1986 var året da de første M3ene rullet ut fra fabrikken i München i Sør-Tyskland. 34 år senere drar BMW nok en gang lanseringsteppet av sjette generasjons M3, en bil som har oppnådd legendestatus blant entusiastene og er kjent for sine rå og aktive kjøreegenskaper.
Med på laget er andre generasjons M4, som så dagens lys for første gang tilbake i 2014.
Både M3 og M4 viderefører designspråket fra den nye 4-serien. Stor, markant grill, nytt interiør og helt ny motor definerer de to nye modellene. Det som ikke er nytt er at både M3 og M4 fortsatt skal leveres med manuell sekstrinns girkasse og at kreftene kun går en vei: til bakhjulene. Hvis du er avhengig av firehjulstrekk finnes det et alternativ i Competition-utgavene med firehjulsdrift og en åttetrinns automatkasse som standard.
Motoriseringen er selvfølgelig hovedprioritet i M-modellene til BMW og de to nykommerne er intet unntak. «Standardutgavene» leverer 480 hestekrefter fra selskapets kjente bensindrikkende rekkesekser på 3 liter. Det sender deg fra 0 til 100 på 4,2 sekunder, og 0 til 200 på 13,7 sekunder. Synes du det blir litt puslete kan du oppgradere til Competition-utgavene. De er utstyrt med den samme motoren som i X3M og X4M, og har 510 hestekrefter. Da tar sprintene henholdsvis 3,9 og 12,5 sekunder.
Designløft ute og inne
M-modellene til BMW skal skille seg ut når det kommer til design. Den nye store nyregrillen er enda større på M3 og M4, luftinntakene er mer markante og speilhusene er kledd i karbon, og har den velkjente M-«vingen». Taket er laget av en blanding mellom karbonfiber og plastikk, og det er fortsatt fire karakteristiske enderør i hekken, med M-endestykker for optimal lyd.
I tillegg tilbyr BMW tre nye farger i Sao Paulo Yellow, Toronto Red og Isle of Man Green. Det tilbys også en M-karbon-pakke og ulike M-designelementer som vil være tilgjengelige fra salgsstart.
Coupéen er oppgradert med det nyeste innen teknologi, som blant annet iDrive-systemet, og midtkonsollen har fått seg en makeover med ny girspak. Rattet har to knallrøde brytere for å endre kjøremodus fra firehjulstrekk til bakhjulstrekk (i Competition-utgaven), og man får et eget sportslig M-display. Bøtteseter med M-logo i nakkestøtten er en selvfølgelighet.
Standardutgavene av M3 og M4 entrer markedet i mars 2021, mens Competition-variantene er ventet sommeren 2021.
BMW M3 & M3 Competition
Motor 3 liter R6 | Motor 3 liter R6 |
HK/kW/Nm 480/ 353/ 550 | HK/kW/Nm 510/ 375/ 650 |
0-100 km/t 4,2 sek. | 0-100 km/t 3,9 sek. |
0-200 km/t 13,7 sek. | 0-200 km/t 12,5 sek. |
Toppfart 290 km/t | Toppfart 290 km/t |
Vekt 1.780 kg | Vekt 1.805 kg |
L/B/H 4.794/ 1.903/ 1.433 mm. | L/B/H 4.794/ 1.903/ 1.433 mm. |
Forbruk 1,08 l/mil | Forbruk 1,02 l/mil |
CO2-utslipp 248 g/km | CO2-utslipp 234 g/km |
Bagasjerom 480 liter | Bagasjerom 480 liter |
BMW M4 & M4 Competition
Motor 3 liter R6 | Motor 3 liter R6 |
HK/kW/Nm 480/ 353/ 550 | HK/kW/Nm 510/ 375/ 650 |
0-100 km/t 4,2 sek. | 0-100 km/t 3,9 sek. |
0-200 km/t 13,7 sek. | 0-200 km/t 12,5 sek. |
Toppfart 290 km/t | Toppfart 290 km/t |
Vekt 1.775 kg | Vekt 1.800 kg |
L/B/H 4.794/ 1.887/ 1.393 mm. | L/B/H 4.794/ 1.887/ 1.393 mm. |
Forbruk 1,08 l/mil | Forbruk 1,02 l/mil |
CO2-utslipp 248 g/km | CO2-utslipp 234 g/km |
Bagasjerom 440 liter | Bagasjerom 440 liter |