Gjennom datterselskapet Treasure eier Wilh. Wilhelmsen Holding en aksjepost i det sør-koreanske logistikkselskapet Hyundai Glovis. I tremånedersperioden juli-september steg kursen på børsen i Seoul med 42 prosent, eller 175 millioner dollar. Basert på vekslingskursen torsdag tilsvarer det 1,6 milliarder kroner.
Det ga et skikkelig løft for tredjekvartalstallene i den maritime industrigruppen. Ved utgangen av september var aksjeposten i Hyundai Glovis verdt 557 millioner dollar.
Det er rundt fire år siden Wilh. Wilhelmsen skilte ut sin eierandel på 12 prosent i det koreanske logistikkselskapet i børsnoterte Treasure. Wilh. Wilhelmsen Holding eier 73,46 prosent av aksjene.
Prioriterer fornybart
Fremover ønsker Wilhelmsen å vokse i fornybarmarkedet, der selskapet blant annet er partner med skipsreder Johannes Østensjø i Haugesund i selskapet Edda Wind, som leverer maritime tjenester til vindkraft- og fornybarsektorene offshore.
I første omgang har Wilh. Wilhelmsen Holding kjøpt seg seg inn med en eierandel på 25 prosent i Østensjø-selskapet Edda Wind.
Lysaker-selskapet har opsjon på å øke eierandelen til 50 prosent innen neste sommer.
«Vår strategi er klar; vi skal vokse i fornybar-segmentet, og det skal skje ved å arbeide sammen med partnere og utnytte vår ekspertise og våre eiendeler», sa konsernsjef Thomas Wilhelmsen til Finansavisen da avtalen ble inngått.
Han beskrev muligheten til å samarbeide med Østensjø og investere i raskt voksende Edda Wind som ideell for Wilhelmsen. Men hverken han eller Østensjø har så langt villet si noe om de økonomiske betingelsene knyttet til avtalen.
Wilhelmsen er også involvert i utvikling og bygging av et roll on/roll off-skip, «Topeka», som skal benytte flytende grønn hydrogen som drivstoff. Målet er at fartøyet skal være klart til å settes i drift i 2024.
Stor i drift og service
Foruten posten i Hyundai Glovis sitter Wilh. Wilhelmsen Holding med en betydelig eierandel i bilskipsrederiet og logistikkselskapet Wallenius Wilhelmsen. Holding er også majoritetseier i basevirksomheten Nor Sea Group, som ledes fra Stavanger.
Det sitter ellers med en portefølje av selskaper som leverer maritime varer og tjenester som handelsflåten trenger under merkenavnene Wilhelmsen Ships Service og Wilhelmsen Ship Management.
I disse kjerneområdene har selskapet en periode vært negativt påvirket av redusert aktivitet i de globale shippingmarkedene.
Tradisjonelt har cruisefarten vært en viktig kundegruppe som alene sto for 10-15 prosent av driftsinntektene før coronapandemien rammet og sendte hele verdens cruiseflåte i opplagsbøyene.
Nylig inngikk Wilhelmsen en avtale om å kjøpe 50 prosent av aksjene i det tyske ship management-selskapet Ahrenkiel Steamship GmbH & Co KG. Det driver 72 mindre containerskip kontrollert av MPC Capital Group.
Familiefeide
I begynnelsen av oktober skrev Finansavisen at Thomas Wilhelmsens kusiner og deres finansielle rådgivere mener det er nettoverdier for 16 milliarder i Wilhelmsen-gruppen. Mesteparten, 12 milliarder kroner, ligger ifølge Carnegie i den børsnoterte delen av systemet gjennom Wilh. Wilhelmsen Holding-strukturen.
Avdøde Wilhelm Wilhelmsens familiegren - i dag representert ved Thomas Wilhelmsen - sitter på A-aksjene og har det avgjørende ordet både det gjelder forvaltningen av verdiene og driften, noe de øvrige grenene er misfornøyd med og vil ha endret.
De har bl.a. fremmet et tilbud om å kjøpe ut Thomas Wilhelmen, noe han har avvist som helt uaktuelt.
Wilh. Wilhemsen
(Mill. USD) | 3. kv./20 | 3. kv./19 |
Driftsinntekter | 198 | 220 |
Driftsresultat | 21 | 24 |
Resultat før skatt | 198 | -15 |
Resultat etter skatt | 193 | -17 |
Wilh. Wilhemsen