<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Krisetall fra United Airlines: – Hold deg unna flyaksjer

United Airlines kom seg gjennom et elendig kvartal, men opplevde at omsetningen stupte 87 prosent.  

Publisert 22. juli 2020
Oppdatert 23. juli 2020
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 562 ord
Article lead
lead
KVARTALSTALL: United Arlines offentliggjorde tirsdag 2. kvartalsrapporten, som viste blodrøde tall. Foto: Ted S. Warren
KVARTALSTALL: United Arlines offentliggjorde tirsdag 2. kvartalsrapporten, som viste blodrøde tall. Foto: Ted S. Warren

United Airlines leverte en omsetning på 1,46 milliarder dollar i andre kvartal, ifølge selskapets kvartalsrapport som ble offentliggjort tirsdag. 

Til sammenligning leverte det kriserammede flyselskapet en omsetning på 11,4 milliarder dollar i samme kvartal i 2019. Det tilsvarer en nedgang på hele 87 prosent. 

Resultat før skatt kom inn på minus 2 milliarder dollar, en nedgang for 1,35 milliarder i andre kvartal foregående år. 

Resultat etter skatt endte på minus 1,63 milliarder, ned fra et overskudd på 1,05 milliarder i andre kvartal foregående år. 

Resultat pr. aksje kom inn på minus 9,31 dollar, ned fra et overskudd i 2019. Analytikere hadde på forhånd ventet et resultat pr. aksje på minus 8,96 dollar, ifølge Los Angeles Times. 

United Airlines

(Mill. USD) 2. kv./20 2. kv./19
Driftsinntekter 1.475 11.402
Driftsresultat -1.637 1.472
Resultat før skatt -2.003 1.354
Resultat etter skatt -1.627 1.052
  • Amerikansk flyselskap grunnlagt i 1926.
  • Hovedkontoret er i Chicago, Illinois, USA.
  • Ledes av administrerende direktør Scott Kirby.

Hardt rammet av pandemien

Flytrafikken stupte i vår for de fleste flyselskaper, som følge av restriksjonene knyttet til coronapandemien. Uniteds kapasitet falt nesten 88 prosent i andre kvartal, og selskapet forventer å operere med en kapasitet 65 prosent lavere enn normalt i tredje kvartal. 

Selv omtaler flyselskapet andre kvartal som «det mest utfordrende kvartalet i selskapets 94 år lange historie».

– Jeg er takknemlig for profesjonaliteten og dedikasjonen til våre United-ansatte som holdt ut gjennom en historisk og utfordrende periode, sier administrerende direktør Scott Kirby i en kommentar. 

United Airlines, som startet året med 96.000 ansatte, sier at 6.000 har meldt seg frivillig til å ta sluttvederlagspakker og si opp. I forrige uke advarte flyselskapet 36.000 ansatte om at de kunne bli permittert i oktober, selv om ledelsen sa at de forventer at det endelige antallet vil være mindre.

Flere amerikanske flyselskaper har også merket virkningene av pandemien, som reflekteres i kvartalstallene. Delta Airlines leverte forrige uke kvartalstall, som viste et underskudd på 5,7 milliarder dollar i andre kvartal. American Airlines og Southwest Airline offentliggjør sine tall torsdag, og analytikerne forventer et blodbad i kvartalsrapportene. 

HARDT RAMMET: Administrerende direktør i United Airlines, Scott Kirby, legger bak seg det mest krevende kvartalet i flyselskapets historie. Foto: Andrew Harrer

– Hold deg unna flyaksjer

Todd Gordon, Managing Director i investeringsselskapet Ascent Wealth Partners, sier i et intervju med CNBC at flyaksjer bør unngås. Han påpeker flyselskapenes høye faste kostnader og lave kontroll over priser.

– De sliter med å kutte kostnader, de vil sannsynligvis fortsette å brenne gjennom et betydelig beløp kontanter til etterspørselen tar seg opp igjen, og Warren Buffett solgte, rettmessig eller ikke, hele sin posisjon i amerikanske flyselskaper. Så foreløpig holder vi oss unna, forklarer Gordon. 

– Vi synes Delta Airlines er best i klassen, men vi forventer konkurser i hele bransjen fra Covid. Selv før Covid var lønnsomheten en kamp, ​​og hjemmekontor-tilværelsen vil bare forverre det. 

Boris Schlossberg, Managing Director i investeringsselskapet BK Asset Management, mener også at flyselskapene har en utfordrende vei fremover, og påpeker at coronapandemien blant annet har medført en kraftig reduksjon i forretningsreiser. 

– Hvis du tenker på flyselskapene, er 10 prosent av reisene forretningsreiser, og det er ansvarlig for 75% av overskuddet. Og de fleste forretningsreiser skjer ganske enkelt ikke nå, sier han. 

Hittil i år har United-aksjen kollapset 62 prosent, mens den er ned 10 prosent den siste måneden. Til sammenligning er Delta Airlines ned nesten 55 prosent i år, mens American Airlines har stupt 60 prosent. I Skandinavia er Norwegian ned 92 prosent i år, mens SAS er ned 45 prosent.