<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
FJELLVANT: Knipset med drone ser Jeep Wrangler Rubicon 392 ut som en lekebil i sandkassen. Det åpne taket med luker som kan plukkes av er et grep konkurrenten Ford Bronco har latt seg inspirere av. Foto: Jeep

Ny Jeep med nesten 500 hestekrefter

Etter å ha fristet med en konseptbil i sommer, bekrefter Jeep at Wrangler Rubicon 392 med V8 blir satt i produksjon.

Publisert 11. des. 2020 kl. 12.15
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 858 ord

Samtidig med at Ford vekket Bronco fra dvalen dukket det opp et konsept fra konkurrenten Jeep, kalt Wrangler Rubicon 392. Den brummet og sprutet grus i en reklamefilm, slik at en flokk villhester ble skremt og la på sprang. Symbolikken må vel nærmest regnes som vennskapelig erting mellom to konkurrenter, men nå bekrefter Jeep at konseptbilen fra filmen skal settes i produksjon. Salgsstart beregnes til første kvartal 2021, som sammenfaller med Ford Bronco.

BRONSE: Lastekroker lakkert i bronse samt en del forseggjorte detaljer skiller Rubicon 392 fra de andre modellene. Foto: Jeep

Solid rugg

I et intervju med Automotive News sier markedssjef i Jeep Scott Tallon at de har jobbet med dette i lang tid, og det bare er tilfeldigheter som gjør at bilene lanseres samtidig. Uansett er det tøffe saker Jeep stiller med i konkurransen om kundene. Det er nesten 40 år siden det var mulig å bestille en Wrangler med V8 fra fabrikk. CJ kom i 1981, en nokså moderat sak med 125 hk og 300 Nm. Denne gangen har de vært og hentet ut betydelig kvassere redskap fra lagerhyllene. Jeep skriver at Wrangler Rubicon 392 skal leveres med en 6,4 liters V8 på 470 hestekrefter og 637 Nm. Det er verdt å merke seg at nevnte Ford Bronco foreløpig kun blir tilgjengelig med V6. Amerikanerne har for vane å måle i miles fremfor meter, og oppgir 0-60 miles per hour skal være klarert på 4,5 sekunder. Det blir omtrent 0-96 km/t, men indikerer at det flytter seg temmelig bra til å være en såpass solid rugg.

Mudder i gapet

Tallon opplyser at i tillegg til å teste bilen i terrenget, har de tatt den med på dragracingbanen. Der klokket de inn 13 sekunder blank på en quarter-mile, tilsvarende 402,33 meter i norsk valuta. Ordet toppfart nevnes ikke, men med aerodynamiske egenskaper som har mye til felles med et uthus vil nok de fysiske lover og vegtrafikkloven samarbeide godt. Utformingen er ikke beregnet på racerbanen, men Jeep lover fremkommelighet i felt. 

DANSER: Videoklippene og bildene viser Jeep Wrangler Rubicon 392 i fri dressur blant sanddyner, stein og kaktus. Drømmen om det ville vesten lever, så lenge en har aircondition. <strong>Foto: Jeep</strong> (1 / 4)
DANSER: Videoklippene og bildene viser Jeep Wrangler Rubicon 392 i fri dressur blant sanddyner, stein og kaktus. Drømmen om det ville vesten lever, så lenge en har aircondition. Foto: Jeep

Det store luftinntaket på panseret skal mate V8-eren med frisk luft, men dersom det blir fullt av mudder har de bygget inn alternativ rute i motorrommet. Det skal sørge for at selv om du prøver vadedybden på 82,5 centimeter, og vannet skyller over panseret, får motoren fremdeles puste. Jeep kaller det Hydro-Guide, og består av flere avløpsrister, samt en separatorboks som skal kunne skille ut 56 liter vann i minuttet for å levere luft til inntaket.

Rydder vei

Et videoklipp på websiden til Jeep viser den nye modellen som nærmest danser gjennom sanddynene. De måtte justere litt på ramma for å få plass til V8-eren, og opplyser at de hevet bilen fem centimeter i samme slengen. Det skal gi 26 centimeter bakkeklaring, og for de som liker å kjøre der andre snører på fjellstøvler er adkomstvinkel, overbrekk og utgangsvinkel henholdsvis 44,5, 22,6, og 37,5. 

Jeep Wrangler Rubicon

 

Motor: 6,4L V8

Effekt: 470hk / 637Nm

0-100 km/t: 4,5 sek (0-60 mph)

Toppfart: Ukjent

For å vise at de bryr seg om naturen, i tillegg til å bruke den som hinderløype, skal fire av de åtte sylindrene sette seg på benken ved lav belastning. Ifølge produsenten skal den åttetrinns girkassen samarbeide med en mengde mekaniske og elektroniske innretninger, og gjøre det mulig å kjøre over omtrent alt som kommer i veien. Skulle det dukke opp noen villhester på stien, kan sjåføren åpne spjeld i den doble eksosen og rydde vei med et par solide rapp på gassen. Jeep Wrangler er et ikon i bilverdenen, med slektstre fylt av utmerkelser fra diverse kriger. Markedsføringen retter seg mot samme kundegruppe som Ford gjør med Bronco. Filmene og pressebildene viser ørken, sanddyner, kaktus og fjell. 

Realiteten er at de aller færreste kjører over noe mer utfordrende enn en fortauskant

Realiteten er at de aller færreste kjører over noe mer utfordrende enn en fortauskant, men det er litt som å kjøpe kostbare armbåndsur garantert til 500 meters dybde. Det gir en god følelse å vite at hvis man først bestemmer seg, skal det ikke stå på redskapen. Priser og tilgjengelighet er foreløpig ikke klare for Norge.

HALV ELLER HEL: Jeep har vist frem to versjoner, med hele dører og fast tak på den ene, og halve dører og kanvas på den andre. Den åpne ser kanskje tøffest ut på bilder, men det er ofte en fordel å kunne få låst skikkelig. Foto: Jeep