<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
TERRENGBIL: Selv med et enkelt og todelt firehjulstrekksystem takler Jeep Renegade 4xe de fleste normale og lovlige utfordringene du setter den til. Foto: Andreas Scheel

Terrengbilen Jeep: Fra krig til miljøkamp

Etter å ha reddet verden militært har Jeep produsert mange spennende biler. Nå skal de bidra til å redde verdens miljø.

Publisert 18. des. 2020 kl. 15.16
Oppdatert 18. des. 2020 klokken 15.17
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1032 ord

Det er lenge siden general Eisenhower overkjørte Wehrmacht og M.A.S.H. reddet soldater i Korea med Willys Jeep. Det legendariske firehjultrekkmerket har siden vært på en ørkenvandring i mange år med stadige eierskifter, importørbytter, lite konkurransedyktige priser og sviktende salg.

MILJØBIL: Med elmotor og en elektrisk rekkevidde på 52 kilometer kan du spare både lommeboken og miljøet noe. Foto: Andreas Scheel

Med Fiat på eiersiden, egen importorganisasjon i Norge og 25 forhandlere over det meste av Sør-Norge lanserer de nå endelig miljøvennlige og avgiftsgunstige plugg-inn-versjoner av sine modeller.

Renegade er den lille, søte Jeep-en som ikke er så liten likevel. Med priser fra under 400.000 kroner er det derfor en fullverdig familiebil som bør løse de fleste behov du måtte ha.

Firehjulstrekk Light

Firehjulstrekk har vært Jeeps varemerke i alle år, men i de nye plugg-inn-hybridene benytter de et enklere system, som blant annet Volvo og enkelte BMW- og Mini-modeller også har.

Ved ren elektrisk kjøring er det kun bakhjulene som drives av en motor på beskjedne 60 hestekrefter. Da kommer du deg greit gjennom vanlig trafikk, men får du hastverk må du gi full gass og koble inn den lille firesylindrete bensinmotoren.

Instrumentpanelet har digital fartsmåler, analog turteller og effektmåler, samt en skjerm for avlesning av en rekke kjøre- og komfortsystemer. Foto: Andreas Scheel

Med sine 180 hestekrefter redder den da de fleste situasjoner med drift på forhjulene, selv om samarbeidet mellom de to motorene ikke alltid fremstår synkronisert. Noen ganger nykker det i generatoren når du bremser og andre ganger tar det litt tid før bensinmotoren starter, finner riktig gir og gir ønsket trekkraft.

Når bensinmotoren først går er det ikke alltid enkelt å få bilen over på elektrisitet igjen, selv om du trykker på El-knappen. Du kan også trykke på E-Save slik at du har strøm igjen til kjøring i garasjen eller henting utenfor barnehagen.

UDRAMATISK: Førermiljøet er bygget på en kjent lest, men noen egne løsninger og beskjeden bruk av hardplast gir et solid inntrykk. Foto: Andreas Scheel

Rekkevidden på strøm oppgis til 52 kilometer, noe du trolig kan klare på en varm sommerdag med forsiktig kjøring.

Offorad Light

Skal du benytte bilen til det Jeep ønsker du skal, har du imidlertid en del kjøresystemer til disposisjon som øker funksjonaliteten. Du kan velge mellom Auto, Sport, Snow eller Sand/Mud/Rock.

EFFEKTIVITET: Ved hjelp av noen funksjonsvelgere kan bilens mange kjøresystemer optimaliseres for økt fremkommelighet. Foto: Andreas Scheel

Dette bestemmer blant annet bruken av drivhjul, motorstyring, differensialer og girkasse. Du kan i tillegg velge 4WD Lock og 4WD Low, hvor sistnevnte ikke er en ekte lavgirserie, men som gir maksimalt moment for de mest krevende oppgavene.

Vi fikk ikke testet bilen på snø eller i terrenget, men merket at systemene har sine fortrinn. Sammen med en bakkeklaring på 20 centimeter og relativt lang akselavstand gjør det at du antagelig må gjøre noe ulovlig eller dumt for å sette deg fast.

