Milliardtap for japansk flyselskap
Det japanske flyselskapet ANA fikk et underskudd på 188,4 milliarder yen i første halvår og varsler at det blir mer enn doblet innen året er omme.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F57531276.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3De92af35a0f3e5db7761ae3c1c4506c4d341cab1f87297ae902a807d0a26391a0)
Underskuddet etter skatt tilsvarer rundt 16,6 milliarder kroner og står i skarp kontrast til resultatet på samme tid i fjor. Da hadde selskapet et overskudd på 56,7 milliarder yen.
Luftfarten er hardt rammet av coronapandemien og reiserestriksjonene som er innført for å forsøke å kontrollere smittespredningen. ANAs inntekter de siste seks månedene er 72 prosent lavere enn for ett år siden.
– Selv om etterspørselen er i ferd med å ta seg opp, er den ikke ventet å nå samme nivå som i fjor, opplyser selskapet.
ANA, som har forskjøvet regnskapsår, anslår at det samlede tapet blir på 510 milliarder yen fra april i år til mars neste år. I fjor endte regnskapsåret i pluss med 27,6 milliarder yen.
– Vi gir ikke opp, men vil fortsette å jobbe for å øke inntektene og kutte kostnadene. Vi vil gjøre alt vi kan for å gå i pluss igjen neste år, sier konsernsjef Shinya Katanozaka.
Selskapet har innført ansettelsesstopp, noe som kan føre til markant reduksjon i antallet ansatte. Hvert år er det rundt 3.000 som pensjonerer seg i selskapet, som har 46.000 ansatte. ANA planlegger også å fase ut 35 fly i løpet av dette året, primært langdistansemodellen Boeing 777.