Åpner hydrogenomveien
Hydrogenveien ble lansert med brask og bram i 2003. Etter konkurser og eksplosjoner har hydrogenbilene stått stille, men nå kan de kjøre igjen.
17 år etter at Hydrogenveien fra Oslo til Stavanger ble lansert med brask og bram, er det én fyllestasjon på Høvik rett sør for Oslo som skal dekke den nasjonale etterspørselen etter hydrogen.
Nå har riktignok Asko et anlegg i Trondheim for sine lastebiler som privatkunder også kan benytte, men infrastrukturen er foreløpig for dårlig til at hydrogenbilene blir en suksess.
Nå finnes det heller ikke mange hydrogenbiler på markedet, men Toyota lanserer i disse dager andre generasjon av Mirai, mens Hyundai har faset ut iX35 Hydrogen til fordel for Nexo.
Fordeler og ulemper
De rundt 100 eierne av hydrogenbiler i Oslo-området kan nyte godt av kollektivfeltkjøring og bompengefritak, men det blir for sært for de fleste. Det er synd, for Hyundai Nexo er en bil som dekker de fleste behovene, hvis du ikke er for kravstor.
Prisen er også relativt høy, med tanke på hva du får av elektriske og plugg-inn-hybrider i dag, mens hydrogenkostnaden er på nivå med bensin og hurtigladestrøm, og dermed dyrere enn hjemmelading.
Utformet som en SUV er det god plass ombord, men firehjulstrekk må du klare deg uten. Litt høy bakkeklaring og velfungerende ESP gjør at du kommer deg til fjells. Bare pass på at fjellet ikke er for langt unna, for da kommer du deg ikke hjem igjen (les: til Høvik for å fylle).
Elmotoren drives av strøm fra en brenselcelle, sammen med et lite hybridbatteri som regenerer energi ved trilling og bremsing. Kjører du normalt bør du klare å oppnå den teoretiske rekkevidden på 566 kilometer. Det er på høyde med de beste elbilene, men hydrogenbilen påvirkes ikke like mye av kulde, så 20 blå bør ikke bekymre.
Du får dermed ikke rekkeviddeangst på samme måte som elbilsjåførene, men du får fyllestasjonsangst. Igjen er du avhengig av å komme deg til Høvik, men håpet er at dette skal bli bedre i fremtiden.
Treg og trygg
En annen utfordring med Nexo er at elmotoren kun er på 161 hestekrefter. Det er lite i en så stor bil, og du får ikke helt det samme momentet som i vanlige elbiler i starten, så bilen fremstår som treg. Du får derfor akselerasjonsangst når du bruker nesten ti sekunder fra null til 100 kilometer i timen. Forbikjøringer bør du derfor droppe og akselerasjonsfelt bør planlegges.
Styringen er omtrent så direkte og ufølsom du forventer og får i en rekke biler med elektrisk styring, mens understellet er mer komfortabelt enn sportslig. Vekten er også midt på treet, noe som beskriver mye ved bilen.
De tekniske aspektene ved drivlinjen er naturlig nok annerledes enn det du er vant til, men hydrogentanken skal være trygg. Skulle du skade den mer enn at det skjer en kontrollert utblåsing, er det andre ting enn brann og eksplosjoner du bør bekymre deg for, når du er overkjørt av en stridsvogn eller har havnet utfor et stup.
Eksplosjonen på hydrogenstasjonen i Sandvika i 2019 skyldtes for øvrig en feil på en kobling med manglende sensorer, et system som ikke benyttes av dagens operatører.
Intuitiv og funksjonell
Vel inne bak rattet vil Hyundai-eiere kjenne seg igjen, men den gigantiske midtkonsollen ser ut som den er hentet fra Concorde med et utall knapper, hjul og andre funksjonsvelgere. Forståelige symboler og benevninger gjør det imidlertid enkelt å sette seg inn i alt, og den store skjermen operere med en kombinasjon av berøring og et kommandohjul.
Det digitale instrumentpanelet har en rekke visningsalternativer og funksjoner, uten at det er like spennende som hos enkelte andre. Betjeningen fra rattet er også intuitiv og funksjonell, så det er lett å trives bak det.
Da sitter du samtidig i komfortable elektrisk justerbare skinnseter med både varme og kjøling. Plassen i baksetet er også meget god, mens bagasjerommet og den 60/40-delte nedleggbare bakseteryggen er fleksibelt nok.
Moderne og kjedelig
Utvendig ser Nexo ut som en moderne SUV, med enkelte særegne detaljer, som de smale lysene, grove grillen, spesielle felgene og sideskjørtene. Grå baklys og en profilert støtfanger redder en ellers ganske kjedelig hekk.
Dørhåndtakene spretter ut som på en Tesla, mens sidespeilene ser normale ut. Det er de nesten, da et kamera gjør at hele dødvinkelen dukker opp i instrumentpanelet når du aktiverer blinklyset.
Det er både uvant, praktisk og kult, men er ikke bilens sterkeste side. Det er det i stedet miljøaspektet som er, da noen dråper vann og vanndamp er det eneste som kommer ut av eksosrøret.
Da gjenstår det bare å produsere hydrogenet miljøvennlig og få opp noen fyllestasjoner, så vil prisen gå ned og brukervennligheten opp.
Hyundai Nexo
Motor Elmotor-brenselcelle
HK/kW/Nm 161/118/395
0-100 km/t 9,2 sek.
Toppfart 179 km/t
Vekt 1.814 kg
L/B/H 467/186/163
Rekkevidde 666 km
Fylletid 3 minutter
CO2-utslipp 0
H2O-utslipp Litt
Bagasjerom 461/1.466 liter
Denne med utstyr 660.000 kr
Miljøaspekt
Komfort
Teknologi
Infrastruktur
Ytelser
Plastfaktor
SUV-inspirert og romslig med noen moderne detaljer.
Concorde-inspirert midtkonsoll, men fungerer greit.
Komfortabel og grei, men ikke spesielt inspirerende.
Du kommer deg rundt, men ikke hvis du har hastverk.
Relativt romslig på alle måter.
Du får mye spennende for samme pris, pluss infrastruktur.
Fortsatt en foregangsbil som venter på nødvendig infrastruktur.