<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
SAUEGENSEREN: Prinsesse Dianas motestil inspirerer, nesten 25 år etter hennes død. Foto: Getty Images

– Hun hadde en mye mer eventyrlig og ungdommelig stil enn hva vi var vant til med de kongelige

Nå relanseres to berømte strikkegensere som gjorde prinsesse Diana til et internasjonalt stilikon.

Publisert 7. nov. 2020 kl. 09.15
Oppdatert 27. nov. 2020 klokken 08.45
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 580 ord

Da Diana Spencer en sommerdag i 1981 gikk inn i St Pauls katedral i London iført en usedvanlig krøllete, men likevel prinsesse-verdig bløtkakedrøm, var en trendsetter født. Prinsesse Diana skulle bli like kjent for sin gode smak i klesveien, som for sitt store hjerte. Hun ble bjellesauen som de moteinteresserte fulgte etter.

Skal man tro britiske Vogue, er de mer vågale antrekkene hun ble kjent for da hun var i tidlig tyveårene, som lenge har stått i skyggen av den mer voksne Lady Di-stilen, tilbake i trendbildet. 

« Med den noe vågale påskriften «I’m a Luxury» foran og «Few can afford» bak – i hvert fall for en kongelig – var genseren et sprekt og sassy valg for en av blått blod i 1986, mener britiske Vogue. »

Både den sporty Harvard-collegegenseren hun kombinerte med sykkelshorts, og alle kjolene og blusene med enorme blondekrager som oste av «Det lille huset på prærien».

Nå relanseres to ikoniske strikkegensere som var med på å gjøre henne til den trendsetteren hun var.

RELANSERES: Genser kommer tilbake etter 25 år. Foto: Getty Images

Stor hit

Vintage-inspirerte Rowing Blazers har fått velsignelsen av merkene bak den røde strikkegenseren med fullt av sauer på, og den rosa genseren med påskriften «I’m a Luxury», til å børste støvet av disse for en ny generasjon moteløver.

Den fårete genseren ble designet i 1979 av Warm & Wonderful, og ble på kort tid en stor hit da prinsesse Diana ble sett med den. Damene bak, Sally Muir og Joanna Osborne, har ikke produsert designet siden 1994 - før nå.

Den lyserosa strikkegenseren er derimot signert Gyles & George, som lagde den tidlig på 80-tallet i flere ulike fargekombinasjoner. Med den noe vågale påskriften «I’m a Luxury» foran og «Few can afford» bak – i hvert fall for en kongelig – var genseren et sprekt og sassy valg for en av blått blod i 1986, mener britiske Vogue.

80-talls feber

Men dyreprint er dyrt. Begge strikkegenserne går for 3.400 kroner gjennom forhåndssalg, grunnet sterk etterspørsel. Relanseringene kommer som bestilt når trendbildet for tiden er dominert av både strikkedilla og 80-tallet. Timingen er neppe tilfeldig, med tanke på at fjerde sesong av Netflix-suksessen «The Crown» snart slippes. 

Mens de tidligere sesongene har fokusert på dronning Elizabeth og søsteren Margaret, får man i den nyeste sesongen et innblikk i Diana og Charles sitt kronglete forhold – og ikke minst hvordan den unge jenta på 20 år som gikk ned kirkegulvet, blomstret opp til å bli den glamorøse og hardtarbeidende kvinnen hun var, før hun brått gikk bort i 1997.

THE CROWN I MODERNE DRAKT: Prinsesse Dianas historie er straks aktuell igjen, når sesong 4 av Netflix-supersuksessen The Crown nærmer seg i november. Foto: Netflix

Hemmelige motebeskjeder

Den berømte, men corny sauegenseren er faktisk en del av Victoria & Albert Museum i Londons permanente kolleksjon. Diana var ikledd genseren da hun ble foreviget av sultne paparazzi, kort tid etter annonseringen av forlovelsen med prins Charles. Med én sort sau i en stor flokk av hvite sauer, kunne man mellom linjene lese at Diana var den britiske kongefamiliens sorte får. 

– Diana var det første medlemmet av kongefamilien som vi kan huske som i det hele tatt var interessert i mote, sier Muir og Osborne bak sauegenseren til People. 

– Hun hadde en mye mer eventyrlig og ungdommelig stil enn hva vi var vant til med de kongelige, og hun koste seg helt klart med klær og brukte dem med fantastisk stil.