<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

God vekst for Spotify

Men Spotifys resultat var ikke positivt.

    Publisert 29. juli 2020 kl. 12.31
    Oppdatert 29. juli 2020 klokken 16.33
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 227 ord
    VOKSER I USA: Daniel Ek, adm. direktør i Spotify. Foto: NTB Scanpix

    Musikkstrømmetjenesten hadde ved utgangen av kvartalet 299 millioner aktive brukere, en økning på 13 millioner fra første kvartal dette året og en oppgang på 67 millioner fra andre kvartal i fjor. Selskapet guider 328-348 millioner brukere ved utgangen av året. 

    Spotify har flest abonnenter i Europa og Nord-Amerika. Veksten har den siste tiden vært særlig stor i Nord-Amerika, men selskapet tiltrekker seg også flere og flere abonnenter fra Latin-Amerika. 

    Antallet betalende abonnenter økte fra 130 til 138 millioner fra første til andre kvartal i år. Ved slutten av året ser Spotify 153 millioner betalende abonnenter.

    Spotify hadde totale inntekter på 1,9 milliarder euro, en økning på 2 prosent fra første kvartal i år og en oppgang på 9 prosent fra andre kvartal i 2019. Selskapet guider en omsetning på 1,85-2,05 milliarder euro i tredje kvartal og 2,05-2,25 milliarder euro for fjerde kvartal. 

    Resultat etter skatt ble minus 356 millioner euro, mot pluss én million euro i andre kvartal dette året og minus 76 millioner euro i andre kvartal sist år. Resultat pr. aksje ble –1,91 euro, en forverring av –0,42 euro i andre kvartal sist år. 

    Driftskostnadene økte betydelig med 48 prosent fra andre kvartal 2019, og kom inn på hele 646 millioner euro. Annonseinntektene falt med 21 prosent i andre kvartal mot fjoråret.