<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
PREPPY-ORIGINALENE: «Ideen om å starte et foretak har nesten vært det vanskeligste for oss. Man blir slått i bakken av alle reglene og papirene må fylles ut.» forklarer duoen som ble kjent gjennom vintage-butikken «Herr Judith» og «Skoaktiebolaget» i Stockholm. Fra venstre Oliver Dannefalk (35) og Carl Pers (37). Foto: Rubato

Svensker gjør temposkifte i klesindustrien

Høye bukser og korte overdeler. Det var trenden i 1920. Et århundre senere gjør to svensker butikk på gensere etter samme mal.

Publisert 24. okt. 2020 kl. 11.42
Oppdatert 24. okt. 2020 klokken 11.48
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1037 ord

– Tempo rubato er en musikalsk term. Det betyr å skifte tempoet - å ta seg tid. Direkte oversatt betyr det «stjålet tid», forklarer klesdesigner og gründer Carl Pers.

I den fysiske verden er Rubato et klesmerke fra Sverige. For omtrent to år siden bestemte de to velkledde herremennene Carl Pers (37) og Oliver Dannefalk (35) seg for å designe en genser som var tilpasset den elegante Ivy League-looken. Preppy med andre ord? 

Ideen var enkel: En genser som var litt kortere, slik at foldene ved buksene kom til sin rett og elegansiaen kunne bære bukser som var høyere på livet uten at en trang genser ålet seg over hoftene.

Responsen var umiddelbart god. De hadde funnet et praktisk behov blant stilbevisste menn der ute i verden. Genseren fra Rubato har klart å bli en snakkis på den internasjonale motefloraen i løpet av et knapt driftsår.

TAKE IVY: – Inspirasjonen er hentet fra Ivy League på 1920-tallet. Da var det andre proporsjoner og farger enn det er nå. Vi ønsket å hente frem en klassisk silhuett uten at det føltes som et kostyme fra en annen tidsepoke, forklarer designer og gründer Carl Pers (37). Foto: Rubato

– Vi har solgt langt mer enn hva vi trodde at vi kom til å gjøre. Det handler om at vi ønsket å lage et plagg som har en praktisk funksjon, forklarer Pers.

– Hvordan kan man beskrive dette utrykket?

– Det finnes definitivt et innslag av preppy, men det er ikke 90-talls preppy. Inspirasjonen er hentet fra Ivy League på 1920-tallet. Da var det andre proporsjoner og farger enn det er nå.

Stilen er vanskelig å forklare, selv for en som lever av å designe den.

Godt avbildet

– Vi ønsket å hente frem en klassisk silhuett uten at det føltes som et kostyme fra en annen tidsepoke. Vi har jo begge en bakgrunn fra klassisk herremote og savnet en genser som passet til resten av looken, fortsetter Pers.

Klesdesignerne fra Stockholm er kjente fjes blant herremote-entusiaster i verden. I en årrekke har de vært avbildet av blogger og internasjonale moteblader som Vogue og The Rake.

Duoen har ofte blitt sett på motemessen Pitti Uomo i Firenze sammen med andre stilfulle. Med en sigarett i den ene hånden og en drink i den andre. Genseren elegant henslengt over en skreddersydd dress. På bena, et par veldreide britiske sko.

MARKENS GRØDE: Genserne er laget av lammeull som er et slitesterkt og robust materiale som kan vare i flere år: – Behovet for å bare gjøre nye ting hele tiden er uinteressant. Det går ikke bare ut over naturen, men også menneskets psyke. Vi vil heller ta et steg tilbake, forklarer Dannefalk. Foto: Rubato

– Vi ser ganske enkelt på hva vi mangler av klær i våre egne liv. Vi lever jo helt vanlige liv og forsøker å lage klær som passer en vanlig person. Vi vil at plaggene kan brukes på jobb og når man skal hente barna i barnehagen etter jobb, forklarer Dannefalk.

Det er lett å glemme at det eksisterer en motescene for menn på den andre siden av grensen. Begge to har vært en del av Stockholm-scenen i mange år. Dannefalk har jobbet for den anerkjente skobutikken Skoaktiebolaget og Pers har vært sjef for vintage-butikken Herr Judith.

Et blikk mot nabolandet Sverige føles som kontinental reise. En bølge av menn som kler seg opp til minste detalj hver eneste dag, mens de projiserer en behagelig livsstil som man trodde kun eksisterte på italiensk brostein. Man blir rett og slett inspirert.

– Sverige har mange år hatt en sterk moteplassering. Spesielt innenfor herremote, mener Dannefalk.

I rekken av svenske klesmerker

I en årrekke har svenskene  konkurrert på verdensmarkedet med kjente merkevarenavn som Acne Studios, J. Lindeberg, Tiger Of Sweden og Oscar Jacobson. De seneste årene er det mindre kommersielle aktører som skredderhuset «Atelier Saman Amel» – og nå Rubato som har tatt over fakkelen. Mens den svenske maskinen er kjent for å industrialisere nye motetrender, snitt, farger og motevisninger på løpende bånd, har Rubato en helt annen tilnærming.

– De genserne dere så i fjor, kommer til å være der til neste år også. Vi ønsker å beholde designet vårt. Man trenger ikke å fornye noe som fungerer, mener Pers.

I den digitale sfæren føles narrativet kanskje som en lang kontinental ferie, men i virkeligheten er hverdagen ganske karrig. Akkurat nå sitter de i et lagerlokale i Stockholm blant esker med klesplagg som snart skal sendes til motebevisste menn rundt om i verden. Den korte digitale visningen avdekker ikke stort mer enn en beskjeden kontorpult og en bærbar datamaskin.

– Vi ønsker heller ikke å selge klærne via andre butikker enda. Vi må holde uttrykket tett inntil oss selv enn så lenge.

EN KORTERE GENSER: Ideen er enkel og praktisk – en kort genser som gjør at foldene ved buksene kommer til sin rett, uten at en trang genser åler seg over hoftene. Foto: Rubato

Rubato er blant flere nye klesmerker som har valgt å operere med forretningsmodellen «Direct-to-Consumer» og selger kun plaggene fra sin egen plattform. Kolleksjonene avbildes og lanseres når de har blitt ferdig produsert hos fabrikkene i Skottland. På kalenderen er det ingen sesonger, motevisninger eller motepoliti som de må tilfredsstille. Veksten er organisk og dialogen er direkte med kundene.

– Vi har ofte interaksjoner med kundene våre direkte via Instagram. Vi har en ekte dialog der vi blir inspirert av kundene våre – og omvendt. Det ville vi ikke fått om det var noen andre som solgte plaggene våre.

EN KORTERE GENSER: Ideen er enkel og praktisk – en kort genser som gjør at foldene ved buksene kommer til sin rett, uten at en trang genser åler seg over hoftene. Foto: Rubato

Etter første driftsår, kan de endelig ansette seg selv. I motsetning til mange svenske kollegaer i tekstilbransjen har de ingen investorer. Genseren de lanserte for et knapt år siden har nå fått selskap av noen skjorter- og senere belter.

I en samtid i konstant utkikk etter nye teknologiske nyvinninger, selvgående biler eller mobiltelefoner som snakker høyt, er det ikke alltid det skal mer til en enn vellaget genser. Riktig nok litt kortere enn gjennomsnittet.

– Behovet for å bare gjøre nye ting hele tiden er uinteressant. Det går ikke bare ut over naturen, men også menneskets psyke. Vi vil heller ta et steg tilbake, sier Dannefalk.