<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
DYNAMISK: Urskiven på Ressence Type 5X er i kontinuerlig bevegelse. Foto: Ressence

Laget for å matche en svindyr, gammel Lancia

Ressence presenterer en særegen og eksklusiv klokke i samarbeid med Automobili Amos.

Publisert 11. nov. 2020 kl. 09.49
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 428 ord

I ti år har belgiske Ressence produsert klokker utenom det vanlige. Ved hjelp av en unik mekanisme angis tiden på en dynamisk urskive, hvor underskivene roterer rundt sentrum. Resultatet en urskive som kontinuerlig endrer uttrykk, og med en oljefylt kasse er fronten "flat" og fri for refleksjoner. 

Visuelt minner det ikke så rent lite om et digitalt display – men alt er mekanisk og uten strøm.

Ressence Type 5X er en ny limited edition i samarbeid med Automobili Amos. Sistnevnte står bak den mye omtalte «restomodden» Lancia Delta Integrale Futurista, som ble presentert under parolen «Make Lancia Great Again» på bilutstillingen Grand Basel i 2018. Ifølge Ressence ble Type 5X til på forespørsel fra grunnleggeren Eugenio Amos, som la frem et ønske om en skikkelig «sjåførklokke» for gentlemen.

RESTOMOD: Lancia Delta Integrale Futurista av Amos Automobili. Foto: Ressence

Oppdelt bezel

Med utgangspunkt i den eksisterende Type 5 tok Ressence utfordringen på strak arm. Fargepaletten med rødt, gult og olivengrønn er kanskje det mest åpenbare nikket til Delta Integrale Futurista, men høydepunktet er likevel den særegne roterbare bezelen. Fremfor en ordinær minuttskala er bezelen delt opp i to seksjoner, hvor den første er merket med sekvensen «S – D – R». Bokstavene er forkortelser for «Start», «Drive» og «Race», og skal assistere brukeren ved oppvarming av bilmotoren. Den andre delen av bezelen er tiltenkt å brukes etter en seanse med aktiv kjøring, for å ha kontroll på nedkjølingen av motorens turboer.

På rattet i Delta Integrale Futurista finnes en dedikert knapp merket «Levati», som aktiverer lyshornet for å få trege trafikanter ut av feltet. For Type 5X benyttes «Levati»-begrepet om den medfølgende gummirammen, som kan legges mellom håndleddet og klokken. Rammen endrer klokkens vinkel, og rette fronten mer i retning av sjåføren.

40 eksemplarer

De særegne detaljene er åpenbart gjort med humor og glimt i øyet, men man bør likevel ikke glemme at Ressence Type 5X er et skikkelig stykke ingeniørkunst. Den patenterte mekanismen for tidsvisning, «ROCS 5», er en komplisert mekanisk modul som drives av et modifisert ETA 2824-2. Klokken har imidlertid ingen tradisjonell krone, men kan trekkes og justeres via en ring i baklokket. Urverkets automatiske opptrekk er forøvrig beholdt, og gangreserven er på 36 timer. Mikromekanikken er huset i en 46 mm kasse av titan grad 5, som har en tykkelse på 15,5 mm.

Ressence Type 5X er begrenset til 40 eksemplarer, og den veiledende prisen er oppgitt til 34.200 euro (inkl. belgisk moms). Med dagens kurs tilsvarer det omkring 370.000 kroner.