OMFATTENDE: Infotainmentsystemet er ikke spesielt raskt eller intuitivt, men valgmulighetene mange. <strong>Foto: Andreas Scheel</strong> (1 / 3)
OMFATTENDE: Infotainmentsystemet er ikke spesielt raskt eller intuitivt, men valgmulighetene mange. Foto: Andreas Scheel

Premium Light

De utvendig målene er ikke overveldende, men høyden bidrar til en oppreist sittestilling og god plass på både første og andre seterad, enten du spiller basketball eller bryter sumo. Bagasjerommet er på papiret beskjedent, men igjen gjør høyden at det fremstår større når mor vil ha med julepynt, far vil ha med smørebukken og ungene alt sportsutstyret. En 60/40-delt bakseterygg med justerbar vinkel bidrar også.

KOMFORTABEL: En relativt høy sittestilling i gode skinnseter bidrar til god plass og høy komfort. Foto: Andreas Scheel

Gode seter i skinn, mye utstyr og flere polstrede flater løfter inntrykket, selv om du ikke får noen premiumfølelse ombord. Infotainmentsystemet er relativt omfattende og kan betjenes med både berøring, knapper og stemmen. Kobler du til mobilen med ledning kan Apple CarPlay og Android Auto forbedre betjeningen ytterligere.

Instrumentpanelet er tradisjonelt og lettlest, med en del kjøre- og komfortfunksjoner som enkelt betjenes fra rattet. Appbetjening fra mobilen, Wi-Fi og navigasjon røper at utstyrsnivået er høyt, og med blant annet mørke ruter og Kenwood HiFi-system på toppen av toppmodellen S er det lett å trives bak rattet.

PRAKTISK: Avstandsbasert fartsholder er kjekt på lange transportetapper og betjenes enkelt fra rattet. <strong>Foto: Andreas Scheel</strong> (1 / 4)
PRAKTISK: Avstandsbasert fartsholder er kjekt på lange transportetapper og betjenes enkelt fra rattet. Foto: Andreas Scheel

Står du på utsiden vil du se at den klassiske grillen med syv rektangulære åpninger er bevart i den høye og smale bilen. Sammen med runde kjørelys, markert støtfanger med luftinntak og flere lys er uttrykket en blanding av søt og tøff. Kantede hjulbuer og firkantede baklys understreker ønsket om å være tøff.

Miljøvennlig Light

Plugg-inn-hybrider er på mange måter den perfekte bilen. De tømmer ikke verden gjennom barnearbeid for kobolt og litium til det lille batteriet. Dette holder samtidig vekten nede for gode kjøreegenskaper mens de kan kjøre utslippsfritt det meste av tiden.

EKSOS: Selv om 4xe betyr mulighet for elektrisk kjøring, må du forbrenne bensin når du benytter firehjulsdriften. Foto: Andreas Scheel

Dette bidrar til å holde bilprodusentenes gjennomsnittlige CO2-utslipp nede for å slippe milliardbøter, samtidig som de norske avgiftsreglene gjør dem spesielt gunstige. Derfor er det også solgt 120.000 slike biler i Norge de siste fem årene med SUV-en Mitsubishi Outlander på en soleklar førsteplass. 

Jeep Renegade vil ikke selge like bra, blant annet på grunn av økt konkurranse fra elbiler. De som likevel velger bilen vil kunne trives hvis ikke kravene er altfor store, bokstavelig talt.

Jeep Renegade

 

Motor 1,3 liter R4 T + elmotor

HK/kW/Nm 180+60/132+45/270+250

0-100 km/t 7,1 sek.

Toppfart 199 km/t

Vekt 1.770 kg

L/B/H 424/181/172 cm

El. rekkevidde WLTP 52 km

CO2-utslipp 54 g/km

Tilhengervekt 1.150 kg

Bagasjerom 330/1.277 liter

  • Pris

Rimeligste 397.900 kr

Denne modellen 449.900 kr

Denne med utstyr 470.300 kr

  • Pluss

Pris

Fremkommelighet

Design

  • Minus

Plass

Drivlinje

Plastfaktor

  • Design

Søt, liten SUV med noen tøffe detaljer og SUV-logo

  • Førermiljø

Greit med utstyr og sittestilling, men litt enkel.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og grei, men høyden preger kjøringen.

  • Ytelser

Bråker mer enn den går og drivlinjen er delt i to.

  • Plass

Liten, men høy, så du får plass til det meste.

  • Mye for pengene

Uten avgift er Jeep konkurransedyktig igjen.

  • Konklusjon 6

Ikke fulltreffer, men Jeep nærmer seg der de bør være.