Det statlig eide selskapet Nye Veier AS lanserer sitt nye pilotprosjekt "EL39", og skal gjøre den nye veien mellom Kristiansand og Ålgård mer elbilvennlig. Det kommer frem i en pressemelding fra selskapet. 17 mil med med motorvei og nødvendig lading skal bygges som en helhet, og legger nå opp til at markedet skal få lov til å konkurrere om kundene.
– Rekkeviddeangst og ladekø skal bli fremmedord for de som kjører på vår nye E39, sier Annette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Dagens situasjon er preget av at energiselskapene selv har valgt plassering av ladestasjoner. Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, mener det er viktig å få på plass tilstrekkelig kapasitet og helhetlige løsninger.
– Vi har lenge etterspurt helhetlig planlegging av hurtiglading, å gjøre det i forbindelse med bygging av ny vei er framtidsrettet, ressursbesparende og noe vi virkelig heier på, sier Bu.
Pilotprosjekt
Aanesland mener helhetlige løsninger er veien fremover.
– I sommer så vi mange tilfeller av lang ladekø og ladere som ikke virket. Skal vi bygge veier for fremtiden, må vi unngå slikt, sier Nye-Veier sjefen.
Erfaringene fra EL39 skal brukes langs alle veistrekningene som Nye Veier skal planlegge og bygge. Aanesland mener dette er et steg i riktig retning for å legge til rette for problemfri bruk av elbil, og at Norge kan bidra til å nå klimamålene.
– Vi er en betydelig offentlig byggherre og skal være til nytte for trafikantene, poengterer Aanesland.
Nye Veier As
(Mill. kr.) | 2019 | 2018 |
Driftsinntekter | 6.933.000 | 6.653.000 |
Driftsresultat | 775.00 | 1.154.000 |
Resultat før skatt | 806.000 | 1.180.000 |