<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
HYDROGENBIL: Hyundai Nexo ser ut som en bil og kjører som en bil, forutsatt at du finner en fyllestasjon og får fylt hydrogen. Foto: Andreas Scheel

Test av hydrogenbil: – For dårlig

Hyundai Nexo er et greit skritt på veien mot hydrogentransport, men det er mer som må klaffe.

Publisert 27. nov. 2020 kl. 10.56
Oppdatert 30. nov. 2020 klokken 13.57
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 962 ord

17 år etter at Hydrogenveien fra Oslo til Stavanger ble lansert med brask og bram, er det én fyllestasjon på Høvik rett sør for Oslo som skal dekke den nasjonale etterspørselen etter hydrogen.

MILJØVENNLIG: Lang rekkevidde og kort fylletid minner om dagens fossilbiler, men Hyundai Nexo har i tillegg null forurensende utslipp. Foto: Andreas Scheel

Nå har riktignok Asko et anlegg i Trondheim for sine lastebiler som privatkunder også kan benytte, men infrastrukturen er foreløpig for dårlig til at hydrogenbilene blir en suksess.

Nå finnes det heller ikke mange hydrogenbiler på markedet, men Toyota lanserer i disse dager andre generasjon av Mirai, mens Hyundai har faset ut iX35 Hydrogen til fordel for Nexo.

Fordeler og ulemper

De rundt 100 eierne av hydrogenbiler i Oslo-området kan nyte godt av kollektivfeltkjøring og bompengefritak, men det blir for sært for de fleste. Det er synd, for Hyundai Nexo er en bil som dekker de fleste behovene, hvis du ikke er for kravstor.

MODERNE: Store skjermer og en massiv midtkonsoll er spesielt, men det fungerer utmerket. Foto: Andreas Scheel

Prisen er også relativt høy, med tanke på hva du får av elektriske og plugg-inn-hybrider i dag, mens hydrogenkostnaden er på nivå med bensin og hurtigladestrøm, og dermed dyrere enn hjemmelading.

Utformet som en SUV er det god plass ombord, men firehjulstrekk må du klare deg uten. Litt høy bakkeklaring og velfungerende ESP gjør at du kommer deg til fjells. Bare pass på at fjellet ikke er for langt unna, for da kommer du deg ikke hjem igjen (les: til Høvik for å fylle).

Elmotoren drives av strøm fra en brenselcelle, sammen med et lite hybridbatteri som regenerer energi ved trilling og bremsing. Kjører du normalt bør du klare å oppnå den teoretiske rekkevidden på 566 kilometer. Det er på høyde med de beste elbilene, men hydrogenbilen påvirkes ikke like mye av kulde, så 20 blå bør ikke bekymre.

KJAPP: Hyundai Nexo er ikke kjapp i trafikken, men du fyller tanken på noen få minutter. Foto: Andreas Scheel

Du får dermed ikke rekkeviddeangst på samme måte som elbilsjåførene, men du får fyllestasjonsangst. Igjen er du avhengig av å komme deg til Høvik, men håpet er at dette skal bli bedre i fremtiden.

Treg og trygg

En annen utfordring med Nexo er at elmotoren kun er på 161 hestekrefter. Det er lite i en så stor bil, og du får ikke helt det samme momentet som i vanlige elbiler i starten, så bilen fremstår som treg. Du får derfor akselerasjonsangst når du bruker nesten ti sekunder fra null til 100 kilometer i timen. Forbikjøringer bør du derfor droppe og akselerasjonsfelt bør planlegges.

Styringen er omtrent så direkte og ufølsom du forventer og får i en rekke biler med elektrisk styring, mens understellet er mer komfortabelt enn sportslig. Vekten er også midt på treet, noe som beskriver mye ved bilen.

