<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Møtte veggen etter corona

Hermitage Offshore klarte ikke å komme til enighet med långiverne og har nå søkt om konkursbeskyttelse under chapter 11 i USA.

    Publisert 12. aug. 2020 kl. 08.33
    Oppdatert 12. aug. 2020 klokken 16.06
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 333 ord
    UPÅVIRKET DRIFT: Majoriteten av PSV-ene til Hermitage Offshore driftes av Remøy Shipping. Driften påvirkes ikke av at Hermitage nå gjennomgår en chapter 11-prosess. Foto: Remøy Shipping

    Coronaviruset og oljeprisfallet ble for mye for det USA-noterte offshore serviceskipsrederiet Hermitage Offshore – tidligere Nordic American Offshore, da Herbjørn Hansson var hovedaksjonær.

    Etter en måned med resultatløse forhandlinger med kreditorene, valgte Hermitage natt til onsdag å søke om konkursbeskyttelse under chapter 11.

    «Selv om selskapet hadde foretrukket å fullføre sin finansielle restrukturering utenfor retten, var det ikke i stand til å få til en avtale med samtykke fra alle långiverne. Det gjorde det nødvendig med chapter 11 for å skape et enkelt forum for alle videre samtaler med långiverne», skriver selskapet i en melding.

    Milliardlån

    DNB og SEB stilte i januar med en lånefasilitet på 132,9 millioner dollar, eller vel 1,2 milliarder kroner.

    I henhold til avtalen måtte Hermitage ha en minimumslikviditet på 5 millioner dollar. Pr. 3. juni hadde selskapet 8,4 millioner dollar i likvide midler.

    I starten av juli gikk bankene med på midlertidige lettelser. De skulle vare ut måneden, men  ble senere forlenget ti dager inn i august.

    DNB og SEB er rederiets långivere etter salget av to ankerhåndteringsskip (AHTS), som ble børsmeldt tirsdag ettermiddag.

    Den nye eieren overtar låneforpliktelsene på 9 millioner dollar med tyske DVB Bank, mens Hermitage venter å bokføre et tap på 4 millioner dollar i forbindelse med salget.

    Scorpio-eid

    Hermitage Offshore er resultatet av at Scorpio Group tok kontroll over Herbjørn Hanssons offshorerederi Nordic American Offshore (NAO) i desember 2018.

    Da hadde nettopp et fusjonsforsøk med kanadiske Horizon Maritime gått i vasken.

    Etter salget av AHTS-ene, består flåten av ti plattformforsyningsskip (PSV), samt 11 mannskapsbåter som primært har operert i Vest-Afrika.

    Avtalen mellom kommet i stand etter diskusjoner mellom Hansson, sønnen Alexander og Scorpio-topp Emanuele Lauro i Monaco der de to sistnevnte er bosatt.

    Lauro er konsernsjef og styreleder i Hermitage, som i første kvartal tapte 6,4 millioner dollar.

    Finansavisen lyktes ikke med å få en kommentar fra Scorpio før avisen gikk i trykken onsdag. DNB kommenterer som vanlig ikke kundeforhold.