<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
MYE Å LIKE: De nominerte til kåringen Årets elbil 2020 er alle vinnere på sin måte. Fra venstre: Peugeot e-2008, Polestar 2, Porsche Taycan 4S, VW ID.3, Volvo XC40 Recharge P8 AWD, MG EV ZS og Audi e-tron S. Foto: Håkon Sæbø

Resultatet er klart: Dette er årets elbil

Det er kommet mange nye populære elbiler i år, men det er mer enn pris og rekkevidde som avgjør kåringen av årets elbil.

Publisert 11. des. 2020 kl. 11.06
Oppdatert 11. des. 2020 klokken 12.48
Lesetid: 8 minutter
Artikkellengde er 1922 ord

Nordmenn er gale etter elbiler, og over halvparten av antall nye personbiler solgt i år, er elektriske. Ikke bare har kjente produsenter som Volkswagen, Peugeot og Porsche lansert nye modeller i løpet av året, men nye Kina-merker som MG og Polestar har gjort sin inntreden i markedet. Det gjør utvalget ekstra spennende.

Men hvilken er best, og hvilke kriterier skal ligge til grunn når Finansavisen Motor kårer Årets Elbil 2020? Det er vår vurdering at alle de nominerte bilene i denne samlingen kunne vunnet, men enkelte egenskaper veier tyngre enn andre. Hvilke elbiler som er mest populære på registreringsstatistikken kan være en pekepinn, men når Finansavisen Motor kårer Årets Elbil 2020 er det ikke en salgskonkurranse.

Samtidig er åtte av de ti mest solgte elbilene ved utgangen av november ikke nye i 2020, med Audi e-tron som den soleklare salgsvinneren. Flere av årets nyheter vaker nå på plassene fra 10 og utover, men kommer trolig til å klatre neste år, sammen med enda flere nye. To av årets nykommere som har karret seg inn på topp 10-listen er VW ID.3 og MG ZS.

I denne samlingen er det ingen tapere, men hvilken vinner? Les videre, så finner du det ut.

Nykommer

Med unntak av noen småbiler med liten plass eller andre med kort rekkevidde, er MG ZS den rimeligste nye elbilen på markedet. Det britiske merkenavnet er gjenopplivet med kinesiske eiere, og med Subaru-importøren Gill-Gruppen, med selskapet Norwegian Mobility Group i ryggen, har over 3.200 biler fått norske skilter.

MG ZS

 

Pris fra: 239.890 kr

Rekkevidde: 263 km

Effekt: 143 hk

0-100 km/t: 8,2 sek

Vekt: 1.518 kg

Ladekapasitet: 85 kW

Bagasjerom: 448 liter

Hengevekt: 0 kg

 

Dette liker vi: 

Pris

Plass

Utstyrsnivå

Dette liker vi ikke: 

Mye kopi

Enkel

Rekkevidde

Rekkevidden er ikke imponerende og interiøret preges i stor grad av kopiering av andre bilprodusenter. Hardplasten dekker noen flater og paneler i interiøret, men det fremstår ikke kjipt over alt.

BILLIG: MGs SUV starter på om lag 240.000 kroner, men noen solid merkeidentitet får du ikke for disse pengene. Designen er inspirert av mange forskjellige biler, som må sies å være ganske snodig. Foto: Håkon Sæbø
MERKELIG BLANDING: MG er nå et kinesisk bilmerke med design hentet blant annet fra Mazda, VW og Audi. Det er underlig, men bilen er i det minste billig og har forholdsvis god plass. Foto: Håkon Sæbø

Plassen er imidlertid romslig i den SUV-lignende bilen med forhjulstrekk og akseptable ytelser, men eksteriørdesigen river nok Mazda seg i håret over. Kjøreegenskapene bør holde for alle praktiske formål, med flere kjøreoppsett og en rekke assistentsystemer som ikke er standard hos alle andre.

