<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
MYE PLASS UTE: Gjestene kan nye en strandklubb, soldekk på 100 kvadratmeter og en lounge på dekk forut. Her lagres også lettbåtene. 55-meteren har en rekkevidde på 4.500 nautiske mil. Foto: Heesen

Solgt for nær en halv milliard

Heesen solgte nylig 55-meteren Pollux. Prislappen ble 480 millioner.

Publisert 18. des. 2020 kl. 15.08
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 718 ord

Heesen er et av verftene i verden som produserer flest mellomstore yachter, det vil si yachter som er omtrent 50 meter lange. 55-meteren Pollux ble solgt rett før den siste finpussen etter testturer i Nordsjøen.

KLASSISK: Rekken med vertikale vinduer er typisk for Heesen. Yachten har stålskrog og overbygg i aluminium. Prislappen var 480 millioner kroner. Foto: Heesen

Levering på dagen

For tiden har det nederlandske tre nye yachter for salg. Har du det travelt får du en 50-meter levert på dagen. En annen 50-meter blir leveringsklar tidlig i 2021. Den har ganske store motorer og en toppfart på 23 knop. I mai 2021 sjøsettes en 50-meter i aluminium. Disse tre yachtene er basert på samme plattformen som verftet kan skalere litt opp og litt ned.

Pollux er bare ti prosent lengre enn en 50-meter, men prisen du må betale for fem meter ekstra er mer enn pluss ti prosent. Nøyer du deg med 50-meteren til Heesen som er under bygging og kan leveres til neste år må du ut med cirka 370 millioner kroner.

ENKEL OG LYS: Stilen under dekk er moderne og hjemmekoselig. Foto: Heesen

Eieren av Pollux betalte snaut 480 millioner kroner for yachten.

Van Oossanen utviklet skroget som har sin styrke på marsjfart. Vil du krysse Atlanterhavet med Pollux, bør du nøye deg med 13 knop. Da bruker motorene 20 liter pr nautisk mil eller 260 liter i timen. Rekkeviddeangsten kan du legge igjen på land. Du har omtrent halvfulle tanker når du kommer frem. Drikkevann trenger du heller ikke bekymre deg om. Du kan ta med deg 24.000 liter vann og har utstyr om bord som kan omdanne 9.000 liter saltvann til ferskvann i døgnet.

Varierer interiøret

Heesen vet at smaken er som baken. Primært bruker verftet eksteriørlinjer levert av Van Oossanen. Designerne bruker ikke kopimaskinen, men det er fellestrekk ved yachtene de designer for Heesen. Når andre, som for eksempel Clifford Denn, får jobben med eksteriøret, blir det lagt visse føringer fra verftet side. De fleste yachtene til Heesen ser sporty ut, har myke linjer og utfallende baug. Modellen på 50-meter, som kan leveres med hybrid maskinere, skiller seg ut med vertikal baug og strammere horisontale linjer.

Bestiller du en 50-meter hos Heesen, kan du bruke den designeren du tror er flinkest til å følge opp den smaken du har og dine ønsker med hensyn til materialer, farger og dekor. Yachtene som verftet bygger og legger ut for salg er på ingen måte sterotype under dekk. Verftet sjekker trender og preferanser og hyrer inn forskjellige designer til hver enkelt yacht. Til Pollux brukte de Bannenberg & Rowell Design. Det britiske firmaet er tuftet på arven etter den legendariske nybrottsdesigneren Jon Bannenberg. Hvis du vil ha det klassisk, moderne, relativt enkelt, spesielle detaljer og hjemmekoselig er dette firmaet du bør kontakte. Bannenberg & Rowell bruker ofte treverk på en spesiell måte og pynter opp med ganske friske farger.

UTSIKTSSALONG: På brodekket har yachter en stor, hyggelig salong. Det mørke treverket er eukalyptus. Foto: Heesen

Avansert snekkeri

Heesen er et komplett verft som har en egen fabrikk som snekrer og bygger både interiør og løse møbler. Selv om teknikken er standard, er ingen Heesen-yacht lik og du finner ikke stoler og bord i en ingeniørforretning.

Det mørke treverket med tydelig mønster om bord i Pollux er eukalyptus som er kombinert med anonymt treverk fra lønneslekten. Å bruke et treverk med tydelig mønster, er en utfordring. Snekkeren må finne treverk med farge og mønster som harmonerer. Det har de klart. Om man liker det, er en annen sak.

Strandklubb

Pollux er bare fem meter lengre enn en «standard» 50-meter, men den har et lukket volum som er 50 prosent større. Om bord er det plass til eieren og ti gjester. Oppdelingen er tradisjonell, med eierlugaren som er på 82 kvadratmeter forut på hoveddekket.

En VIP-lugar er innredet sammen med skipperlugaren på brodekket. På det nedre dekket har yachten plass til åtte gjester fordelt på fire lugarer og et mannskap på 12 personer som disponerer seks lugarer. Lettbåtene lagres på dekk forut og sjøsettes med kran. I hekken kan gjestene kose seg i en stor strandklubb. De kan også benytte uteplassen på soldekket, som er 100 kvadratmeter stort. Her er det både spiseplass, bar og boblebad.

EFFEKTIVT: Skroget er utviklet for god drivstofføkonomi i moderat hastighet. Foto: Heesen