Coronaviruset og oljeprisfallet ble for mye for det USA-noterte offshore serviceskipsrederiet Hermitage Offshore – tidligere Nordic American Offshore, da Herbjørn Hansson var hovedaksjonær.
Etter en måned med resultatløse forhandlinger med kreditorene, valgte Hermitage natt til onsdag å søke om konkursbeskyttelse under chapter 11.
«Selv om selskapet hadde foretrukket å fullføre sin finansielle restrukturering utenfor retten, var det ikke i stand til å få til en avtale med samtykke fra alle långiverne. Det gjorde det nødvendig med chapter 11 for å skape et enkelt forum for alle videre samtaler med långiverne», skriver selskapet i en melding.
Milliardlån
DNB og SEB stilte i januar med en lånefasilitet på 132,9 millioner dollar, eller vel 1,2 milliarder kroner.
I henhold til avtalen måtte Hermitage ha en minimumslikviditet på 5 millioner dollar. Pr. 3. juni hadde selskapet 8,4 millioner dollar i likvide midler.
I starten av juli gikk bankene med på midlertidige lettelser. De skulle vare ut måneden, men ble senere forlenget ti dager inn i august.
DNB og SEB er rederiets långivere etter salget av to ankerhåndteringsskip (AHTS), som ble børsmeldt tirsdag ettermiddag.
Den nye eieren overtar låneforpliktelsene på 9 millioner dollar med tyske DVB Bank, mens Hermitage venter å bokføre et tap på 4 millioner dollar i forbindelse med salget.
Scorpio-eid
Hermitage Offshore er resultatet av at Scorpio Group tok kontroll over Herbjørn Hanssons offshorerederi Nordic American Offshore (NAO) i desember 2018.
Da hadde nettopp et fusjonsforsøk med kanadiske Horizon Maritime gått i vasken.
Etter salget av AHTS-ene, består flåten av ti plattformforsyningsskip (PSV), samt 11 mannskapsbåter som primært har operert i Vest-Afrika.
Avtalen mellom kommet i stand etter diskusjoner mellom Hansson, sønnen Alexander og Scorpio-topp Emanuele Lauro i Monaco der de to sistnevnte er bosatt.
Lauro er konsernsjef og styreleder i Hermitage, som i første kvartal tapte 6,4 millioner dollar.
Finansavisen lyktes ikke med å få en kommentar fra Scorpio før avisen gikk i trykken onsdag. DNB kommenterer som vanlig ikke kundeforhold.