<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
VOKSER VIDERE: Medgründer og medeier Thor Johansen stabler varer i butikklokalene til Holdbart på Vestby.   Foto: Brian Cliff Olguin

Matsvinn-gründere: Tjener 30 mill. på restemat

Holdbart-kjeden fosser frem på matsvinn-markedet og forventer en omsetning på 300 millioner kroner i år. Corona-øl er årets store hit.

Publisert 17. juli 2020 kl. 19.08
Oppdatert 20. juli 2020 klokken 18.19
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1112 ord

Øl som nærmer seg datostemplingen, sjokolade som ikke lenger skal produseres, et glass som forteller om rødbeter i terninger, men der innholdet vitterlig er i strimler. Varer som dagligvarekjedene historisk har kastet, kjøpes i stedet opp og selges til sterkt rabatterte priser hos blant andre Holdbart.

– Siden 1. mars er Corona-øl det produktet vi har solgt mest av, sier Thor Johansen, medgründer og medeier i Holdbart.

350.000 bokser med det meksikanske ølet er blitt med i bæreposer fra butikkjedens syv butikker.

– Det virker som det er blitt en gimmick. Jeg ser for meg mange Instagram-bilder med en Corona-øl i hånden.

Han leser av datostemplingen som viser 21.08.2020.

– Når det er i boks beholdes kullsyren. Ølet er fortsatt godt, men nå er vi snart tomme, sier han.

Det er ikke bare å åpne et lokale og tro av overskuddsmaten bare renner inn
Thor Johansen, Holdbart

Ideen om en butikk med overskuddsmat har vist seg å være en svært holdbar en. Omsetningen har økt hvert år til den nådde 186 millioner kroner i fjor, og syv millioner ble igjen på bunnlinjen. 2020 er likevel året det virkelig har tatt av.

– Vi tror på 300 millioner kroner i omsetning i år. Det kommer an på hvor lenge Sverige-besøk medfører karantene, forteller Johansen.

I likhet med andre dagligvarekjeder har corona-tidene gitt et hopp i omsetningen. Nordmenn drar ikke lenger over grensen for å kjøpe kjøtt og alkohol. I lange perioder var landets restauranter stengt, som gjorde at middagene ble spist hjemme.

– Vi gjør også et byks på bunnlinjen. Husleien er den samme og de faste kostnadene er de samme. Sånn det ser ut nå kan vi klare 30 millioner kroner i resultat.

VARIERENDE VAREUTVALG: Hva Holdbart selger avhenger av hva leverandørene har av overskuddsmat. Siden 1. mars har Corona-øl vært den mest solgte varen for butikkjeden. Foto: Brian Cliff Olguin

Oslo og Sandefjord

Holdbart har i dag butikker i Vestby, Fredrikstad, Skien, Jessheim, Arendal, Klepp og Trondheim. I oktober inntar kjeden Oslo for første gang med 2.600 kvadratmeter på Haugenstua.

– Etter fem år fikk vi endelig hull på Oslo. Ofte har lokalene vi har sett på gått til en av de store dagligvarekjedene. Det har vært vanskelig å komme til.

Den nye butikken blir den største. Andre kvartal neste år står Sandefjord for tur.

– Vi vil inn i Bergen også, og finne flere lokaler på Østlandet. Målet for neste år er å runde 350 millioner kroner i omsetning.

Nå er vi forlikt. Mer kan jeg ikke si
Per Nordland, tidligere daglig leder i Illebilli

I sommer har kundene kastet seg over frossen tunfisk og biff i både fersk og frossen form. I tillegg til den nevnte alkoholen.

– Hva som er mest populært endres hele tiden ut ifra hva vi får inn. Neste måned er det noe annet.

I fjor solgte Holdbart 4.303 tonn med mat som ellers hadde funnet veien til søppeldunken. Dette året ligger tallet an til å bli 6.500.

– Hva er grunnen til at dere lykkes så bra?

– Vi har kunnskap om markedet og stor bredde i sortimentet med 350 leverandører. God beliggenhet, gode butikksjefer og flinke ansatte er også viktig. Det er ikke bare å åpne et lokale og tro av overskuddsmaten bare renner inn. Det hjelper å ha litt kontakter.