Det som gjør bilen attraktiv er først og fremst prisen. I såkalt Luxury-versjon er skinnseter og panoramasoltak inkludert, og da hadde du allerede navigasjon og adaptiv fartsholder inkludert fra Comfort-modellen.

Konsernbil

Et hakk dyrere, og både to og tre i oppgraderte versjoner, er Peugeot e-2008. Drivlinjen er den samme som sitter i flere modeller fra PSA-konsernet, med både DS-, Citroën- og Opel-logo i fronten.

Peugeot e-2008

 

Pris fra: 282.900 kr

Rekkevidde: 320 km

Effekt: 136 hk

0-100 km/t: 9,0 sek

Vekt: 1.550 kg

Ladekapasitet: 100 kw

Bagasjerom: 434 liter

Hengevekt: 0 kg

 

Dette liker vi: 

Pris

Allsidighet

Design

Dette liker vi ikke: 

Ytelser

Spesielt førermiljø

Ikke hengervekt

Rekkevidden bør holde for de fleste om sommeren, mens ytelsene er svakest blant aktørene i vår kåring. Om det spiller så stor rolle for kjøperne, er ikke sikkert for bilen suser greit avsted på tross av litt beskjeden motoreffekt. Interiøret i GT-versjonen fremstår påkostet med både skinn og alcantara, uten for mye hardplast, som unektelig trekker inntrykket opp.

Førermiljøet er kanskje noe sært, men deres i-cockpit fungerer utmerket, selv om visningen er i overkant science-fiction-inspirert. Berøringsskjermen ser kul ut, men fungerer ikke spesielt godt. Behagelige seter redder samtidig mye av inntrykket.

TØFF: Peugeot e-2008 ser bra ut og kjører godt. Dette er en bil mange kan like. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)
TØFF: Peugeot e-2008 ser bra ut og kjører godt. Dette er en bil mange kan like. Foto: Håkon Sæbø

Peugeot kaller e-2008 en SUV, noe som betyr bedre plass enn konsernsøsknene og designet er tøft med særegne lykter og andre detaljer. Dette er en bil som kan passe mange nordmenns elbilønsker.

Plastbilen

VW ID.3 har fått mye kjeft for overdreven bruk av hardplast i interiøret. Også i Finansavisen Motor er dette kjipe interiøret påpekt. Bilen er likevel ikke spesielt rimelig i oppgraderte versjoner, men den har flere gode egenskaper.

VW ID.3

 

Pris fra: 369.000 kr

Rekkevidde: 420 km

Effekt: 204 hk

0-100 km/t: 7,3 sek

Vekt: 1.719 kg

Ladekapasitet: 100 kW

Bagasjerom: 385 liter

Hengevekt: Kun sykkelstativ

 

Dette liker vi: 

Rekkevidde

Plass

Ytelser

Dette liker vi ikke: 

Programvarekrøll

Mye hardplast

Mangler knapper

Rekkevidden er på et nivå hytteeiere kan like, selv om vinteren, og plassen i kupeen er relativt god. Tredelt baksete betyr at du kan få med både ski og bikkje. Hengerfeste mangler, men et sykkelstativ øker funksjonaliteten.

VW ID.3 har fått mye kjeft for overdreven bruk av hardplast i interiøret

Førermiljøet er moderne, ganske lekkert og BMW i3-inspirert, mens setene har flotte kunststoffmaterialer. Ytelsene er mer enn akseptable og komfortnivået godt. Bakhjulsdriften har sine fordeler under kjøring, men bakenden virker i overkant lett når du kjører fort i svingene. VW ID.3 har mye positivt ved seg, men interiøret er dessverre for simpelt.

KJØRER GODT, MEN... VW ID.3 har et skuffende billig interiør. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 2)
KJØRER GODT, MEN... VW ID.3 har et skuffende billig interiør. Foto: Håkon Sæbø

Kineseren

Endelig kom Polestar 2 til Norge og i løpet av et par måneder fikk over 2.000 kunder sine biler. Noe programvarekrøll ga ekstra oppdateringer og forlenget garanti, så kundene er kanskje fornøyde – av flere grunner.

