<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kraftig omsetningsvekst for norske kjøpesentre

Norgesferie og stengte grenser har ført til en kraftig vekst i omsetning for landets kjøpesentre.

    Publisert 15. aug. 2020 kl. 08.59
    Oppdatert 15. aug. 2020 klokken 08.59
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 145 ord
    KRISTIANSAND: Sørlandssenteret er ett at Norges største. Foto: NTB Scanpix

    Totalt omsatte kjøpesentrene for 15,5 milliarder kroner i juli, en økning på 2,9 milliarder kroner fra i fjor, viser tall fra Kvarud Analyse, som utarbeider den såkalte kjøpesenterindeksen. Det utgjør en vekst på 20,3 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, skriver Dagens Næringsliv.

    – Folk prioriterer varekonsum i Norge når de ikke bruker penger på grensehandel og utenlandsreiser, sier investor Harald Espedal.

    – Det er den største dreining i forbruksmønster som jeg har sett. Jeg er overrasket over at det er så markert, sier Espedal om den sterke veksten.

    Også hotell- og eiendomskongen Olav Thon merker pågangen på kjøpesentrene. Fredag la Olav Thon Eiendomsselskap fram sitt resultat for andre kvartal. Omsetning på kjøpesentrene som selskapet eier var på 12,4 milliarder kroner – en økning på 2,9 prosent mot kvartalet i fjor.

    Selskapet til Thon eier 77 kjøpesentre og sju av ti av landets største kjøpesentre målt etter omsetning.

    (©NTB)