<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nye Veier om E39: – Rekkeviddeangst og ladekø skal bli fremmedord

Lange ladekøer og ladere som ikke virker kan gjøre det vanskelig å være elbileier. – Det må være like enkelt å lade som å fylle bensin- og diesel om elbil skal bli en bil for alle, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening. 

    Publisert 16. okt. 2020 kl. 11.15
    Oppdatert 16. okt. 2020 klokken 11.23
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 236 ord
    "EL39": Administrerende direktør i Nye Veier Anette Aanesland. Foto: Nye Veier

    Det statlig eide selskapet Nye Veier AS lanserer sitt nye pilotprosjekt "EL39", og skal gjøre den nye veien mellom Kristiansand og Ålgård mer elbilvennlig. Det kommer frem i en pressemelding fra selskapet.  17 mil med med motorvei og nødvendig lading skal bygges som en helhet, og legger nå opp til at markedet skal få lov til å konkurrere om kundene. 

    – Rekkeviddeangst og ladekø skal bli fremmedord for de som kjører på vår nye E39, sier Annette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier. 

    Dagens situasjon er preget av at energiselskapene selv har valgt plassering av ladestasjoner. Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, mener det er viktig å få på plass tilstrekkelig kapasitet og helhetlige løsninger.

    – Vi har lenge etterspurt helhetlig planlegging av hurtiglading, å gjøre det i forbindelse med bygging av ny vei er framtidsrettet, ressursbesparende og noe vi virkelig heier på, sier Bu. 

    Pilotprosjekt 

     Aanesland mener helhetlige løsninger er veien fremover.

    – I sommer så vi mange tilfeller av lang ladekø og ladere som ikke virket. Skal vi bygge veier for fremtiden, må vi unngå slikt, sier Nye-Veier sjefen. 

    Erfaringene fra EL39 skal brukes langs alle veistrekningene som Nye Veier skal planlegge og bygge. Aanesland mener dette er et steg i riktig retning for å legge til rette for problemfri bruk av elbil, og at Norge kan bidra til å nå klimamålene. 

    – Vi er en betydelig offentlig byggherre og skal være til nytte for trafikantene, poengterer Aanesland. 

    Nye Veier As

     
    (Mill. kr.) 2019 2018
    Driftsinntekter 6.933.000 6.653.000
    Driftsresultat 775.00 1.154.000
    Resultat før skatt 806.000 1.180.000
    Kilde: proff.no