<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Analytiker tror himmelferden fortsetter for Tesla

Analytiker i Piper Sandler, Alexander Potter hever kursmålet på Tesla-aksjen kraftig og ser betydelig potensiale i selskapets selvkjørende teknologi.

    Publisert 15. juli 2020 kl. 10.52
    Oppdatert 15. juli 2020 klokken 11.02
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 259 ord
    HEVER: Meglerhuset Piper Sandler hever kurssmålet på Tesla-aksjen med 147 prosent.  Foto: Joe Skipper

    Piper Sandler analytiker, Alexander Potter har oppjustert kursmålet i Tesla aksjen fra tidligere 939 dollar til 2.322 dollar, det melder Marketwatch. Det representerer en oppside på 53 prosent gitt stengekurs tirsdag på 1.516,80 dollar.

    Til værs

    Tesla-aksjen har siden årsskiftet steget i overkant av 250 prosent, og kursen har siden noteringskursen på 17 dollar i 2010 steget nesten 9.000 prosent. Av drivere til hvorfor Tesla-aksjen skal fortsette oppover peker Potter på at Tesla vil være i stand til å produsere og levere flere biler i kommende kvartaler.

    Selvkjørende biler

    Videre fremhever Potter at det også eksisterer et betydelig potensiale i Teslas selvkjørende teknologi. Forrige uke uttalte Musk på en verdenskonferanse for kunstig intelligens at Tesla tar sikte på å ha klar grunnleggende funksjonalitet for autonomi på SAE nivå 5 innen året er omme. SAE nivå 5 samsvarer med at en selvkjørende bil kan operere helt selvstendig i trafikken uten inputs fra en sjåfør.

    Til sammenligning er dagens Teslaer utstyrt med en autopilot-funksjon på et SEA nivå mellom to og tre.

    Marginekspansjon

    Tesla har uttalt at de tror på bruttomarginer på 30 prosent hvis de kommer i mål med et selvkjørende software på nivå fem. Potensialet i Teslas selvkjørende software er hoveddriveren i Potters kontantstrømsanalyse (DCF), hvor Tesla fra og med 2025 skal bedre bruttomarginen. Et selvkjørende software har og vil kreve store investeringer fra Teslas side, men dersom de lykkes vil programvaren være svært skalerbar, og følgelig bidra til en marginekspansjon i fremtiden.