Det er ikke ofte analytikerne bruker tid på å gratulere et selskap med resultatet under spørrerunden etter en kvartalspresentasjon, men det var tilfellet da XXL la frem en omsetning på nesten 2,9 milliarder kroner i andre kvartal.
Omsetningen var dermed 31 prosent høyere enn i tilsvarende periode i fjor. Også lønnsomheten begynner det å sprute av, og driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) kom inn på 385 millioner kroner.
På forhånd ventet analytikerkorpset et underliggende driftsresultat på 363 millioner kroner.
– Vi startet kvartalet med en vekst på minus 23 prosent da coronaviruset meldte sin ankomst. Derfor er jeg stolt over at vi ender opp med å levere en vekst på over 30 prosent. Det kreves en enorm innsats fra hele organisasjonen for å snu 180 grader og tilpasse seg de nye markedsforholdene, sier konsernsjef Pål Wibe i XXL.
– Ikke godt nok
Det var spesielt god vekst i Norge, hvor like-for-like-veksten kom inn på 34,7 prosent. I Sverige var det tosifret vekst, mens Finland vokste med 8,5 prosent.
Et land som derimot skuffer er Østerrike, hvor både vekst og lønnsomhet sto oppført med negativt fortegn. I andre kvartal kom EBITDA inn på minus 3 millioner kroner.
– Det er bare å erkjenne at vi ikke har vært flinke nok til å tilpasse oss forholdene i Østerrike, både når det gjelder sortiment, kampanjer, kostnadsnivå og markedsføring. Samtidig må man huske på at i dette kvartalet var alle butikker i Østerrike stengt helt frem til begynnelsen av mai måned, sier Wibe.
XXL
(Mill. kr) | 2019 | 2018 |
Driftsinntekter | 2.865 | 2.187 |
EBITDA | 385 | 273 |
Resultat før skatt | 139 | 58 |
Resultat etter skatt | 117 | 46 |
Derfor har XXL besluttet å etablere et sentrallager i Østerrike, samt åpne en ny butikk i løpet av fjerde kvartal.
– Å betjene Østerrike fra sentrallageret i Sverige er både dyrt og gir dårlig servicegrad til kundene. Hvis du selger mye i løpet av en helg tar det to til tre dager før nye varer er på plass med dagens løsning. Investeringen er heller ikke spesielt stor, og den betaler seg fort tilbake, sier konsernsjefen.
2. mai i år åpnet sportskjeden sin sjette butikk i Østerrike utenfor hovedstaden Wien.
Sunt lagernivå
Varelageret har i flere år vært et «problembarn» for XXL. Ved utgangen av andre kvartal var lageret bokført til 2,2 milliarder kroner, mot 3,3 milliarder på samme tidspunkt i fjor.
– Selv Stein Eriksen smiler om dagen, og det er ikke hver dag en finansdirektør gjør det, sier Wibe med et glimt i øyet.
– Det første jeg sjekker hver morgen er status på varelageret og nå er vi på et nivå der vi skulle ønske at det var litt høyere, sier finansdirektør Stein Eriksen.
Det første jeg sjekker hver morgen er status på varelageretStein Eriksen, XXL
Wibe legger til at XXL fortsatt jobber hardt med å optimalisere varelageret og jobben bare er 80 prosent ferdiggjort. Det er fortsatt litt for mange gamle varer på lager, og sportskjeden trenger en sykel for å bli kvitt alt gammel moro.
– Det er bare å glede seg til høsten. Da vil det komme mange gode tilbud hos oss, sier Eriksen.
Lite gjeld
Inn i 2020 hadde XXL en forferdelig balanse med milliardgjeld, og på et tidspunkt var selskapet i ferd med å bryte lånebetingelsene med bankene. Nå er den rentebærende gjelden blitt redusert til 295 millioner kroner.
– Vi har jo nesten ikke mer gjeld. Situasjonen har endret seg betydelig siden mars, da vi holdt på med refinansiering og emisjon, og usikkerheten var veldig høy, sier Wibe.
– Nå som vi har fått det finansielle på plass, bygget ned varelageret og har en positiv kontantstrøm ser det veldig bra ut, poengterer Eriksen.
Også likviditet har XXL mye av nå. Ved utgangen av andre kvartal var reservene bokført til i underkant av én milliard kroner.
Vannsport-suksess
I fjor høst kjøpte XXL alle aksjene i vannsportspesialisten West System Norge. Selskapet leverer alt fra utstyr til båtbygging til salg av båtutstyr, kajakker, kanoer, motorer og alt annet som hører med til båtlivet.
– Oppkjøpet har vært smått genialt, siden det gir oss et mye bredere sortiment. Hittil i år har vi mangedoblet veksten innenfor vannsport i Norge, sier Wibe.
Oppkjøpet har vært smått genialtPål Wibe, XXL
– Hvilke andre kategorier har gjort det bra?
– Klisjeen om at nordmenn er friluftsfolk viser seg å stemme. Friluftssegmentet har vært spesielt sterkt i andre kvartal og Norge sto blant annet for 75 prosent av totalveksten på telt, sier konsernsjefen.
I åpningshandelen torsdag falt XXL-aksjen over 5 prosent, før kursen tok seg opp utover dagen. Klokken 15.00 var aksjen opp nesten 3 prosent til 23,88 kroner. Siden årsskiftet er XXL opp 67 prosent på Oslo Børs.