<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
BEIST: Ford Mach-E med 1.400 hestekrefter. Foto: Ford

Helelektrisk hingst med over 1.400 hestekrefter

Ford lanserer ellevill prototype av deres nye flaggskip. 

Publisert 21. juli 2020 kl. 12.54
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 227 ord

Ford lanserte for en stund tilbake en helt ny modell som mest sannsynlig vil slå godt an i Norge. Mach-E er helelektrisk og har den velkjente Mustang-hingsten i grillen. «First Edition» kommer med 337 hestekrefter, mens Long Range-utgaven kommer med 285 hestekrefter. 

Mach-E modellen Ford lanserte tirsdag er langt mer brutal og stiller med 1.419 hestekrefter fra hele syv elektriske motorer. 

LEKETØY: Med over 1.400 hestekrefter skal du ikke ha noen problemer med å leke litt. Foto: Ford

Prototypen er er utviklet i samarbeid med RTR og modellen bygger på et Mustang Mach-E GT-karosseri.

Begeistret ingeniør

– Mustang Mach-E 1400 leverer en helt ellevill kjøreopplevelse takket være jobben som Ford Performance og RTR har gjort med denne prototypen, sier sjefsingeniør for Mustang Mach-E, Ron Heiser.

SOLID SPOILER: Hekken toppes av en solid spoiler for å få kreftene ned i bakken. Foto: Ford

Motorsportdirektøren i Ford legger heller ingen demper på begeistringen. 

– Utfordringen var å kontrollere de ekstreme kreftene som de syv elektriske motorene leverer. Mustang Mach-E 1400 er et eksempel på hva vi kan få til med en elektrisk bil, sier motorsportsdirektør i Ford Performance, Mark Rushbrook.

Ford investerer 11,5 milliarder dollar i utviklingen av elektriske kjøretøy, og den første globale lanseringen var den elektriske SUV-en Mustang Mach-E. De første bilene er forventet til Norge tidlig neste år.

MINIMALISTISK: Interiøret bærer ikke akkurat preg av overdådig luksus. Foto: Ford