VALGFRITT: Et lite kontrollpanel til venstre for rattet har funksjonsvelgere du ikke bruker så ofte. <strong>Foto: Andreas Scheel</strong> (1 / 4)
VALGFRITT: Et lite kontrollpanel til venstre for rattet har funksjonsvelgere du ikke bruker så ofte. Foto: Andreas Scheel

De tekniske aspektene ved drivlinjen er naturlig nok annerledes enn det du er vant til, men hydrogentanken skal være trygg. Skulle du skade den mer enn at det skjer en kontrollert utblåsing, er det andre ting enn brann og eksplosjoner du bør bekymre deg for, når du er overkjørt av en stridsvogn eller har havnet utfor et stup.

TRYGT: Å fylle hydrogen er litt mer omstendelig enn diesel og bensin, men det er trygt. Foto: Andreas Scheel

Eksplosjonen på hydrogenstasjonen i Sandvika i 2019 skyldtes for øvrig en feil på en kobling med manglende sensorer, et system som ikke benyttes av dagens operatører.

Intuitiv og funksjonell

Vel inne bak rattet vil Hyundai-eiere kjenne seg igjen, men den gigantiske midtkonsollen ser ut som den er hentet fra Concorde med et utall knapper, hjul og andre funksjonsvelgere. Forståelige symboler og benevninger gjør det imidlertid enkelt å sette seg inn i alt, og den store skjermen operere med en kombinasjon av berøring og et kommandohjul.

Det digitale instrumentpanelet har en rekke visningsalternativer og funksjoner, uten at det er like spennende som hos enkelte andre. Betjeningen fra rattet er også intuitiv og funksjonell, så det er lett å trives bak det.

PRAKTISK: en rekke av funksjonene i det digitale instrumentpanelet styres fra rattet. Foto: Andreas Scheel

Da sitter du samtidig i komfortable elektrisk justerbare skinnseter med både varme og kjøling. Plassen i baksetet er også meget god, mens bagasjerommet og den 60/40-delte nedleggbare bakseteryggen er fleksibelt nok.

Moderne og kjedelig

Utvendig ser Nexo ut som en moderne SUV, med enkelte særegne detaljer, som de smale lysene, grove grillen, spesielle felgene og sideskjørtene. Grå baklys og en profilert støtfanger redder en ellers ganske kjedelig hekk.

DØDVINKEL: I tillegg til tradisjonelle sidespeil, kommer dødvinkelen opp i instrumentpanelet når du benytter blinklyset. Foto: Andreas Scheel

Dørhåndtakene spretter ut som på en Tesla, mens sidespeilene ser normale ut. Det er de nesten, da et kamera gjør at hele dødvinkelen dukker opp i instrumentpanelet når du aktiverer blinklyset.

Det er både uvant, praktisk og kult, men er ikke bilens sterkeste side. Det er det i stedet miljøaspektet som er, da noen dråper vann og vanndamp er det eneste som kommer ut av eksosrøret.

Da gjenstår det bare å produsere hydrogenet miljøvennlig og få opp noen fyllestasjoner, så vil prisen gå ned og brukervennligheten opp.

Hyundai Nexo

 

Motor Elmotor-brenselcelle

HK/kW/Nm 161/118/395

0-100 km/t 9,2 sek.

Toppfart 179 km/t

Vekt 1.814 kg

L/B/H 467/186/163

Rekkevidde 666 km

Fylletid 3 minutter

CO2-utslipp 0

H2O-utslipp Litt

Bagasjerom 461/1.466 liter

  • Pris

Denne med utstyr 660.000 kr

  • Pluss

Miljøaspekt

Komfort

Teknologi

  • Minus

Infrastruktur

Ytelser

Plastfaktor

  • Design

SUV-inspirert og romslig med noen moderne detaljer.

  • Førermiljø

Concorde-inspirert midtkonsoll, men fungerer greit.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og grei, men ikke spesielt inspirerende.

  • Ytelser

Du kommer deg rundt, men ikke hvis du har hastverk.

  • Plass

Relativt romslig på alle måter.

  • Mye for pengene

Du får mye spennende for samme pris, pluss infrastruktur.

  • Konklusjon 3

Fortsatt en foregangsbil som venter på nødvendig infrastruktur.