<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
BEDRE TIDER: Najeeb Khan i sin 1952 Ferrari 225 S Vignale Berlinetta på vakre landeveier i sydenden av Gardasjøen våren 2013. Foto: Torgeir Toft Engerud

Storsvindlers bilsamling på auksjon

Sirmione, Italia: Om tre uker selges Najeeb Khans bilsamling for å dekke noe av konkurskravet på 125 millioner dollar. En Ferrari 225 S er toppobjektet.

Publisert 2. okt. 2020 kl. 20.12
Oppdatert 6. okt. 2020 klokken 18.36
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1170 ord

2020 var kun et par uker gammelt da pressemeldingen fra RM Sotheby’s dumpet inn: «The 230-car Elkhart Collection will be offered almost entirely without reserve».

Et lite mysterium

Wow! En 230-bilers samling vi overhode ikke hadde hørt navnet på tidligere en gang, det var da merkelig. For etter å ha fulgt relativt godt med i over 30 år hadde vi aldri sett eller hørt om «The Elkhart Collection». Og ut fra det ene bildet som fulgte med pressemeldingen med et titalls fantastiske klassikere virket det hele litt mystisk.

SJELDEN: Kun seks slike Berlinetta-karosserier ble bygd av Vignale på Ferrari 225 S. Foto: Ivar Engerud
LUNSJPAUSE: Motor var med da hele Scuderia Zagato forberedte seg til l Mille Miglia i 2013, og her er Ferrarien fremme ved lunsjstopp. Foto: Ivar Engerud

Og ikke mindre mystisk ble det da vi mente å kjenne igjen minst et par-tre av bilene på bildet fra en annen bekjent, Najeeb Khan. Og jo, han bodde jo i Elkhart, Indiana, men skulle han selge hele samlingen? Han var da ikke så gammel? Hva kom det av at ikke navnet hans ble nevnt i pressemeldingen?

SPARTANSK: Interiøret i en race-Ferrari fra 1950-tallet inneholder kun det nødvendigste. Foto: Torgeir Toft Engerud

Nedtur

Dette måtte undersøkes nærmere, så navnet ble selvsagt tastet inn på google. Og opp poppet den ene mer sjokkerende nyheten enn den andre. Men essensen i det hele var at Khan, som hadde grunnlagt og drevet «Interlogic Outsoursing Inc» i Elkhart siden 2001, hadde svindlet sine kunder for i overkant av 100 millioner dollar. Wow!

Det var ikke fritt for at vi måtte lese meldingene en gang til. Dette var definitivt en annen side av den hyggelige Najeeb Khan som vi hadde møtt ved flere anledninger både i Monaco, på Goodwood og ikke minst vært sammen med i flere dager og spist både lunsj og middag med i forbindelse med forberedelsene til Mille Miglia i 2013.

KOSTBAR JUVEL: Najeeb Khan tilbake i Italia i sin Ferrari 225 S, 61 år etter at den tok andreplass i 3,0-litersklassen i Mille Miglia i 1952. Foto: Torgeir Toft Engerud
TRENINGSLEIR: Najeeb Khan får eksperttips før Mille Miglia av en av Italias mest erfarne regularityførere. Foto: Torgeir Toft Engerud

Vi spoler tilbake til mai 2013:

I mil etter mil ligger vi bak en av de vakreste sportsracerne fra det tidlige 1950-tallet: En 1952 Ferrari 225 S er ikke hverdagskost, og veiene vi kjører på er akkurat de veiene den ble bygd for. Landeveiene i området rundt Gardasjøen svinger seg uregelmessig gjennom vinlandskapet som gir oss nytelser som Valpolicella, Ripasso og Amarone, men akkurat nå er det bilen foran oss som er i fokus.

Vinduene i følgebilen vår er sveivet ned for å høre lyden av den potente V12-eren på 2,7 liter og 210 hestekrefter og forhåpentlig få noen kjørebilder slik den fortjener, i fullt strekk og god fart.

Bak rattet i den heftige Ferrarien sitter indiskfødte, nå amerikanske Najeeb Khan og hans gode kompis og kartleser John Breslow. Begge vellykkede (trodde vi da) bedriftseiere med sans for klassiske sportsbiler.