Polestar 2 Performance Pack

 

Pris fra: 469.000 kr.

Rekkevidde: 470 km

Effekt: 408 hk

0-100 km/t: 4,7 sek

Vekt: 2.198 kg

Ladekapasitet: 150 kW

Bagasjerom: 440 liter

Hengevekt: 1.500 kg

 

Dette liker vi: 

Akselerasjon

Kjøreegenskaper

Infotainment

Dette liker vi ikke: 

Kinesisk Volvo

Programvarekrøll

Ikke bagasjerom foran

Bilen ser tøff ut, den kjører godt og er artig nok raskere enn en Porsche 718 Cayman i akselerasjonen. Vi har kjørt Perfomance-versjonen på bane også, og at den ikke vinner mot Porsche på en hel runde bør du leve greit med.

Interiøret minner veldig om Volvo, uten at det er negativt, med en moderne mix av skinn og kunststoffmaterialer. Infotainmentsystemet er bygget på Googles Android Automotive OS og trekker inntrykket betydelig opp. Her kan både franskmennene og VW-ingeniører notere. Android Automotive OS er raskt og elegant.

STILIG: Polestar 2 har et spennende utseende, et lekkert interiør og solid infotainmentsystem. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 2)
STILIG: Polestar 2 har et spennende utseende, et lekkert interiør og solid infotainmentsystem. Foto: Håkon Sæbø

Performance-versjonen av Polestar 2, med Brembo bremser, justerbare Öhlins dempere og gule setebelter både fungerer og ser bra ut. Polestar 2 har lengst rekkevidde blant kandidatene på papiret, men den er ikke alltid best i virkeligheten, noe kjøperne bør være oppmerksom på.

Søsteren

Med Geely i ryggen er Volvo XC40 P8 Recharge bygget på den samme plattformen med den samme drivlinjen som Polestar 2. Godt med krefter og velfungerende firehjulsdrift er det lett å sette pris på, selv om høyden merkes i svinger.

Volvo XC40 P8

 

Pris fra: 499.900 kr

Rekkevidde: 417 km

Effekt: 408 hk

0-100 km/t: 4,9 sek

Vekt: 2.150 kg

Ladekapasitet: 150 kW

Bagasjerom: 414+31 liter

Hengevekt: 1.500 kg

 

Dette liker vi: 

Allsidghet

Norgesvenn

Interiør

Dette liker vi ikke: 

Høyt tyngdepunkt

Pris

Rekkevidde

Som en liten SUV har den større innvendig plass, men rekkevidden er redusert, i hvert fall på papiret. Samtidig er også prisen økt, så det er kanskje ikke så mange grunner til å velge Volvo fremfor Polestar, men logo, design og følelse har mye å si for mange.

Med egen Google-konto vil infotainmentsystemet bli personalisert og lyden i Harman Kardon-anlegge øker brukeropplevelsen.

DET KOSTER: Volvo XC40 i elektrisk versjon er ingen billig bil. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)
DET KOSTER: Volvo XC40 i elektrisk versjon er ingen billig bil. Foto: Håkon Sæbø

Skal man sette fingeren på noe må det være at seteputen er kort, at du må aktivere radioen hver gang du setter deg inn i bilen og vi fikk ikke aktivert sete- eller rattvarmen. Sistnevnte er typiske barnesykdommer det ofte finnes medisiner for – etter hvert.

Tøffen

Med over 8.000 registrerte biler så langt i år, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken, er Audi e-tron årets mest solgte bil. Som en stor SUV velger de fleste bilen i 55-versjon med 431 kilometers rekkevidde (på papiret), som bør holde til hytta på påsketur.

