<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ny Rolex til glede og besvær

Ikoniske Rolex Submariner er fornyet – til glede og besvær.

Publisert 10. okt. 2020
Oppdatert 7. des. 2020
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 797 ord
Article lead
lead
NYE ROLEX SUBMARINER «CERMIT»: Den sveitisiske urprodusentens ikoniske klokke har blitt ny. Foto: Jon Henrik Haraldsen
NYE ROLEX SUBMARINER «CERMIT»: Den sveitisiske urprodusentens ikoniske klokke har blitt ny. Foto: Jon Henrik Haraldsen

Etter månedsvis med rykter, spekulasjoner og spådommer, trakk Rolex den 1. september sløret av årets nyheter. Lanseringens midtpunkt var den nye utgaven av dykkeruret Submariner, som sømløst erstatter forgjengeren fra 2010.

Modellens historie strekker seg imidlertid helt tilbake til 1953, og Submariner regnes som et av de første moderne dykkerurene. I løpet av 67 år har modellen gjennomgått flere større og mindre oppdateringer – men opprettholdt den særegne identiteten.

Større og slankere

For det utrente øyne er nok forskjellene mellom foregående og ny utgave nærmest umulige å oppdage: Kassen har vokst med nesten 1 millimeter i diameter, og remfestene har fått en mykere fasong. Lenken er gjort noe bredere, og måler nå 21 fremfor 20 mm der den møter kassen.

Rolex Submariner i 1953 (ref 6204) <strong>Foto: Rolex</strong> (1 / 6)
Rolex Submariner i 1953 (ref 6204) Foto: Rolex

Urverket er oppgradert fra arbeidshesten 3135 til det nyere kaliber 3235 – men er fortsatt skjult bak et lukket baklokk. Likevel var dette nok til at ivrige Rolex-fans opplevde lanseringen som både bursdag og julaften på én gang.

– Submariner kan brukes til stort sett alle anledninger, og tåler en støyt. Den er en udødelig klassiker som etterspørres av alle kundetyper, og har historisk sett holdt seg godt i verdi, sier Joakim Bjerke, administrasjonsdirektør for Urmaker Bjerke.

Landets desidert største forhandler av luksusklokker opplevde et umiddelbart trykk av interesserte kort tid etter lanseringen – og én variant har vist seg å være mest populær.

SELGER ROLEX: Joakim Bjerke, adminisdirektør i Urmaker Bjerke. Foto: Urmaker Bjerke

– Av årets nyheter er det spesielt 126610LV som peker seg ut. Fargekombinasjonen er jo ikke ny for Rolex, men den er tydelig et kjærkomment gjensyn for flere, forteller Bjerke.

Følger Rolex' oppskrift

Tradisjonen tro kommer nye Submariner i ulike konfigurasjoner av materialer og farger. Bak det kryptiske referansenummeret er en variant med grønn bezel og svart urskive. Kombinasjonen dukket for første gang opp i jubileumsmodellen Submariner ref. 16610LV i 2003, som entusiastene tidlig gav kallenavnet «Kermit». Nye ref. 126610LV erstatter den populære «Hulk» ref. 116610LV med grønn keramisk bezel og grønn urskive, som nå forsvinner ut av Submariner-kolleksjonen.

Rolex har i en årrekke vært klokkeindustriens sterkeste merkevare, og er den eneste produsenten som elegant kombinerer rollene som tilvirker av både luksuriøse statusobjekter og robuste verktøyklokker. Interessen for klokker med den karakteristiske krone-logoen på urskiven har imidlertid nådd et nytt toppnivå, hvor etterspørselen langt overgår tilbudet.

Tiden hvor man kunne spasere rett inn fra gaten og kjøpe en Rolex sportsmodell i stål eller forlengst forbi. I dag tar prosessen fort måneder eller år, og enkelte forhandlere vurderer også eksisterende kundehistorikk om man i det hele tatt får sette seg på listen. 

«Rolex-hypen»

Praksisen har ført til heftig debatt, men intensjonen er å forhindre splitter nye klokker fra å gå rett ut i annenhåndsmarkedet, hvor et økende antall private og proffe selgere flipper Rolex med høy profitt.

– Rolex har alltid vært kjent for å være flinke med PR, men også sosiale medier har bidratt til at mange har blitt bitt av «Rolex-hypen». Det har resultert i et bruktmarked hvor prisene kan være mer enn doblet i forhold til veiledende priser, sier Barry Caguiat, administrator og medgrunnlegger for den snart 6.000 medlemmer store Facebook-gruppen «Rolexforum Norge».

Caguiats interesse for Rolex startet med en GMT-Master på farens håndledd en gang på 80-tallet, og selv realiserte han «Rolex-drømmen» i 2016. I følge Caguiat har imidlertid utviklingen med lav tilgang og ellevill verdistigning lagt en demper på mye av den genuine «klokkegleden».

ENTUSIAST: Barry Caguiat er administrator og medgrunnlegger for den snart 6.000 medlemmer store Facebook-gruppen «Rolexforum Norge». Foto: Privat

– Det skapes en svært negativ stemning ovenfor disse såkalte «investorene», som kun jakter på profitt og flipper klokken så snart de har fått den ut av butikken. Mitt store spørsmål er hvor denne «hypen» vil ende, og om vi ser er tendensene av en slags tulipanmani, sier Caguiat.

Skaper spekulasjoner

På diskusjonfora og sosiale medier spekulerer enkelte i om situasjonen er et strategisk trekk fra Rolex' side – men nøyaktig hva fordelene er syns å være noe uklart. Selv om Rolex SA kontrolleres av en stiftelse, er det sveitsiske foretaket en profittmaksimerende aktør som neppe er tjent med dagens situasjon i hverken økonomisk eller omdømmemessig forstand.

Da vi tidligere i år møtte Rolex i Genève, var selskapets representanter ordknappe om situasjonen i annenhåndsmarkedet og mulighetene for økt produksjon. På andre forsøk, denne gangen skriftlig, serverte Rolex likevel følgende perle i sedvanlig stil:

– Alle klokker fra Rolex er utviklet «in-house» etter en omfattende prosess for å sikre den høyeste standard av kvalitet, ytelse og estetikk. Produksjon på dette høye nivået er tidkrevende, og Rolex inngår ingen kompromisser for hva som kreves for å lage eksepsjonelle klokker.