<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Klart for snuoperasjon i Techstep

Suksessgründer Jens Rugseth tror Techstep kan mangedoble seg i verdi hvis selskapet lykkes med transformasjonen fra å være en «hardware-pusher» til å bli en software- og tjenesteleverandør. 

Publisert 21. sep. 2020 kl. 15.15
Oppdatert 23. sep. 2020 klokken 15.05
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 864 ord
POSITIV: Storaksjonær Jens Rugseth i Techstep tror at selskapet kan dra nytte av sterk vekst i «Mobility managed services» de neste fem-seks årene. Foto: Siv Dolmen

Techstep    er for mange investorer mest kjent som et traust hardwareselskap som selger mobiltelefoner med svake marginer. Det er riktignok historie, ifølge Jens Rugseth, som er styreleder i Techstep, og gründer av suksesshistoriene Crayon og Link Mobility.

– Jeg kjenner IT-bransjen ganske godt og for rundt 1,5 år siden speidet jeg etter selskaper som driver med «Mobility managed services», eller drift og forvaltning av mobile tjenester, programvare og maskinvare på godt norsk. Det er en megatrend som er i en tidlig fase, som vil vokse med 39 prosent årlig i fem-seks år, ifølge analysebyrået Gartner, sier Jens Rugseth, og fortsetter:

– Techstep har historisk sett vært noe jeg kaller en «hardware-pusher», men nå er fokuset skiftet mot å forvalte applikasjoner, data, verdikjeden fra innkjøp til salg, og miljø ved gjenbruk av mobiltelefoner. Med andre ord er Techstep i ferd med å bli en software- og tjenesteleverandør, mer enn ett hardwareselskap. Da jeg kikket i markedet fant jeg ingen aktører utenom Techstep som hadde et helhetlig perspektiv på «Mobility managed services».

Kan mangedobles

Rugseth er gjennom Karbon Invest tredje største aksjonær med verdier for 84 millioner kroner i dag. De seneste årene har Techstep-aksjen gått i berg- og dalbane, men siden slutten av mars har det vært vind i seilene.

Da ble aksjen omsatt for rundt 2 kroner, mens fredag stengte kursen i 4,6 kroner. Det gir en oppgang på 130 prosent og markedsverdien av selskapet er nå på 749 millioner kroner.

– Som investor mener jeg aksjen er misforstått og dermed for lavt priset. Det tror jeg skyldes at investorene venter på at selskapet skal vise at det lykkes med transformasjonen fra å være en «hardware-pusher» til å bli en software- og tjenesteleverandør. Den dagen investorene ser at selskapet lykkes tror jeg aksjen vil mangedoble seg, sier Rugseth, og legger til:

Som investor mener jeg aksjen er misforstått og dermed for lavt priset
Jens Rugseth

– Det gjenstår riktignok å se om de lykkes fullt ut, men jeg har troen. Mange investorer tenker nok at de heller venter til kursen eventuelt står i 6-7 kroner, siden da har selskapet bevist at det er på riktig vei.

Ingen tydelig strategi

Suksessinvestoren trekker frem at på 90-tallet kunne man kjøpe en Nokia-telefon for 1 krone, med bindingstid på selve abonnementet. I dag koster toppmodellene fra Apple og Samsung mellom 15.000 og 20.000 kroner.

– Mobiltelefonen er blitt avanserte multimediamaskiner, som både brukes i jobbsammenheng og privat, med mange forretningsapplikasjoner. Mobilen har utviklet seg til å bli et kostbart arbeidsverktøy, uten at IT-avdelingene rundt om kring har hatt en tydelig forvaltningsstrategi, sier han.

Ifølge Rugseth har mange bedrifter og offentlige aktører strammet inn på mobilstøtte, noe han mener er helt hårreisende.

– Alt skal jo digitaliseres og automatiseres. Bedrifter ønsker å kommunisere med både sine ansatte og kunder digitalt. Derfor må arbeidsgiver ta ansvar for innhold og sikkerhet på mobilen. Hvis en ansatt mister telefonen må arbeidsgiver ha tilgang for å slette alt av forretningskritisk data, sier han, og viser til at Techstep tilbyr løsninger for nettopp dette.

Tror på gjenbruk 

Mobiltelefoner kan også bli svært kostbart for bedrifter. La oss anta at 1.000 ansatte får en telefon til 15.000 kroner, som må byttes ut hvert halvannet år. Det gir årlige kostnader på 10 millioner kroner.

– Det bedriftene sitter igjen med er høye kostnader og et eierskap de ikke har kontroll på, sier Rugseth.

Han tror også at miljøperspektivet vil stå sterkere i årene fremover, noe som vil kunne løses ved gjenbruk av mobiltelefoner.

– Kjøpes en ny telefon for 10.000 kroner i Norge i dag, og brukes 2-3 år med riktig håndtering, vil den kunne selges til andre brukere eller folk i andre land for sikkert 3.000 kroner. Den som setter dette i system har mulighet til å vinne mange nye kunder, sier investoren.

STØRST: Jan Haudemann-Andersen er største aksjonær i Techstep med aksjer verdsatt til 150 millioner kroner. Foto: Iván Kverme

Økt lønnsomhet

I første halvår omsatte Techstep for 531 millioner kroner, ned fra 554 millioner kroner i samme periode i fjor. Ser man på de gjentakende inntektene (ARR) fra software økte disse fra 35 til 37 millioner kroner.

EBITDA-marginen kom inn på 5,4 prosent i første halvår, mens marginen fra de gjentakende software-inntektene var på 6,8 prosent. Det er en betydelig forbedring fra året før.

– Vi må la kvartalene jobbe for oss og en konvertering fra hardware til software og tjenester tar alltid tid. Techstep har ikke gått mer enn 15-25 prosent av veien de skal gå. Men utviklingen er positiv med økt lønnsomhet og bruttomarginer. Når jeg skal vurdere kvartalstallene til selskapet ser jeg utelukkende på økningen i de gjentakende inntektene, sier Rugseth.

NUMMER 2: Kristian Lundskvists Middelborg satser tungt på Techstep. Foto: Anne Charlotte Schjoll

Sterk eierside

Det er flere profilerte investorer som har fått øyne opp for Techstep. Største aksjonær er Jan Haudemann-Andersen, etterfulgt av Kristian Lundkvist. På eiersiden finner man også Einar Greve, Ketil Skorstad, Torstein Tvenge og Stein Vidar Haudemann-Andersen.

– Jeg synes det er morsomt å se hvordan Techstep kommuniserer med kundene. De snakker ikke om hvor gode telefonene er, men hvordan bedriftens mobile ressurser skal forvaltes økonomisk, miljømessig og sikkerhetsmessig, slik at de får maksimal utnyttelse av mobilen som arbeidsverktøy, sier Rugseth.

– Det er ingen andre aktører som kommuniserer på samme måte og Techstep er den eneste aktøren som har softwareproduktene til å automatisere dette.