SISTE SJEKK: Najeeb Khan (t.h.) måtte innom Colpani Motori for en siste sjekk før de 1.600 kilometerne til Roma og tilbake i 2013. Foto: Torgeir Toft Engerud

Sammen med dem og ytterligere et eksklusivt knippe venner av Marella og Andrea Zagato, får vi være med under forberedelsene av både biler og førere til Mille Miglia som skal starte om et par dager. Kjøretrening for å passere tidskontroller på riktig tid er gjennomført på en stor parkeringsplass rett ved bymurene i vakre Sirmione i sydenden av Gardasjøen.

Nå er vi på vei til lunsj i en liten landsby langs Adige-elven der den slynger seg sakte fra fjellene ned forbi Verona for til slutt å renne ut i Adriaterhavet syd for Venezia. Men vårt fokus ligger på det vakre Berlinettaen Vignale designet og bygde tidlig i 1952.

I SIRMIONE: Ferrarien utenfor de gamle bymurene i Sirmione i forbindelse med Mille Miglia i 2013. Foto: Ivar Engerud

1952 Ferrari 225 S Vignale Berlinetta 0164ED

Ferrari bygde 21 slike biler med den kombinasjonen av chassis og den videreutviklede Colombo-motoren med 12 sylindre som hver hadde fått et volum på 225 centiliter. Vignale fikk jobben med å kle opp alle unntatt ett chassis som ble sendt til Touring. 14 av bilene fikk Spyder-karosserier, mens kun seks av dem ble kledd med et lukket Berlinetta-karosseri. Som vanlig hadde de enkelte bilene små detaljforskjeller, for dette var håndverk og ikke masseproduksjon.

0164ED var den femte av bilene og etter debuten i Giro de Sicilia i mars 1952 startet den i Mille Miglia første helgen i mai. Bordoni/Geronimo kjørte den inn til en meget respektabel andreplass i klassen og 10. plass totalt.

Etter det overtok den franske dekkprodusenten Kléber bilen for å la Jean Lucas kjøre den resten av 1952-sesongen og i starten av 1953. Det endte med tre seire i mindre løp i Frankrike og fjerdeplass i Monaco GP før den ble solgt til USA.

KLAR TIL START: Najeeb Khan vel fremme på Piazza Vittoria i Brescia før starten på Mille Miglia. Foto: Torgeir Toft Engerud

Mange eiere

Etter å ha blitt brukt i sportsvognracing noen år i USA, ble den overtatt av den legendariske racingsjefen Alfred Momo, før den vandret fra den ene entusiasten etter den andre de neste tiårene.

På 1980-tallet ble den kjøpt av den kjente Ferrari-samleren Anthony Wag i New York, som hadde den helt til Najeeb Khan ervervet den i starten av 2012. Han rakk å nyte den klassiske raceren i tre Monaco Grand Prix Historique, to Mille Miglia og noen arrangementer på Goodwood før han tok den hjem til USA og hele hans imperium sprakk som en ballong i fjor høst.

1952 Ferrari 225 S Vignale Berlinetta Bilen til Najeeb Khan og fra «The Elkhart Collection» Foto: Torgeir Toft Engerud
1952 Ferrari 225 S Vignale Berlinetta Bilen til Najeeb Khan og fra «The Elkhart Collection» Foto: Torgeir Toft Engerud

Gentlemanstyv med god smak

Høflig, hyggelig og særdeles entusiastisk var grunnleggeren og eieren av Interlogic Outsourcing Inc stadig over i Europa for å kjøre i race og rally med sine perler. Hjemme i Elkhart, Indiana gikk hans selskap med basis i å outsource lønn- og fakturabehandling, samt andre backofficetjenester til indiske dataselskaper så det suste. Trodde alle.

Men grådigheten til eieren var det nok ingen som ante før det hele sprakk i fjor høst. Da hadde Khan lurt til seg «et relativt betydelig beløp» fra sine mer enn 6.000 kunder skulle det vise seg. Rundt 125 millioner dollar for å være nøyaktig.

For å dekke noe av kravet i boet til Khan må han selge hele bilsamlingen, som totalt består av over 230 utsøkte biler av alle slag og årganger. Det er RM Sotheby’s som har fått oppdraget med salget av samlingen 23. – 24. oktober uten minstepriser. Salget forventer ikke å bringe inn mer enn til å dekke rundt en fjerdedel av kravene i boet. Stjernen i samlingen er definitivt denne Ferrarien med et estimat fra 2,5 til 3,5 millioner dollar.

Sjelden har vi sett en kjeltring med bedre bilsmak.