Konkurs og rettssaker

For flere av Holdbarts konkurrenter har de seneste årene vært langt tøffere. Sommeren 2017 intervjuet Finansavisen Per Nordland, som da var daglig leder i Illebilli. Med to butikker, i Mysen og Fredrikstad, trodde han på en omsetning på 50 millioner kroner det året. Målet var en kjede bestående av 18-20 butikker.

– Jeg har en liste med ledige lokaler som tilfredsstiller våre behov. Målet er å åpne en ny butikk annenhver måned, sa Nordland.

I juni året etter fikk Nordland sparken som daglig leder. En måned senere ble Østfold Trading, selskapet bak Illebilli-butikkene, slått konkurs.

– Jeg kan ikke si noe, er Nordlands korte kommentar om hva som gikk galt for Illebilli.

TOK SELSKAPET TIL RETTEN: Per Nordland var daglig leder i Illebilli. Foto: Erlend Kjernli

Avskjedigelsen tok han rettens vei. Han krevde 2,5 millioner kroner fra sin tidligere arbeidsgiver for allerede lidt økonomisk tap, fremtidig økonomisk tap, samt oppreisningserstatning. Østfold Trading AS, med styreleder Stein Lie, ga ikke svar innen fristen og Nordland vant frem med sitt krav. Til Fredrikstad Blad forklarte Lie at det ikke var noen midler i selskapet, og at det derfor ikke var noe å forsvare i retten. Nordland fikk dermed ingen penger og tok ut søksmål mot Lie som styrets leder. Smaalendenes Avis har fått innsyn i en protokoll som viser til megling mellom partene. Nordland senket sitt krav til 300.000 kroner, mens Lie tilbød 50.000. Det ble ikke oppnådd forlik i møtet.

– Nå er vi forlikt. Mer kan jeg ikke si, forteller Nordland nå.

Finansavisen har ikke lykkes i å komme i kontakt med Stein Lie.

La ned butikken

Nettbutikken Matsmart startet opp i Sverige i januar 2014. I april 2017 fikk nordmenn anledning til å handle varer som er i ferd med å gå ut på dato, feilmerkede eller overproduserte.

– Oppstarten i Norge har vært mye bedre enn i Sverige. Nordmenn er mer nysgjerrige på konseptet og kjøper mye mer. De er innom nettsiden dobbelt så mange ganger som svenskene, fortalte gründer og daglig leder Karl Andersson til Finansavisen i 2017.

UT AV NORGE: Ulf Skagerström og Karl Andersson er to av tre gründere i Matsmart. Foto: Matsmart

Høsten 2018 var det derimot stopp for norske kunder.

– Vi legger ikke ned i Norge, men vi slutter å sende varer dit. Vi har hatt en kjempebra vekst, men fikk ikke lønnsomhet, sa Andersson til ehandel.se i desember 2018.

– Den store utfordringen ble toll. Det hendte at kundene måtte vente i to dager på å få sine pakker og til slutt merket vi at vi legger for mye engasjement i det her.

Norske Lavpriskurven er også inne i dette markedet. Finansavisen besøkte butikken på Gjerdrum sommeren 2017. Den er nå lagt ned.

– For oss ble butikklokalet en utfordring, sier Markus Andersson, daglig leder og deleier i Northglobe, som står bak Lavpriskurven.

Northglobe driver nettbutikk gjennom Lavpriskurven og grossistvirksomhet til kiosker, mindre butikker, outlets og foreninger. Med et butikklokale i tillegg ble det rett og slett for mye å holde fingrene i.

VARSLER BEDRING: Markus Andersson forteller at Lavpriskurven skal bli lønnsom. Butikken han står i her er lagt ned. Foto: Erlend Kjernli

– Vi er et lite selskap med begrenset tid og resurser. Da må vi bruke tiden der vi har volum og tjener mest.

Regnskapet viser at selskapet til nå ikke har klart å tjene penger. Det kommer til å endre seg ifølge Andersson.

– I år ligger vi an til å omsette for over 20 millioner kroner og få et solid overskudd. Vi har god takt nå og skal i løpet av et par år nå 50 millioner i omsetning.