<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Du kan importere ganske mye snadder avgiftsfritt

I den nyeste episoden av Finansavisens Mil etter Mil - en podcast om bil, er det bruktbilimport som er tema.

    Publisert 7. jan. 2021 kl. 18.43
    Oppdatert 8. jan. 2021 klokken 13.42
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 366 ord
    KUPP: Gutta i Mil etter Mil snakker blant annet om Porsche 911 996.  Foto: Porsche

    2020 ble et sterkt år for nybilsalget med tanke på alle fjorårets hendelser og begrensninger. Det totale nybilsalget sank med 0,7 prosent i forhold til 2019 og det ble solgt 141.412 helt nye personbiler i fjor. Det ble uansett en pangavslutning på 2020 med rekordsalg i en enkelt måned i desember, der 20.574 nye biler rullet ut på veiene. 

    Men din nye, eller brukte bil, trenger ikke nødvendigvis å komme fra en norsk forhandler eller bruktbilselger. Det er også mulig å bruktimportere biler, som også var særdeles populært i desember. Totalt importerte vi 861 bruktbiler fra utlandet forrige måned, en økning på 26,4 prosent fra samme periode i 2019. For fjoråret sett under ett sank bruktbilimporten med 20,2 prosent fra 2019 til 12.348 biler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). 

    Nå er det nytt år og nye muligheter og i denne episoden av Finansavisens Mil etter Mil - en podcast om bil diskuteres 20-årsregelen for import, og hvilke moderne klassikere du bør hente fra utlandet i år.

    Hør ukas episode av Mil etter mil - en podcast om bil her:

    Det har blitt billigere å bruktimportere biler fra utlandet etter at Granavolden-plattformen ble vedtatt i 2019. Den største endringen var at bruksfradraget ble kortet ned, så det ble langt gunstigere å importere biler som var eldre enn 20 år, istedenfor mer enn 30 år. 

    – Bakgrunnen for at dette er langt mer interessant nå enn for to år siden er at vi nå bryter 2000-grensen. Det kom vesentlig flere moderne og mer påkostede biler utover på 2000-tallet, sier bilekspert og podcastprogramleder Marius Mørch Larsen.

    – Det blir spennende å se hva man kan ta inn de neste årene midt oppe i elbilrevolusjonen. Du kan importere ganske mye snadder avgiftsfritt, legger Mørch Larsen til. 

    Medprogramleder og Finansavisen Motor-journalist Håkon Sæbø trekker umiddelbart frem en klassiker: Porsche 911. 

    – Det ble importert 161 911er fra tiltaket i 2019 trådte i kraft til i dag, til tross for at importen falt i fjor, sier Sæbø. 

    911 er en av modellene som diskuteres i denne ukens Mil etter Mil-podcast, i tillegg til Mercedes S-klasse, ulike Ferrarier og mange, mange flere. 

    Hør forrige ukes episode - bilene du faktisk kan tjene penger på her: