<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
NYE SPOR (2 bilder): Jaguar er et tradisjonsrikt merke, som nå følger nye spor for å overleve i elbilens tidsalder. Foto: Ragnvald Johansen

Vil du ha Jaguars «billigmodell» må du være rask

Jaguar har gjort elbilen I-Pace tammere. Og 100.000 kroner billigere. Og snart er den ikke å få kjøpt.

Publisert 27. nov. 2020 kl. 11.41
Oppdatert 27. nov. 2020 klokken 11.46
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1145 ord

Tre familiemedlemmer setter kurs for pizza og brus i Norges største Circle K-stasjon, mens sistemann forsøker å få Jaguar I-Pace EV320 til å begynne å lade. Ved siden av står en kar med en Audi e-tron og forsøker det samme. Begge feiler, og uttrykker frustrasjonen over den nye verden med et kort ord, uttalt i kor. Når spenningen til slutt begynner å stige blir det rom for funderinger over å tilhøre denne nye folkegruppen, laderne.

Lovord

Det kreves en ny filosofi rundt bilbruk, for å nyte de gode sidene ved elbiler som Jaguar I-Pace EV320. Og de er det mange av, når en først venner seg til å planlegge turen litt bedre. Modellen ble lansert i 2018, så designet er kjent. Men med litt forsiktig oppdatering av utseendet ser den fortsatt svært bra ut. Flere forbipasserende stanset opp og slo av en prat under fotografering, og det var bare lovord å hente. 

Denne utgaven heter altså EV320, noe som henviser til at den samlede effekten fra de to elmotorene er senket, fra 400 hk i originalen til 320 hestekrefter. Rekkevidden skal fortsatt være på 470 km WLTP, og batteriet oppgis å ha 90 kWh kapasitet. Bilen skal altså være nesten identisk med storebror, men prisen har blitt senket til 599.900 kroner, noe som er rundt 100.000 billigere enn EV400.

Ekko av E-Type

500 Nm forplanter seg gjennom alle de fire hjulene, og skyver bilen fra parkert til 100 km/t på 6,4 sekunder. Med det rutete racingflagget i displayet og rødt lys under dashbordet lager Jaguar I-Pace EV320 et rumlende brum via stereoanlegget. Det danner et fjernt ekko fra gamle dager, med strak sekser under det lange panseret på en E-Type. Bilen oppleves som kraftfull og spenstig med fire personer og en hund om bord. Rapportene fra baksetet er positive, og indikerer at passasjerene med henholdsvis to og fire bein sitter komfortabelt i alle tre dimensjoner, og har god utsikt til verden.

Jaguar I-PACE EV320_2

 

Motor: 2 elmotorer, foran og bak

HK/kW/Nm: 320/239/500

Rekkevidde: 470 km, WLTP

Batteri: 90 kWh

Innebygget lader: 11 kW

Maks ladespenning: 100 kW

Drivhjul: Firehjulstrekk

0-100 km/t: 6,4 sek

Toppfart: 180 km/t

Vekt: 2.208 kg

L/B/H: 4.682/2.139/1.566

Forbruk: 25,2 kWh/100 km WLTP

CO2-utslipp: 0 g/km

Bagasjerom: 505 / 1.163 liter

Priser:

Rimligste modell: 599.900 kroner

Testbilen: 599.900 kroner

 

  • Pluss

Stilig design, mange smil langs veien

Det nye interiøret er moderne og luksuriøst

Nok effekt selv om denne er litt nedtunet

  • Minus

Bagasjerommet kan bli snaut for stor familie

Frister til å kjøre alt for fort

Batteriet tømmes hurtig når man koser seg med den

 

  • Design 

Dette er stilig, og flere kommenterte at den i motsetning til noen konkurrenter har tydelig identitet

  • Førermiljø 

Eksklusivt, luksuriøst, svært gode seter, og en gjennomgående følelse av høy kvalitet. Premium.

  • Kjøreegenskaper 

Noen biler står på tærne, denne ligger nedpå veien. Trygg i alle situasjoner med solid skyv under pådrag.

  • Ytelser 

God akselerasjon, seiler uanstrengt oppover venstre fil på motorveien. Artig lyd på boks i sportsmodus.

  • Plass 

Fire personer og en hund sitter komfortabelt, med godt utsyn. Baksetene fikk også stjerne for komfort.

  • Mye for pengene 

Alle de beste bitene samlet i en pakkeløsning fra Jaguar, anbefales.

