I en rapport fra Klarna om norsk netthandel har de analysert statistikk fra salg i juni og juli fra over 7.000 norske nettbutikker.
– Fra et allerede rekordhøyt nivå har netthandelen holdt seg høy, også etter at coronatiltakene ble noen færre. Juni er så langt den måneden i 2020 hvor nordmenn har lagt igjen mest penger på nett. Også i juli har aktiviteten vært høyere enn vanlig, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
19 prosent mer
Nordmenn brukte i snitt 19 prosent mer på netthandel i juni enn gjennomsnittet hittil i år. I fjor var tallet for juni 12 prosent høyere enn årsgjennomsnittet. Noe av økningen tror Elvestad kommer av at flere enn vanlig har tilbragt ferien hjemme eller på norgesferie.
– Feriepengene har nok i større grad gått til shopping fremfor sommerferie i Syden, sier Elvestad.
Erotiske artikler, klokker, vesker og solbriller er vekstvinnerne i sommer. I juli var erotiske artikler den kategorien som økte mest, med hele 39 prosent mer enn den samlede gjennomsnittlige netthandelsveksten var i årets fem første måneder.
I juli var det smykker og andre accessories som hadde sterkest vekst. Da økte salget av solbriller, klokker og vesker med 22 prosent mer enn den samlede veksten i netthandelen de foregående månedene i 2020.
Nord-Norge på topp
Geografisk er Nord-Norge den landsdelen med de ivrigste netthandlerne, etterfulgt av Oslo på tredjeplass. I Finnmark og Troms handlet innbyggerne 17 prosent mer på nett enn gjennomsnittsnordmannen, mens Nordland handlet man 12 prosent mer enn gjennomsnittet.
I motsatt ende finner man Agder og Rogaland hvor innbyggerne handlet henholdsvis 18 og 13 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen.
Klær og mote var mest populært i Oslo, Rogaland og Agder. Mens sport og fritid var på topp i nord. I Vestland var det elektronikk som var på topp, mens det var hus og hage som var viktigst for innbyggerne i Viken samt Vestfold og Telemark.