Helelektrisk hingst med over 1.400 hestekrefter
Ford lanserer ellevill prototype av deres nye flaggskip.
Ford lanserte for en stund tilbake en helt ny modell som mest sannsynlig vil slå godt an i Norge. Mach-E er helelektrisk og har den velkjente Mustang-hingsten i grillen. «First Edition» kommer med 337 hestekrefter, mens Long Range-utgaven kommer med 285 hestekrefter.
Mach-E modellen Ford lanserte tirsdag er langt mer brutal og stiller med 1.419 hestekrefter fra hele syv elektriske motorer.
Prototypen er er utviklet i samarbeid med RTR og modellen bygger på et Mustang Mach-E GT-karosseri.
Begeistret ingeniør
– Mustang Mach-E 1400 leverer en helt ellevill kjøreopplevelse takket være jobben som Ford Performance og RTR har gjort med denne prototypen, sier sjefsingeniør for Mustang Mach-E, Ron Heiser.
Motorsportdirektøren i Ford legger heller ingen demper på begeistringen.
– Utfordringen var å kontrollere de ekstreme kreftene som de syv elektriske motorene leverer. Mustang Mach-E 1400 er et eksempel på hva vi kan få til med en elektrisk bil, sier motorsportsdirektør i Ford Performance, Mark Rushbrook.
Ford investerer 11,5 milliarder dollar i utviklingen av elektriske kjøretøy, og den første globale lanseringen var den elektriske SUV-en Mustang Mach-E. De første bilene er forventet til Norge tidlig neste år.