<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
HENDIG STØRRELSE: Mercedes EQA er en helt ny elbil fra Mercedes. Den er på størrelse med en Volvo XC40. Foto: Mercedes

Alt du må vite om Mercedes' nye elbil

Den helt nye elbilen Mercedes EQA er her. Les om pris, rekkevidde, bagasjerom og hvilke konkurrenter den skal møte.

Publisert 20. jan. 2021 kl. 11.54
Oppdatert 20. jan. 2021 klokken 12.50
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 674 ord

Mercedes EQA 250

 

426 km rekkevidde (WLTP)

Batterikapasitet: 66,5 kWt (netto)

Forbruk: 17,7 kW (WLTP)

Lading: 100 kW

Ombordlader: 11 kW

Motoreffekt: 190 Hk/140 kW/375 Nm

Hjuldrift: Forhjulstrekk

0-100 km/t: 8,9 sekunder

Toppfart: 160 km/t

L/B/H: 4,46/1,83/1,62 meter

Bakkeklaring: Over 20 cm

Hengerfeste: 750 kg

Mulighet for takstativ/boks

Den heter Mercedes EQA og er rett over 4,46 meter lang. For å gi et inntrykk av størrelsen på Mercedes' nye elbil, er det fornuftig å sammenligne med Volvos elbil, XC40 P8, som er 4,42 meter lang. 

Men der elbilkonkurrentene Volvo XC40  og «søstermodellen» Polestar 2 har firehjulsdrift og motoreffekt på 300 kW (408 hestekrefter), byr Mercedes EQA i første omgang på 140 kW (190 hk) og forhjulstrekk. Navnet på akkurat denne modellen, med 66,5 kWh batteri og rekkevidde på 426 km, er Mercedes EQA 250. Den har salgsstart i februar i år og kundene skal ifølge  Audun Hermansen, Mercedes-importørens kommunikasjonsdirektør, få bilene til våren. 

Bedre rekkevidde kommer, men ikke nå

En kraftigere utgave av Mercedes EQA, med motoreffekt på 200 kW og firehjulsdrift, skal komme senere i 2021. Hvor mye senere, er ennå ikke kjent. Det samme gjelder EQA-modellen med 500 kilometers rekkevidde. 

Det som imidlertid er kjent, er at Mercedes EQA 250 som presenteres nå, får både hengerfeste og mulighet for takstativ eller takboks. Kapasiteten for hengerfestet er 750 kilo, mens vekten som kan legges på taket vil være mellom 75 og 100 kg. 

MYE KJENT: Nye Mercedes EQA baserer seg på den konvensjonelle bilen GLA. Innvendig ligner de mye. <strong>Foto: Mercedes</strong> (1 / 3)
MYE KJENT: Nye Mercedes EQA baserer seg på den konvensjonelle bilen GLA. Innvendig ligner de mye. Foto: Mercedes

Mercedes EQA er en crossover-SUV basert på den tekniske plattformen de øvrige småbilene til Mercedes står på. Det betyr at EQA ikke har et eget, elektrisk utgangspunkt, men likevel har nye Mercedes EQA en bakkeklaring på hele 20 cm. Det er dobbelt så mye som på den langt dyrere elbilen Mercedes EQC.

Mercedes EQA pris og konkurrenter

Selv om salgsstarten er rett rundt hjørnet, har ikke Mercedes-importøren prisen på bilen helt klar. Ifølge Hermansen forventer de at en «ferdig utstyrt» Mercedes EQA skal koste mellom 450.000 og 460.000 kroner, noe som sender EQA rett i konkurranse med Tesla Model 3. 

Model 3 Long Range AWD har ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) en startpris på 449.900 kroner, men den har også firehjulsdrift og en rekkevidde på hele 580 km. Til sammenligning har den nye SUV-en VW ID.4 en startpris på 407.300 kroner, men da med bakhjulsdrift.

STORE HJUL: Nye Mercedes EQA kommer med 18-tommers felger som standard, men er å få kjøpt med opp mot 20 tommer. <strong>Foto: Mercedes</strong> (1 / 3)
STORE HJUL: Nye Mercedes EQA kommer med 18-tommers felger som standard, men er å få kjøpt med opp mot 20 tommer. Foto: Mercedes

Samtidig er Ford straks i gang med leveringen av sin nye elbil, Mustang Mach-E, som starter på 463.400 kroner i LR RWD-utgave. Da har bilen bakhjulsdrift men hele 610 km rekkevidde. Med lengde på over 4,7 meter er Ford Mustang Mach-E større enn Mercedes EQA.

Kjent fra Mercedes GLA

Mercedes EQA er basert på den konvensjonelle Mercedes-Benz GLA. Innvendig merkes dette, siden bilene i stor grad ligner på hverandre. Blant standardutstyret leveres EQA med LED-lys, Infotainmentsystemet MBUX, 18-tommers felger og stemningsbelysning innvendig med 64 forskjellige farger. 

Mercedes EQA får et bagasjeromsvolum på 340 liter – 73 liter mindre enn i Volvo XC40 og 65 liter mindre enn i Polestar 2, ifølge tall fra OFV. VW ID.4 har til sammenligning et bagasjeromsvolum på 543 liter mens VW ID.3 har på sin side 385 liters bagasjerom. Tesla Model 3 har 425 liter, men bagasjelukens utforming skiller seg fra de øvrige bilene ved å fremstå mere som bagasjelokket på en sedan.