Du har kanskje sett det før: En hvit varebil kommer skrensende inn foran en haug med elsparkesykler som ligger hulter til bulter. Sjåføren roter i de kontrastfargede sparkesyklene for å finne ut hvilke som har dårlig batteri, plukker dem opp og slenger dem inn i bilen.
Slikt blir det ikke lang levetid av.
I Louiseville, USA, gikk sparkesykkelaktøren Bird ut med åpne data. Statistikken viste at en sparkesykkel i snitt lever i 28,8 dager, før den ikke kan brukes og må resirkuleres.
En ny tid
Dott, TIER og VOI, de ledende aktørene innen mikromobilitet i Europa, annonserer i dag at de forplikter seg til et høyere nivå av standarder for bærekraft.
I de ti elsparkesykkel-bud finnes blant annet: Å aldri vrake en sparkesykkel, alle lagerlokaler drives fullt av grønn energi innen utgangen av 2020, samt å ikke bruke frilansere som arbeidskraft.
Til sammen vil forpliktelsene dekke hele livssyklusen til de elektriske sparkesyklene. De tre adm. direktørene Henri Moissinac i Dott, Lawrence Leuschner i TIER og Fredrik Hjelm i VOI, er klare på at miljø er et viktig aspekt i deres drift.
– Bærekraft er kjernen i vår bransje, og verdien som tjenesten vår gir. Det er viktig at vi tar ansvar for vår egen praksis, og holder høyeste standard slik at forbrukere og byer kan ha full tiltro til sektoren og vår måte å operere på, sier de i en pressemelding.
Her er de ti bud selskapene vil operere etter:
Produksjon
Drift
End-of-life