<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
INTERIØRLEGENDE: Ettore Sottsass (1917-2007). Foto: Getty Images

Designeren bak speilet «alle» ønsker seg

Ikonisk design. Ikonisk designer. 

Publisert 29. jan. 2021 kl. 22.54
Oppdatert 29. jan. 2021 klokken 23.13
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 264 ord

Han stod bak nåtidens mest ettertraktede speil, Ultrafragola, og var spydspissen i avantgarde postmodernisme. Ettore Sottsass (1917-2007) er en av italiensk histories største designere. 

Men han var ikke som alle andre italienske designere. Sottsass mekket aldri flamboyante pinstripe-dresser med brede slag, tighte badebukser eller funky kjoler. Ei heller røde sportsbiler. I stedet var han best kjent for sine knæsje, fargerike møber, lamper og annet innredningsstæsj.

Eget designstudio

Den østerriskfødte italieneren var produktiv. Opp igjennom årene drev han også med foto, keramikk og møbler.

I 1981 etablerte Sottsass designgruppen Memphis – som hans ettermæle i dag er nært forbundet med. Dit fant andre av samtidens kjentfolk veien, som Matteo Thun, Michele de Lucchi og Michael Graves. Alle fra design- og arkitekturverdenen. 

Kule objekter

En av de morsomste objektene med Sottsass' signatur er en finurlig lampe ved navn Tahiti, fra 1981. Denne lille bordlampen ser mest ut som en barnslig fugl, og det er nok litt av greia. 

Lyset kan justeres både opp og ned. Enda mer skulptur enn funksjonell. Avantgarde. Lampen har rett og slett alt man ønsker fra Sottsass og Memphis. Fargene, formen og bruken av deres typiske «mønster» på foten gjør at Tahiti er et ettertraktet design i dag. 

Nyproduserte utgaver koster rundt 13.000 kroner. 

Populære og kule folk som Karl Lagerfeld og David Bowie har begge samlet på ting og tang fra Memphis-gruppen. På Nasjonalmuseet finnes blant annet noen av Sottsass-gjengens bord, stoler og vaser. Alle er skikkelig funky, med utstrakt bruk av geometriske figurer og knæsje farger. 

Designerne var ikke spesielt bekymret for å provosere. Og det har gjort møblene til samleobjekter i nyere tid.