<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

300 har kjøpt el-SUV fra nytt kinesisk merke

    Publisert 14. sep. 2020 kl. 20.37
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 218 ord
    300 KONTRAKTER: Espen Kristoffersen er kommersiell direktør for New Energy Vehicles i RSA. Blant merkene han råder over en BYD, som i sommer lanserte sin første personbil i Norge. Det er helektriske Tang, som forventes på norske veier i 2021.  Foto: Nicolai Giil

    Det har blitt flere nye modeller og ikke minst nye merker elbiler med mål om salg i Norge de siste månedene. Antallet på ventelister og signerte kontrakter øker. 

    Norges nyeste tilskudd i merkerekkene er kinesiske BYD. 

    I slutten av juni startet BYD opp salget av den helelektriske SUV-en Tang her til lands, med en startpris på 599.900 kroner. Importøren RSA opererer ikke med reservasjoner som mange andre, men kun kontrakter. 

    – Vi har nærmere 300 konkrete kontrakter på BYD Tang pr. nå, og våre forhandlere signerer nye daglig. Det er veldig mye interesse for BYD og for modellen Tang. Så langt er vi veldig fornøyde med responsen og etter hvert som flere detaljer om ferdig produksjonsmodell vil bli kommunisert forventer vi enda mer interesse.

    Det skriver Espen Kristoffersen i RSA i en epost til Finansavisen. Elbilen er forventet i Norge neste år. Fra før har BYD levert busser til Oslo. 

    Lucid Air åpner for norske reservasjoner

    Amerikanske Lucid Motors har også skapt oppstandelse i Norge, selv om ingen biler har rullet ut av deres fabrikk enda. Kun få dager etter at det ble åpnet for reservasjoner for deres første modell, Air, kan selskapet melde at «interessen fra regionen har vært stor».