 12.45
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 542 ord

Å behandle lakken på en bil – faktisk hele universet av bilhold – kalles detailing. Å være en detailer handler om å ha en systematisk tilnærming til vedlikehold og vask.

Er du allerede godt kjent med high end detailingprodukter og hvordan de brukes, vet du at det finnes mange forskjellige typer lakkforsegling. Prisen kan også variere kraftig.
Er du en av proffene er kanskje ikke dette produktet for deg.

Gjør det selv

Er du imidlertid litt nybegynner på dette med blank bil, men liker tanken på å gjøre arbeidet selv og samtidig lære deg en ny teknikk, kan den nye lakkforseglingen fra britiske Autoglym være spennende. 

Autoglym UHD – Ultra High Definition ceramic coating, som denne pakken heter, koster om lag 1.100 kroner og inneholder mye av det du behøver for å komme i gang med beskyttelse av lakken. Å betale over 1.000 kroner for lakkforsegling kan virke dyrt, spesielt med tanke på at du nok kan få en minst like blank bil ved å bruke rimeligere voksbaserte produkter.

SMÅ OMRÅDER: Når du legger på en keramisk lakkforsegling er det lurt å jobbe med små områder av gangen. Etter å ha renset lakken grundig, påfør lakkforseglingen i lange strøk og dra av overskuddet med den rene kluten. Verre er det faktisk ikke, men du må være både tålmodig og grundig. Foto: Håkon Sæbø

Vi har testet hvordan Autoglyms lakkforsegling er er å jobbe med, og fant  at det slett ikke er så avansert som enkelte tror. Mens en vanlig bilvoks påføres og får stå litt på lakken før det poleres av, fungerer en keramisk lakkforsegling litt annerledes.

PRESISJON: I pakken medfølger kluter i forskjellige farger, slik at du ikke tar feil klut under arbeidet. Foto: Håkon Sæbø

Et vesentlig poeng er at lakken må være ren før du går i gang, og da mener vi virkelig helt ren. Derfor inneholder pakken fra Autoglym et eget rensemiddel og klut til forarbeidet. Før du begynner med å rense lakken, som ikke krever gnukking eller hard innsats, må imidlertid bilen være nyvasket og tørr.

Etter å ha renset bilen påfører du selve lakkforseglingen med en svamp som også medfølger. Trikset er å jobbe med små områder av gangen, som f.eks en dør (om den er liten) eller halvparten av et panser. Man påfører en liten mengde lakkforseglingsvæske på svampen, og stryk det over området du konsentrerer deg om. 

Benytt gjerne en lommelykt til å se at du har dekket flaten godt. Produktet «bobler» litt når det etter kort tid er klart for å strykes av med en ny klut som også medfølger. Autoglym lover at den keramiske coatingen skal ha lang levetid og gjøre det lett å holde bilen ren i ettertid.

Trikset er å jobbe med små områder av gangen

Poenget er, som med en vanlig voks, at partikler i mindre grad setter seg fast i lakken, og at du enkelt kan spyle av og få en ren bil.

Hvor lenge Autoglyms lakkforsegling faktisk holder, har vi ikke testet, men vi kan likevel konstatere at med litt grundig lesing i den medfølgende bruksanvisningen, så er det lett å bruke dette produktet. 

Et tips er å ikke forhaste seg når denne jobben gjøres. Hissige telefoner, lange fotbad og terassebeising bør spares til du er ferdig med hele bilen. For i motsetning til mange konvensjonelle bilvokser skal ikke keramisk lakkbehandling tørke på lakken.