<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Volkswagen børster støv av den minste familiefavoritten

Bilprodusenten har akkurat avduket den åttende generasjonen av Golf stasjonsvogn.

    Publisert 9. sep. 2020 kl. 10.13
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 276 ord
    HELT NY: Volkswagen Golf stasjonsvogn. Foto: Volkswagen

    Volkswagen rullet nylig ut deres åttende generasjon av Golf, og nå er det duket for en ny stasjonsvognutgave av den populære modellen. Golf stasjonsvogn plasserer seg under Passat i størrelse, men har fått større beinplass og bagasjerom i den nye varianten. I tillegg vil den også komme som en all-track versjon med høyere bakkeklaring og røffere detaljer. 

    Plass har alltid vært viktig for Volkswagens stasjonsvogner og det er intet unntak i Golf. Den nye utgaven er 66 millimeter lengre og beinplassen har økt med 48 millimeter. Det høres kanskje ikke så mye ut, men kan ofte oppleves større enn hva man forventer. Bagasjerommet øker også, og volumet er nå oppe i 611 liter, en økning på 6 liter. Med baksetene nede øker volumet til 1.642 liter, mot 22 liter i den gamle utgaven. 

    Den nye stasjonsvognen har også fått en total oppussing utvendig og innvendig, og matcher designoppdateringene fra den «vanlige» Golfen. Det innebærer nye, digitale skjermer, en rekke sikkerhetssystemer og onlinetjenester. Hvor mye av utstyret som er standard velges i stor grad gjennom de tre ulike versjonene «Life», «Style» og «R-Line». 

    NYE «VANLIGE» GOLF: Den normale Golfen ble nylig avduket. Her i GTI-utgaven. Foto: Volkswagen

    På motorfronten er det også store endringer og Volkswagen har blant annet introdusert en motor de kaller eTSI. Det er en tradisjonell bensinmotor, kombinert med et 48-volts litium-ion batteri og en syvtrinns dobbeltclutch automatisk girkasse, som danner et mildhybrid-system. Motorsystemet skal gi en signifikant nedgang i forbruket, ifølge Volkswagen. Golfen vil også kunne utstyres med dieselmotoren TDI, som den tyske motorprodusenten mener er en av verdens mest effektive. 

    Stasjonsvognen vil også komme i en Alltrack-variant med høyere bakkeklaring, røffere detaljer og økt tilhengervekt (2.000 kg). Firehjulstrekk (4MOTION) er selvfølgelig standard.