<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
ELEKTRISK KJØRING: Hverken Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé eller Audi Q7 60 TFSI e har fantastisk elektrisk rekkevidde, men litt avhengig av din daglige kjøring bør begge kunne kjøres mye på strøm. Foto: Håkon Sæbø

Audis ladbare familie-SUV mot Posche Cayenne: Så langt går de egentlig på strøm

De bygger på samme plattform og har den samme V6-eren under panseret, men hvor like er de egentlig? Audi Q7 møter Porsche Cayenne til duell.

Publisert 4. des. 2020 kl. 12.00
Oppdatert 4. des. 2020 klokken 12.14
Lesetid: 9 minutter
Artikkellengde er 2232 ord

I Norge fables det om utslippsfrie byer og elektrisk mobilitet, mens stempelmotoren lever i beste velgående i resten av verden. Enn så lenge. For VW-gruppens del er det i Győr i Ungarn at det skjer, for der har det tyske gigantkonsernet en av verdens største motorfabrikker hvor den såkalte EA839 produseres. Dette er en singelturbo 3,0-liters V6-er som VW-gruppen blant annet bruker i Audi Q7 TFSI e og Porsche Cayenne E-Hybrid.

Motoren i disse SUV-ene yter alene 340 hestekrefter og både Porschen og Audien er basert på den skalerbare MLB Evo-plattformen, hvor MLB står for Längsbaukasten. Det betyr at motorene ikke er tverrstilte. Andre biler som låner fra MLB Evo er gamle kjenninger som VW Touareg og Bentley Bentayga, men også Lamborghini Urus og en drøss med kostbare Audier.

Begge i denne testen er ladbare og har samme motor, de har begge 22-tommers hjul og luftfjæringer, men hvor like er de når alt kommer til alt?

Det dukker opp noen overraskelser, men først litt om nordmenns tørst etter disse ladbare bilene.

BØR LADES: Du kan droppe ladingen, men da er du ikke spesielt sympatisk. Om du imidlertid lader disse bilene når du kjører til jobb, kan bensinforbruket i snitt bli lavt. Effektiv lading forutsetter at du kan lade hjemme, på jobb eller helst begge steder. Foto: Håkon Sæbø
BØR LADES: Du kan droppe ladingen, men da er du ikke spesielt sympatisk. Om du imidlertid lader disse bilene når du kjører til jobb, kan bensinforbruket i snitt bli lavt. Effektiv lading forutsetter at du kan lade hjemme, på jobb eller helst begge steder. Foto: Håkon Sæbø

Elsket av mange

Selv om nordmenn er gale etter elbiler – som folk elsker å fortelle om når de reiser utenlands – er det ingen tvil om at nordmenn også digger ladbare hybrider. Siden teknologien for alvor begynte å rulle inn på markedet for ti år siden, er de ladbare bilene blitt riktig så populære i Norge.

Størst på slike biler i Norge er Volvo, med en markedsandel på hele 21,6 prosent de siste 10 årene, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). På andreplass kommer Mitsubishi med nær 26.000 solgte biler, mens VW tar 3. plass med tett på 20.000 biler.

TØFF NOK: Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé ser mektig ut. Foto: Håkon Sæbø

Totalt er det så langt solgt over 127.000 ladbare biler i Norge hvorav 10.560 av dem bærer Audis fire ringer i snuten. Både Mercedes-Benz og BMW slår sin konkurrent fra Ingolstadt, og for BMWs del med solid margin. Bilmerket fra München har så langt registrert over 17.500 ladbare hybrider i Norge, ifølge OFV, og den suverent mest populære modellen er 2-serie Active Tourer med 7.133 biler. Interessant nok er neste bil på listen BMW X5, som det er registrert 4.501 stykker av.

Nordmenn digger ladbare hybrider, og mange av bilene som kjøpes er dyre modeller.

MYE LIKT: De bygger på samme plattform, har samme 3,0-liters V6-er, luftfjæringer og 22-tommers felger. Likevel er det merkbare forskjeller mellom disse bilene. Foto: Håkon Sæbø

Audi foran Porsche

Noen av de dyreste ladbare hybridene selges av Porsche, og mest populær er Cayenne. Til nå er det registrert 1.017 stykker, som er godt under halvparten av Audis 2.582 ladbare Q7-er.

