<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
PROTOTYPEN: The Dale skulle være revolusjonerende drivstoffgjerrig - perfekt for olje- og bensinkrisen i USA på 70-tallet. Det ble aldri noe av, og selskapet bak prototypen var drevet av en etterlyst svindler. Den nye HBO-dokuserien The Lady and the Dale forteller den spinnville historien over fire episoder.  Foto: HBO Nordic

Denne serien forteller en av bilindustriens villeste historier

Ny dokuserie forteller den spinnville historien om en «revolusjonerende» trehjulet plastbil og personen bak det hele. 

Publisert 29. jan. 2021 kl. 22.16
Oppdatert 29. jan. 2021 klokken 22.17
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 486 ord

«True crime»-bølgen ruller videre. Produsenter og TV-selskaper leter etter villere og villere historier. Vi har fått titte på galimatias med cowboyhatt, tiger og dyrepark. For ikke å snakke om utallige uløste mord. Pluss noen ymse pyramidespill. 

Nå har turen kommet til Elizabeth Carmichael. En amerikaner som på 70-tallet stod bak en av bilhistoriens mest finurlige svindler. 

The Lady and the Dale

 

Hva

Dokumentar, som over fire episoder følger historien om svindleren Elizabeth Carmichael. På 1970-tallet satte hun opp en storslått scam rundt økonomibilen The Dale.

Hvem

Dokuserien er regissert av Nick Cammilleri og Zackary Drucker. Produsentene er Mark og Jay Duplass.

Hvor

Strømmes hos HBO Nordic fra 31. januar 2021.

Hvorfor

Fordi gode historier alltid selger.

Fiffig

Historien om den trehjulede vognen med plastkarosseri og motorsykkelmotor er både heseblesende og til nå nokså ukjent. Og derfor en egen TV-serie verdig, tenkte sikkert produsentene. 

The Dale var på 70-tallet en prototype for en bil som skulle være perfekt for oljekrisen. Trehjulingen ble markedsført med en imponerende rekkevidde på «70 miles per gallon», et bensinforbruk tilsvarende 0,34 liter pr. mil. Det hele var innpakket i et skikkelig futuristisk design. 

Elizabeth Carmichael kjøpte rettighetene til bilen av oppfinneren, og det var hun som fiffet opp bilen til slik den er beskrevet ovenfor – flankert av en aggressiv markedsføringsstrategi uten tanke på konsekvenser. Selskapet, under navnet Twentieth Century Motor Car Corporation, tilbudte også offentlig salg av aksjene sine – noe de ikke hadde tillatelse til å gjøre. 

Det første produksjonsåret skulle hun selge 88.000 eksemplarer. Året etter: 250.000. Bilen kom aldri i produksjon. Carmichael ble etterlyst og havnet på rømmen, atter igjen. 

Svindleren

Før Carmichael het Elizabeth, var navnet hennes Jerry Dean Michael. Den første delen av The Lady and the Dale forteller også historien om Elizabeths overgang fra mann til kvinne, og identitetsskifte, som transseksuell. Under tiden som mann, gjennom oppveksten og gjennom 60-tallet, var hen en notorisk svindler – etterlyst av FBI og politiet siden 1961. Sammen med sin kone og fem barn flyttet Carmichael konstant fra sted til sted for å unngå myndighetene. Denne delene av dokuserien er minst like fascinerende som den senere historien om Dale-bilen. 

Foto: HBO Nordic

Serien baserer seg på Carmichaels egne innspillinger, produsentenes intervjuer med venner, familie, kollegaer og eksperter, samt klipp fra TV-opptredener hun og bilselskapet hadde. Hvor det mangler levende bilder og foto har regissørene ispedd godt animerte scener og fortellerstemme. 

Unik fortelling

Der The Lady and the Dale skinner er gjennom et noe mer nyansert inntrykk av hovedpersonen enn det man kanskje er vant med i de heftigste «true crime»-seriene. Her får vi ikke bare servert et ensporet fokus på de kriminelle handlingene som legger grunnlaget for serien, men belyser en sterk familiekvinne på en tid med store vanskeligheter for transseksuelle. 

Verdt å se. 

Denne anmeldelsen er basert på serien to første episoder. The Lady and the Dale strømmes på HBO Nordic fra 31. januar.