<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Lyst til å imponere på fjellet i høst? Da velger du denne brutale tyskeren

Hvis du synes RS-avdelingen til Audi blir litt for puslete kan du slå på tråden til Manhart.

Publisert 8. sep. 2020
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 261 ord
Article lead
lead
BEIST: Manhart RQ 900. Foto: Manhart
BEIST: Manhart RQ 900. Foto: Manhart

RS-avdelingen leverer det yppereste av sportsbiler med Audi-ringer i grillen, og har syv modeller med ekstreme ytelser å skilte med. Øverst i næringskjeden finner vi RS-utgaven av den brutale SUVen Q8, som ble lansert tilbake i 2018. I RS-utgaven yter den 600 hestekrefter, som gir et skyv på 800 newtonmeter, og kaster deg fra 0 til 100 på 3,8 sekunder. Hvis du synes det blir litt puslete opp bratte hytteveier når snøen kommer har du et alternativt: ring Manhart. 

NULL TULL: Fire grove enderør på Manhart RQ 900. Foto: Manhart

Manhart er et tysk tuningfirma som spesialiserer seg på å forbedre ytelsene på BMWer, men har senere ekspandert med merker som Audi og Lamborghini. Selskapet har dermed tatt for seg RS Q8 og overhalingen er ikke til å kimse av. Manhart har blant dyttet inn større turboer nærme V8eren under panseret, som medfører at beistet de kaller RQ 900, yter nettopp 900 hestekrefter og 1.080 newtonmeter. 

GRAVERING: Manhart-logoen er sydd inn i nakkestøttene. Foto: Manhart

Kraftoverskuddet vil mest sannsynlig være nok til å kjøre fra de aller fleste SUVene på markedet, spesielt hvis underlaget er utfordrende, da bilen selvfølgelig er utstyrt med Audis eminente Quattro firehjulstrekk-system. Interiøret har også fått seg en oppgradering med Manhart-logoer, utpregede karbon-detaljer og gullfarge der det passer seg. 

GULL: Gull, svart og karbon er elementer og farger som går igjen. Foto: Manhart

Manhart skal lage 10 utgaver av RQ 900 og prisen starter på 310.000 euro, selvfølgelig før norske skatter og avgifter om du vurderer å anskaffe deg en.