Q7 er mest populær, men det skyldes ikke bare at det er en større bil med bedre plass enn Cayenne. Da Q7 først dukket opp fantes den med en ganske sindig dieselmotor som drev prisen ned. Tyskerne har siden gitt opp denne modellen, og funnet seg til rette med drivlinjen fra Cayenne. Dette er den samme som VW Touareg og merkelig nok Bentley Bentayga har.

Du kan med andre ord være folkelig med Volkswagen, eller direkte ufolkelig med Bentley – og likevel få den samme V6-eren under panseret.

LEKKER: Innvendig har Audi Q7 med dette ansiktsløftet fått en solid oppgradering. Nå oppleves dette som en skikkelig luksusbil. Foto: Håkon Sæbø

Elektrisk rekkevidde

Det er imidlertid tekniske forskjeller ute og lurer. Batteriet i nå ansiktsløftede Audi Q7 60 TFSI e har en kapasitet på brukbare 17,3 kWh mens Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé har 17,9 kWh etter siste oppdatering.

Likevel klarer Audi Q7 60 TFSI e forholdsvis solide 58 kilometer på strøm før bensinmotoren slår inn, noe som er bedre enn de 39 kilometerne som oppgis. Testen ble gjort i en typisk pendlesituasjon med kun én person i bilen og rolig trafikk ut av byen. Under de samme omstendighetene, med samme teststrekning og litt kaldere vær, klarte ikke testens Porsche Cayenne Coupe mer enn 37,7 kilometer, på tross av at oppgitt rekkevidde er opp mot 47 kilometer.

Skal du ha bilen som går lengst, er det med andre ord Audi Q7 60 TFSI e du skal velge, men ingen av disse er rekkeviddevinnere. Er det en nesten-elbil du er på jakt etter, er det en Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic eller BMW X5 xDrive45e du skal ha. Begge disse ruller over 80 kilometer på strøm og har betydelig større batteripakker.

BEHAGELIG: Audi Q7 kjører svært stillegående og komfortabelt. Bilen har 455 hestekrefter og klarer 0 til 100 på under 6,0 sekunder. Du merker imidlertid at bilen er tung, og når det sammenlignes virker Cayenne Coupé mer sportslig. Foto: Håkon Sæbø

På skinner

Men alt her i verden handler ikke om elektrisk rekkevidde. Skal du ha den mest komfortable bilen i denne testen, og faktisk en av de mest behagelige bilene vi noensinne har testet, er det Audi Q7 60 TFSI e som i størst grad vil falle i smak. Veistøy, vibrasjon og raffinement generelt er denne bilens store styrke, og du nærmest flyr av sted med et støynivå som gleder både sjåfør og bortskjemte passasjerer. Og interessant nok takler Audi Q7 de 22-tommer store felgene bedre enn Porschen. Bak rattet i Cayenne sporer bilen en anelse, noe du venner deg til, men som ikke oppleves helt ideelt. Spesielt ikke når Audi-en er som å føre et godstog i godt driv, for her går det virkelig som på skinner.

Det er samtidig ingen tvil om at Porsche Cayenne E-Hybrid lar deg kjøre betydelig mer sportslig, og med en selvtillit i skarpe svinger du aldri får i den gigantiske Audi-en. Med Ingolstadts grå neshorn satt i sitt sportslige oppsett, hvor luftfjæringene senker bilen til et barskt oppsyn, er det likevel mye gøyere bak rattet i Porsches store SUV.

