<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
TRENGER VASK: Både gamle og nye biler behøver en god motorvask en gang i blant. Foto: Michael Groth

Frykt ikke motorvasken

Mange er gode til å vaske bil, men slurver når det kommer til motorvask. Her er en kjapp guide til å gjøre det rett og raskt.

Publisert 17. juli 2020 kl. 18.39
Oppdatert 29. juli 2020 klokken 12.13
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 791 ord
Vi viser deg hvordan du enkelt utfører motorvask på egenhånd.
Mange er flinke til å vaske bil, men det er også mange som overser det som er under panseret der det er minst like viktig å holde det rent. Vi viser deg hvordan du enkelt kan utføre motorvask selv.
ULEKKERT: Denne stakkars Audi-en har ikke fått en motorvask på lenge. Et slikt motorrom er pinlig å vise til den som skal ta service på bilen. Foto: Michael Groth

Å få bilen skinnende ren på utsiden er mange opptatt av, men å sørge for at det er rent under panseret, er ofte mindre nøye.

Om du har kjøpt og kikket på en del bruktbiler – hvor mange ganger har du ikke hørt selgeren si: «Jeg lot det være uvasket så du ser hvor ærlig det er». Noen foretrekker sikkert å se et møkkete motorrom, men kan det like gjerne hende at enkelte synes det er komplisert å vaske under panseret?

Spyle forsiktig

Under panseret sitter det flere komponenter som ikke tåler store mengder vann eller høyt trykk. Dynamo er en av dem, og du må gjerne pakke den inn med en plastpose før du begynner motorvasken. Pass også på at sikringsskap er godt lukket og at pakningene ikke er dårlige. Vann inn der vil du definitivt ikke ha.

REKKEFØLGE: Du begynner med avfetting, fortsetter med skum og går på med børste eller en malekost. Til slutt spyler du forsiktig. <strong>Foto: Michael Groth</strong> (1 / 8)
REKKEFØLGE: Du begynner med avfetting, fortsetter med skum og går på med børste eller en malekost. Til slutt spyler du forsiktig. Foto: Michael Groth
GOD KJEMI: Gode produkter gjør jobben lettere. Avfettingen fra Selaclean koster 89 kroner hos BilXtra.no. Foto: Michael Groth

På andre steder er det uproblematisk å spyle med vann, enten med hageslange eller høytrykksspyler. 

Her kommer imidlertid første advarsel: Bruker du høyttrykkspyler må du holde god avstand og ikke spyle med for høyt trykk. Det er kjemikalier og til slutt berøringsvask som til slutt gir det ønskede resultatet.

Kjør på med avfetting

En god motorvask starter med avfetting. Bruk rikelig og spray inn i kroker der møkk lett samler seg. Eldre motorer svetter og lekker olje, og dette skal avfettingen løsne. Om du ikke bruker nok avfetting vil neste steg være mindre effektivt. For straks du har lagt på avfetting og latt det virke noen minutter, er det lurt å legge på et lag med vaskeskum. Her finnes det flere forskjellige varianter å velge mellom, men skum av god kvalitet holder lenge og renner ikke så fort av. 

Poenget med dette steget er å forlenge avfettingens virketid, og dermed få så mye møkk som mulig til å slippe taket og gjøre neste steg lettere.

SKUM: Koch Chemie Gentle Snow Foam er perfekt til motorvask og bilvask forøvrig. Den påføres med skumkanon og ligger imponerende lenge på før den renner vekk.  Koch Chemie Gentle Snow Foam koster 299 kroner hos Car-spa.no Foto: Håkon Sæbø

Pensel og tannbørste Mange vil nok gå over på spyling nå, men det er her en gammel malekost kan gjøre susen. Finn en kondemnert børste av noe slag, gjerne en med litt lange hår, og børst rundt i krinker og kroker. En malekost av noe slag gjør susen. Skummet og avfettingen har allerede løsnet mye, men det siste som sitter «irriterer» du løs med børsten. Ta deg god tid til dette steget og bruk gjerne en gammel tannbørste der det er trangt. Da blir det skikkelig rent.

Til slutt skyller du av og får raskt fasiten på plass, og vasket du grundig nok er du ferdig nå. Om du fremdeles ser områder der det kunne vært renere, tar du en runde til med skum og børste. Enklere kan det neppe bli.

Forsiktig med nye biler

Elektriske biler og ladbare hybrider kan det være mer komplisert å ta motorvask på, siden det sitter flere elektriske komponenter under panseret. Før du går i gang med motorvask under panseret på en elbil eller ladbar hybrid, bør du lese instruksjonsboken så du ikke gjør noe som bryter garantien på bilen. 

Uansett er det lurt å tenke på vannvolum og vanntrykk. En hageslange kan tilføre for mye vann, så en høyttrykkspyler brukt på god avstand gir trygghet. Da vil vannmengden være mindre, som minsker sjansen for vannskader på en elbil eller ladbar hybrid med følsom elektronikk.