  • Konklusjon: 9/10

En svært positiv opplevelse, ekte Jaguar-følelse på vei inn i batteriets tidsalder.

Forenklet forelegg

Jaguar bærer på lange tradisjoner for hurtig komfort, der kraftige muskler er kledd i diskret eleganse. De spiller sånn sett i samme liga som Aston Martin og Bentley, men på litt forskjellig nivå. Det fine er at en kan få den gode følelsen av å smekke igjen døren til et bankhvelv, uten å bli møtt med prisnivået fra de aller øverste divisjonene. Lydnivået i kabinen bidrar til at bilen oppleves som eksklusiv, også på motorveien. En av de andre i husholdningen fikk seg en overraskelse da vedkommende kikket ned på speedometeret, det er fort gjort å seile oppover skalaen for forenklet forelegg.

HEL VED: Førermiljøet og interiøret gir en følelse av å være godt skrudd, med solide materialer. Skjermen har oppdatert programvare, og bortsett fra at den ikke skjønner halvparten av hva man sier, fungerer alt glimrende. Foto: Ragnvald Johansen

Vader

Det nye interiøret fremstår som luksuriøst, med flere fine detaljer på både digitale og fysiske instrumenter. Det oppdaterte systemet Pivi Pro finner frem til ladestasjoner, spiller musikk fra telefonen og forsøker å skjønne hva du sier når du trykker på en knapp på rattet. Det siste fungerer bare sånn måtelig, men det gjelder omtrent alle biler med stemmegjenkjenning. Kontrollen for klimaanlegget styrer også setevarmen, og når du dytter den ned skifter displayet på knappen via en liten animasjon. 

STILIG: Hekken er stilig, med den klassiske Jaguaren sentrert mellom baklysene. Foto: Ragnvald Johansen

Setene er godt polstret, og den elektriske justeringen gjør det enkelt å finne en god posisjon. Passasjersetet foran har også minnefunksjon, et pluss for familier der lengden på medlemmene varierer med over en halv meter. I disse dager er jo luftbårne partikler et aktuelt tema, og det nye filteret med mulighet til å fange partikler helt ned i 2,5 picometer gjør at det lukter ny bil og ikke våt hund etter familieturen. Det er flere spennende knapper en kan leke seg med, blant annet to piler som hever og senker bilen. Representanten for Jaguar Land Rover opplyste at vadedybden skal være på 50 centimeter, men akkurat det får en ha til gode å prøve ut.

UT I NATUREN: Jaguar I-PACE EV320 har firehjulstrekk, og kan heves opp på fjæringen dersom en ønsker å ta en tur ut i naturen. Foto: Ragnvald Johansen

Ladeangst

Det eneste som trekker ned er paradoksalt nok det samme som gjør bilen populær. Å kjøre elbil er på mange måter som å kjøre rundt i en smarttelefon. Jo mer du bruker de mest gøyale funksjonene, jo mer intens blir jakten på et sted du kan lade den opp igjen. Under fotografering på Herøya stanser en jogger for å kikke på bilen. 

Den faller i smak, og han serverer historier fra årevis som elbileier. En påsketur med litt for hårfin beregning av gjenværende rekkevidde endte halvveis oppe i hyttefeltet. Da hadde familien stirret nervøst på de røde advarslene i noen kilometer, med all varme skrudd av. Konklusjonen hans ble at man bør lade når man kan, og ikke når man må. Jaguar I-Pace EV320 er en skikkelig godbil, og alle som fikk være med eller kom bort for å slå av en prat hadde noe positivt å si. Husets eldste tenåring tar lappen til neste år, og avfeide ladeangsten med at for ham blir det like naturlig å plugge inn bilen som telefonen. 

Dette er den nye verdenen, og en kan like gjerne bli vant til det først som sist. Importøren opplyser at denne modellen er tilgjengelig i en begrenset periode fra oktober til desember 2020, og kan bestilles nå.

NYE TIDER: Den elektriske Jaguaren står foran pumpene på en British Petroleum stasjon, bevart av det lokale historielaget. For de som skal unngå å bli minnesmerker gjelder det å få opp ladepunkter på tarmac-en. Foto: Ragnvald Johansen
IKKE ENORMT: Bagasjerommet er ikke kjempestort, det ligger blant annet en motor nederst, og rom for ladekabler under gulvet. Foto: Ragnvald Johansen