BLIR TØRST: Porsche har droppet dieselmotoren, men Audi Q7 leveres stadig med en 3,0-liters V6 dieselmotor på 286 hestekrefter. Om du har tenkt å kjøre langt, kan det godt hende denne passer deg bedre om lavt drivstofforbruk er viktig for deg. Foto: Håkon Sæbø

Det kan også synes som at Porsche har en mer aggressiv tune av V6-motoren, for lyden er grovere og mer freidig. V6-eren i Audi Q7 låter pent, men noen barsk lyd kan det ikke påstås at den har. Selv om Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé og Audi Q7 60 TFSI e har den samme bensinmotoren som utgangspunkt, har Porsche en litt høyere samlet systemeffekt enn Audi. Cayenne E-Hybrid yter 462 hestekrefter og 700 Nm, mens Audi Q7 er tett på med sine 455 hestekrefter og 700 Nm. Raskest til 100 km/t er Cayenne, og dette skal ifølge fabrikken ta 5,1 sekunder. Audien behøver 0,6 sekunder mer, og du kjenner at bilen veier nær 2,5 tonn.

IKKE DIGITAL: Analog turteller føles riktig i en Porsche. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 7)
IKKE DIGITAL: Analog turteller føles riktig i en Porsche. Foto: Håkon Sæbø

Luksus på innsiden

Det er skrevet mye om fortreffelighetene ved elbilen Audi e-trons interiør. Det er et eksepsjonelt godt sted å befinne seg, og antagelig det beste interiøret som fås i en elbil i dag (muligens slått av Porsche Taycan). Men Audi Q7 60 TFSI e slår dem begge med sitt velbygde, elegante indre. Det er som nevnt kommet et ansiktsløft på Q7, og det må sies å ha tatt Audis giga-SUV i en etterlengtet retning. Nå er det luksus, berøringsskjermer og materialer av høy kvalitet som regjerer. Å sette seg inn her gir en umiddelbar følelse av opplevd kvalitet, på tross av testbilens noe monotone fargevalg.

Over i Porsche Cayenne Coupe er det mesterlig som vanlig, men noe annet hadde skuffet når prisen er så høy.

TAKTIL GLEDE: Skjermene i Audi-en er tilfredsstillende å ta på. De fungerer godt i praksis. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 5)
TAKTIL GLEDE: Skjermene i Audi-en er tilfredsstillende å ta på. De fungerer godt i praksis. Foto: Håkon Sæbø

Mye for pengene, men hvor mye?

For unektelig høy er prisen, når disse bilene sammenlignes. Nærmest «ferdig utstyrt», med LED Matrix-lys, adaptive luftfjæringer, 22-tommers felger, sportsseter i skinn med lufting, panoramatak og en del mer, koster testbilen fra Audi 1.180.600 kroner. Om du er mest opptatt av pris, behøver du ikke lese stort videre for å kåre din egen vinner her, for Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé starter på 1.269.900 kroner før det fryktelig dyre ekstrautstyret må lastes på. Og det har noen utvilsomt gjort med testbilen som har utstyr for over 536.000 kroner.

TYPISK PORSCHE: På innsiden er det lite å klage på når du hopper inn i en Cayenne. Alt føles solid, men infotainmentsystemet kunne vært litt lekrere. Foto: Håkon Sæbø

Vel er Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé en glimrende bil, og om sportslige kjøreegenskaper står uvanlig høyt i kurs hos deg er den ditt naturlige valg. Men bryr du deg det minste om pris må Q7 komme seirende ut. Den ladbare hybriden fra Audi har ikke imponerende god elektrisk rekkevidde sammenlignet med konkurrentene fra Mercedes-Benz og BMW, men den er høyst komfortabel, lekker og kommer med et velbygd interiør du neppe går lei av. Når Audi Q7 60 TFSI e også fås til en nesten fornuftig pris, blir valget denne gangen tydelig. Audi Q7 er ikke ny på markedet, men det omfattende ansiktsløftet, herlige motor og komfort holder den relevant. Selv når en av markedets mest velkjørende SUV-er stilles som motvekt.

Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé

 

Motor: 3,0 l. V6, ladbar hybrid, bensin

HK/kW/Nm, system: 462/340/700

HK/kW/Nm, bensinmotor: 340/250/450

HK/kW/Nm, elmotor (boost): 136/100/400

0-100 km/t: 5,1 sekunder

Toppfart, hybrid/el: 253/135 km/t

Rekkevidde (WLTP): 32-37 km

Batteri: 14,1 kWh

Egenvekt uten fører: 2.360 kg

L/B/H: 493/198167

Forbruk: 0,47 l/mil

CO2-utslipp: 108 g/km

Bagasjerom: 500/1.440 liter

Tilhenger: 3.500 kg

Priser:

Denne modellen: 1.269.900 kroner

Med utstyr: 1.806.400 kroner

 

  • Pluss

Nydelig motorlyd

Spenstig utseende

Spenstige kjøreegenskaper

  • Minus

Litt kjedelig infotainment

Dårlig elektrisk rekkevidde

Høy vekt

 

  • Design

Porsche Cayenne Coupé har en fasong du lett legger merke til. Det gjør den perfekt om du liker å være synlig, men er det plass du søker er den vanlige Cayenne å foretrekke.

  • Førermiljø

Sittestillingen er sportslig, setene griper godt om deg og betjeningen logisk. Interiøret oppleves påkostet og solid, slik du fortjener.

  • Kjøreegenskaper

Her skuffer ikke Cayenne, selv om bilen er meget tung. V6-eren er ikke så frisk som i en Panamera, men den gjør jobben med overbevisende kraft.

  • Ytelser 

Porsche har betydelig mer motorsterke varianter, men med et snev av fornuft er hybridutgaven nok å foretrekke. Dette er nok akselerasjon for de fleste.

  • Plass 

Du og dine tre passasjerer sitter komfortabelt. Bagasjerommet er heller ikke håpløst, men fasongen setter sine begrensninger.

  • Mye for pengene

Om du skal ta deg ut, skal ta deg frem og ta et kraftig innhugg i lommeboken, vil en Porsche Cayenne klare det med glans.

  • Score 8/10

Enkelte vil kanskje ikke like utseendet og det noe dubiøse konseptet med en Cayenne Coupé, men liker du fasongen vil du nok digge resten av bilen.

Audi Q7 60 TFSI e quattro

 

Motor: 3,0 l. V6, ladbar hybrid, bensin

HK/kW/Nm, system: 455/335/700

HK/kW/Nm, bensinmotor: 340/250/450

HK/kW/Nm, elmotor: 128/94/350

0-100 km/t: 5,7 sekunder

Toppfart, hybrid/el: 240/135 km/t

Rekkevidde (WLTP): 39 km

Batteri: 17,3 kWh

Egenvekt uten fører: 2.460 kg

L/B/H: 506/197/174

Forbruk: 0,33 l/mil

CO2-utslipp: 59 g/km

Bagasjerom: 650 liter

Tilhenger: 3.500 kg

Priser

Denne modellen: 1.037.100 kroner

Med utstyr: 1.180.600 kroner

 

Pluss 

Ser tøff ut

Meget komfortabel på veien

Deilig V6-motor

Minus

Rekkevidde ikke på høyde med konkurrentene fra Mercedes og BMW.

Bilen er fryktelig tung.

Kunne vært litt artigere i svingene.

 

  • Design 

Endelig en Audi Q7 som både ser stor, barsk og tøff ut. Det var et ansiktsløft som måtte til, men nå ser Q7 riktig så heftig ut. Spesielt med de store hjulene.

  • Førermiljø 

Med et solid ansiktsløft utvendig er bilen også oppgradert innvendig. Nå er det skjermer som på Audi A8 og e-tron, og det løfter inntrykket.

  • Kjøreegenskaper 

Dette er ikke en bil du kaster inn i skarpe svinger og morer deg voldsomt med, men du kan gjerne akselerere hardt ut av svingene.

  • Ytelser 

0 til 100 på under 6 sekunder er godkjent, men Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé oppleves raskere og mer sportslig.

  • Plass 

Her sitter alle som fyrster, enten det er bak rattet, som passasjer foran eller i de digre baksetene. 650 liters bagasjerom holder for de fleste.

  • Mye for pengene 

Prisen er litt høyere enn det Mercedes-Benz skal ha for sin GLE og BMW ønsker for sin X5. Men Q7 TFSI e er mye billigere enn Cayenne Coupé.

  • Score 8/10 

Dette er en stor, luksuriøs og deilig bil med ledning, murrende V6-er og en pris ganske mange kan tåle. Audi Q7 har med sitt ansiktsløft fått en renessanse.