<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Mye verre enn vi så for oss

– Markedet ble mye verre enn vi så for oss da vi planla det nye selskapet, sier Erik G. Braathen.

    Publisert 6. okt. 2020 kl. 15.46
    Oppdatert 14. juni 2023 klokken 08.35
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 794 ord
    – IKKE MULIG Å TJENE PENGER: – 199 kroner for en billett i Norge dekker bare avgiftene, sier Erik G. Braathen om Wizzairs inntog i Norge. Foto: Kaare Martin Granerud

    Tirsdag overrasket Erik G. Braathen offentligheten med å lansere et flunkende nytt flyselskap, midt i den verste miseren i flyindustrien i moderne tid.

    – Skal dette fortsette i vår levetid, kan vi alle legge ned. Vi tror at det vil normaliseres, men ikke bli som 2019, sier han.

    Braathen sier at planleggingen startet i mars. Landet stengte 12. mars og flybransjen stupte.

    – Hvor lang tid brukte du på å finne ut at et flyselskap var det man burde starte da alle andre syntes det så svart ut?

    – Det var i mars, etter coronanedstengningen. Akkurat når husker jeg ikke.

    – Når ser du for deg en bedring?

    – 2021 kommer til å bli ganske trøbbelsomt, det planlegger vi for, så får vi analysere markedet etterhvert, sier han.

    Norwegian sendte tirsdag morgen ut sin månedlige børsmelding med passasjertall, og status for september endte opp 90 prosent lavere enn samme måned året før.

    Lønnsomt i løpet av to år

    Det nye selskapet, hvis navn ennå ikke er offentliggjort, skal etter planen være operativt i løpet av første halvår neste år, og skal etter planen være lønnsomt i løpet av 24 til 36 måneder.

    På oppstartstidspunktet skal selskapet ha fem fly med base på Gardermoen, og fly både innenriks og til flyplasser utenlands.

    – Hvilke ruter ser dere for dere?

    – Det må vi komme tilbake til, sier han.

    Erik G. Braathen

     
    • Tidligere adm. direktør og medeier i familiens Braathens SAFE. Også tidligere styreleder og investor i Norwegian Air Shuttle. 
    • Barnebarn av Ludvig G. Braathen, som etablerte Braathens SAFE. Bror av Per G. Braathen, som tok over Braathens SAFEs svenske flyselskapet i Sverige og utviklet det til BRA.
    • Har de seneste årene vært mest kjent som en frittstående investor. I fjor fikk han eksempelvis stor avkastning i flere spesialfond. Hans investeringsselskap er rimelige kjente, som Sayonara og Ojda.

    Trenger 1–2 mrd. i kapital

    Braathen sier at selskapet må ha mellom 1 og 2 milliarder kroner i finansiering for å kunne starte. Hvor mye som vil være egenkapital og hvor mye som skal gjeldsfinansieres, vil han idag ikke gi anslag på.

    Braathen har gått inn med 50 millioner av private penger til oppstarten, og har fridd til Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet om finansiering.

    – Hva har dere bedt om?

    – Det eneste vi kan si, er at vi har hatt møter. Foreløpig vil vi ikke gå ut med nivået på hva vi ønsker.

    Både SAS og Norwegian har fått statlige støttepakker, men spesielt Norwegian har fått strenge krav til egenkapital for at dette skal aksepteres.

    – Kan leie billig

    – Det har vært etablert flyselskaper i Norge tidligere som ikke har lykkes, blant annet Color Air. Hvilke suksessfaktorer har dere som gjør at du har tro på prosjektet?

    – Først og fremst et kompetent team. I tillegg kan vi leie fly billig, og vi har en sunn tilnærming til hvorfor vi skal etablere oss nå, sier Braathen.

    Han forteller at det er veldig mye tilgjengelig fly på markedet, men ønsker ikke si hva prisen på å lease fly er idag kontra før coronapandemien satte inn, heller ikke hvor lang leasingperiode han ser for seg.

    – Dette er markedsbaserte vurderinger. Vi må snakke med leasingselskapene for å få en bedre følelse av markedet, men det er mye fly der ute, sier han.

    Det nye selskapet vil bare ha fly fra én fabrikant, men har ikke bestemt seg for om det blir Airbus eller Boeing.

    Men det har bestemt seg for å sikte seg inn mot Boeings 737-800 eller Airbus' 320-modell. Det betyr at hvis Braathen velger Boeing, blir det samme fly modellen som er Norwegians favorittfly. 

    – 199 kroner dekker avgiftene

    En time før Braathens pressekonferanse tirsdag gikk ungarske Wizzair ut med nyheten om at de vil satse på det norske innenlandsmarkedet med flyvninger til Bergen, Tromsø og Trondheim.

    Og de går aggressivt til verks. De lover billettpriser på 199 kroner én vei og mellom to og fire flyvninger hver dag.

    – 199 kroner dekker bare avgiftene. Det er ikke uventet at det kommer andre flyselskaper på banen, men det er ikke mulig å tjene penger med de prisene, sier Braathen.

    Vil ha Norge-baserte ansatte

    Mens Wizzair vil benytte seg av internasjonale ansatte, legger Braathen opp til norskbasert arbeidskraft.

    – Vi skal ha norske ansatte bosatt i Norge, sier han.

    – Er det plass til SAS, Norwegian, Wizzair og deres selskap?

    – Det får fremtiden vise, sier Braathen.

    I dag jobber 25 personer på heltid med prosjektet, og Braathen har hentet inn en rekke personer med lang erfaring fra flybransjen til å sitte i ledergruppen. Brede Huser, Thomas Ramdahl, Asgeir Nyseth, Alf Sagen, Bjørn Erik Barman-Jenssen og Tord Meling sitter i dag i toppledelsen sammen med Braathen.

    Hverken nyheten om Braathens nye flyselskap eller Wizzairs offensiv satte støkk i aksjonærene i SAS eller Norwegian tirsdag. En snau halvtime før Børsens stengetid var Norwegian-aksjen   opp 0,8 prosent til 1,00 krone, mens SAS-kursen sas  la på seg 10,6 prosent til 3,14 kroner.