Audi e-tron S

 

Pris fra: 842.000 kr

Rekkevidde: 364 km

Effekt: 503 hk

0-100 km/t: 4,5 sek

Vekt: 2.620 kg

Ladekapasitet: 150 kW

Bagasjerom: 660+60 liter

Hengevekt: 1.800 kg

 

Dette liker vi: 

Ytelser

Design

Kjøreegenskaper

Dette liker vi ikke:

Pris

Rekkevidde

Voldsomt tung

En rimeligere 50-versjon med 33 mils rekkevidde er også tilgjengelig, sammen med coupé-lignenede Sportback-utgaver av samtlige versjoner. Merkelig nok har 60- eller S-versjonen kun 36 mils rekkevidde, men da får du også en bil med én motor foran og to bak som sørger for bedre ytelser og bedre kjøreegenskaper.

Imidlertid øker også vekten og prisen så mye at bilen neppe blir noen storselger. Det har for øvrig ikke S-modeller med forbrenningsmotorer vært heller, men da har ytelsene forsvart prisen bedre enn her, hvor rekkevidden samtidig svekkes.

RASK OG TUNG: Audi e-Tron S er et beist. På godt og vondt. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)
RASK OG TUNG: Audi e-Tron S er et beist. På godt og vondt. Foto: Håkon Sæbø

For øvrig er e-tron med en del utstyr en lekker bil, spesielt innvendig, og den forsvarer premiumstempelet med bravur. Men e-tron S som årets bil? Nei, ikke når rekkevidden på toppmodellen er dårligere enn i de rimeligere versjonene. Har ikke tyskerne forstått noen ting?

SPENNENDE SAMLING: Kåringen Årets bil 2020 legger mer vekt på kjøreegenskaper enn pris. Derfor stikker det seg ut en tydelig vinner. Foto: Håkon Sæbø

Sportsbilen

Porsche Taycan 4S

 

Pris fra: 966.300 kr

Rekkevidde: 464 km

Effekt: 571 hk

0-100 km/t: 4,0 sek

Vekt: 2.140 kg

Ladekapasitet: 270 kW

Bagasjerom: 488 liter

Hengevekt: 0 kg

 

Dette liker vi: 

Ytelser

Kjøreegenskaper

Interiør

Dette liker vi ikke: 

Pris

Plass

Savner volumbryter

Porsche-purister har ikke gjort annet enn å riste på hodet siden Cayenne dukket opp i 2002. Når en Porsche med elmotor ble varslet fikk enda flere vondt i nakken, men etter å ha prøvekjørt en Taycan med Launch Control er whiplash blitt et reelt problem.

RASK VINNER: Porsche Taycan 4S er rask, men også høyst velkjørende med all sin smarte understellsteknologi. Foto: Håkon Sæbø

 Ytelsen er glimrende og kjøreegenskapene, både på sommer- og vinterføre er en Porsche verdig. Firehjulsdrift og luftfjæring løser fremkommeligheten eksemplarisk, mens valgfrie kjøresystemer lar deg velge oppsett etter dagsform og underlag. Vel koster understellssnadder mye ekstra, men skal du ha den beste kjøreopplevelsen må du pent krysse av for det heftigste understellet.

Utvendig design kan diskuteres, men innvendig er utforming, materialkvalitet og brukervennlighet nær toppen. Setene er meget gode og komfortnivået det samme, men infotainmentsystemet er dessverre litt tregt – spesielt om du nettopp har hentet ut din nye iPhone 12 og er vant med en slik telefons hastighet. 

LUKSURIØS: Porsche Taycan 4S har et luksuriøst interiør som skiller seg ut. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)
LUKSURIØS: Porsche Taycan 4S har et luksuriøst interiør som skiller seg ut. Foto: Håkon Sæbø

Plassen er beskjeden sammenlignet med flere av konkurrentene i det øvre elbilsegmentet og prisen er høy uansett hvordan du utstyrer din Taycan.

Kjøreegenskapene og det faktum at Porsche har klart å lage en allsidig elektrisk bil, som samtidig er en ekte sportsbil, gjør at Taycan 4S vinner denne kåringen. Mest av alt på grunn av dens utmerkede kjøreegenskaper, som overgår alt annet som er å få kjøpt i dag av elbiler, er dette Årets Elbil 2020.